Storkombi i duell: Nya Jaguar XF Sportbrake möter BMW 530 Touring

Premium TEST: BMW 530d xDRIVE TOURING vs JAGUAR XF 25d SPORTBRAKE 4WD. Efter två år utan en storkombi i programmet är Jaguar tillbaka i matchen igen. Frågan är om XF Sportbrake kan rubba den solida BMW 5-serie Touring?

Storkombi i duell: Nya Jaguar XF Sportbrake möter BMW 530 Touring

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Är nya Jaggakombin en finare bil än alla andra kombivagnar? Möjligen på ett sätt. Den har nämligen förlänats titeln "kunglig hovleverantör" – ett slags kvalitetsbevis och samtidigt en rekommendation lämnad av den brittiska drottningen och hertigen av Edinburgh tillsammans med prinsen av Wales.

Låt vara att det brittiska hovet numera har många "hovleverantörer" – och att de levererar allt från trästaket, säckpipor och julkarameller till bilar från Aston Martin, Bentley, Ford och Jaguar. 

Men utnämningen i sig sprider trots allt ett visst skimmer över Jaguar Cars.

Fast i den verkliga bilvärlden måste image byggas genom reella prestationer utförda över tid. Och även om det anrika brittiska varumärket har ett delvis gott rykte är den fem meter långa kombin helt ny på marknaden.

Men bilen kombinerar onekligen sportig elegans med användbar nytta så det är inte fel att kalla den nya XF-kombin för både sportig och bekväm. Den har fått fina vitsord av vår testavdelning hittills.

Men britten möter en svår motståndare i den här duellen. BMW 5-serie Touring har hittills krossat allt motstånd i våra tester genom att "… leverera både körglädje och enastående åkkomfort", allt enligt ams test i nr 16/2017.

Att även Jaguar brukar bygga komfortabla limousiner vet vi. Nu börjar vi med att kika på yttermåtten och då ser man att storleksmässigt är kombivagnarna från Jaguar och BMW på par med varandra.

Inuti är passagerarutrymmet och bagaget generöst tilltaget i båda bilarna. Jaguar har en något smalare kupé samt fyra centimeter mindre knäutrymme i baksätet. Men allra längst bak är det jämt skägg.

Båda bilarna lastar nämligen exakt 1 700 liter med fällda baksätesryggar vilket betyder att det är rimligt gott om plats. Däremot skiljer sig maxlasten ganska rejält. 

Medan BMW-kombin får lasta hela 580 kilo måste Jaggaägaren hålla igen lite – den brittiska storkombin klarar bara 499 kilo. Det är en respektabel lastsiffra i sig, hjälpt dessutom av att nivåreglering på bakaxeln är standard.

Vidare har BMW ytterligare ett ess i rockärmen; man kan öppna och stänga bakrutan separat (standard). Praktiskt om man vill plocka ut eller kvickt lägga tillbaka något mindre föremål.

För några tusenlappar ytterligare kan man utrusta BMW-kombin med komfortsäten bak, vilka har ryggstöd som kan lutas i önskvärd vinkel. I Jaguarkombin sitter man i fasta säten, aningen lågt – men definitivt bekvämt.

Kikar vi framtill i Jaguar består betjäningen av snygga och lättjobbade pekskärmar, även om själva menystrukturen inte alltid är helt logisk eller lättfattlig.

BMW

Bakhjulsdrift betyder kort nos samt lång hjulbas, omsatt i vägegenskaper blir det lugn gång och mjuka rörelser.

Snygga sömmar på en lite hård, men långfärdsbekväm förarstol.

Tvärtom hos BMW som har det senaste iDrive-systemet, ett multimediasystem som är både intuitivt och snabbt och som även innehåller olika assistanssystem.

Hos Jaguar är integrationen av smartphone inte lika välutvecklad och här finns inte delautonoma system, automatiska trafikmeddelanden eller varningar vid olycka.

Kikar vi på det chassimässiga handlar detta om två bra bilar. Jaggakombin är 50 kilo lättare, båda rullar på 18-tummare men det är BMW som oftast har den kortaste bromssträckan.

I slalombanan är Jaguar (med adaptivt chassit, kostar extra) ungefär lika snabbstyrd och säker, trots att den understyr mer och levererar aningen mindre känsla i styrningen.

Först när vi spurtar igenom konbanan med flera snabba riktningsförändringar i tät följd blir bakvagnen i Jaguar till slut aningen orolig och instabil.

Därför når britten inte upp till det lugn och den precision som BMW uppvisar, delvis hjälpt av en mer känslosam adaptiv styrning (kostar extra) samt stödet från "fyrhjulsstyrningen".

Båda bilarna har äkta fyrhjulsdrift som ger fördelen av konstant, bra dragkraft. Men framför allt är fyrhjulsdriften en utsökt hjälp att snabbt och stabilt klara plötsliga riktningsförändringar.

När det gäller bekvämlighet tillhör Bayerns stolthet den yppersta eliten, i komfortläge neutraliserar chassit vägens alla ojämnheter på ett suveränt sätt.

Traditionell BMW-förarplats med allt inom räckhåll. Stor pekskärm.

Ombonat även längst bak. Luckan öppnar stort, notera det tredelade baksätet.

JAGUAR

En ny profil i kombilandet Sverige. Lyckad design trots utdragen bakdel.

Bekväma framstolar, mer komfortabla än sportiga. Lättinställda via elreglage.

Även brittens chassi gör sitt bästa för att svälja alla stötar men tvärgående skarvar i underlaget går ändå inte helt spårlöst förbi. Dessutom medför de en smula buller, även om det inte överröstar den två liter stora dieselmotorn.

I sitt starkaste utförande (240 hk, 500 Nm) säljs den fyrcylindriga Jaguar XF 25d endast med fyrhjulsdrift och britten levererar, likt fyrcylindriga BMW 525d (231 hk), mer än tillräckligt med kraft.  

Mot testvagnen, den lite dyrare, fyrhjulsdrivna och sexcylindriga BMW 530d xDrive, blir uppgiften övermäktig för Jaggan – trots brittens smidiga åttastegade automatlåda som ständigt erbjuder rejäl dragkraft.

Men det räcker ändå inte mot den raka sexan från München som låter föraren surfa på en svallvåg av kraft som aldrig verkar klinga av. 

Det betyder också att växellådan inte behöver växla kugg vid varje fartökning, det räcker med det mustiga vridmomentet. Vilket betyder tystare, lugnare och mer ekonomisk gång.

Uttryckt i rena ekonomiska termer betyder det att BMW-sexan dricker 7,9 liter per 100 kilometer jämfört med Jaguars fyrcylindriga tvålitersmotor som behöver 8,3 liter per 100 kilometer. 

Dessutom fixar BMW avgasreningen på ett bättre sätt genom en extra lagringskatalysator. 

Kikar vi slutligen på kostnadsbilden tar faktiskt BMW hem även den ronden, åtminstone så länge vi pratar om grundutrustade bilar.

BMW:n är kort sagt bättre på allt. Design är det enda moment som Jaguar lyckas vinna i den här duellen – om vi nu bortser från eventuella kungliga utnämningar.

Snyggt och propert, lättjobbad förarmiljö. Pekskärmen sitter lite lågt.

Lite hög tröskel men praktiskt lastgolv med skenor och lasthållare.

Två breda bakdelar som döljer medelmåttigt stora lastutrymmen.