Klen laddeffekt i nya elsuven – här svarar Jaguar på kritiken

PREMIUM Jaguar I-Pace kan ta extremt lång tid på sig att ladda, avslöjade vi i vårt senaste elbilstest. Här är Jaguars svar – och en möjlig lösning.
Annons

Jaguar skryter med att I-Pace klarar av att snabbladdas med upp till 100 kW när man tankar likström. Det är bra, när det någon gång i framtiden finns ett rimligt antal sådana snabbladdningsstationer i Sverige.

Men bilen kommer ändå oftast långsamladdas hemma i folks bostäder eller på deras arbetsplatser. Och där blir laddeffekten i bilen ganska begränsad.

I-Pace har en enfas ombordladdare som likriktar strömmen till batteriet och har en maximal effekt på 7,4 kW. Det betyder att man behöver en speciell laddbox eller ett uttag med 32A-säkring för att kunna utnyttja vad bilen klarar som mest.

Då är det bra att veta att uttag med 32A är väldigt sällsynt. I de flesta fall kan man ha eller skaffa ett trefasuttag med 16A, vilket i teorin kan ge 11 kW, men till Jaggan endast 3,7 eftersom den bara klarar enfas. Det betyder att man bara får ungefär 15 mils räckvidd på tio timmars laddning. Klent.

Även den vanliga laddkabeln som man använder i hushållsuttag ger irriterande låg effekt. Den är begränsad till 10A eller drygt 2,3 kW. Då får man alltså nöja sig med att tanka blott cirka en mils räckvidd i timmen.

En laddbox är därför mer eller mindre ett måste för den som köper en Jaguar I-Pace, men man får räkna med att stöta på problem med väldigt långsam laddning om man hälsar på vänner som kanske bara kan erbjuda ett vanligt vägguttag.

Läs också: Vårt räckviddstest avslöjar: Bakläxa för Jaguar I-Pace

Klen laddeffekt i nya elsuven – här svarar Jaguar på kritiken
Søren Hyltoft är pr-chef Jaguar/Land Rover Scandinavia.

”En tillräckligt bra lösning”

• Varför använder Jaguar en enfas ombordladdare i I-Pace istället för en trefas-variant?

”I början när elbilar hade mindre batterier var räckvidden den viktigaste frågan. Med större bilar och större batterier (90 kWh) vet vi att kunderna bekymrar sig mest för hur snabbt man kan ladda längs vägen. Därför har I-Pace en maximal laddeffekt på 100 kW och man kan fylla batteriet från noll till 80 procent på 40 minuter. Hemma vet vi däremot att folk laddar under natten och vanligtvis toppar upp batteriet. Jaguar anser av den anledningen att man erbjuder en tillräckligt bra lösning.

• Laddkabeln och dosan för hemmaladdning är begränsad till 10A (2,3 kW/h). Varför har ni valt en så låg effekt på sladden som följer med bilen? Hade det inte varit bättre med 16A (3,7 kW/h)?

”Sladden som följer med bilen är en nödsladd som inte är avsedd att användas för laddning varje dag. Att ladda i ett vanligt uttag är på många sätt inte idealiskt. Ett vanligt hushållsuttag är inte gjort för att använda till att ladda en elbil på daglig basis, det är därför en fråga om säkerhet och även om komfort.”

”I Sverige precis som i Danmark och i alla andra länder, rekommenderar vi starkt att man installerar en laddbox som kan ge 3,7 kW och 16A vid laddning hemma. I Sverige får man tillbaka 50 procent av kostnaden när man köper en laddbox. I Danmark tillåter inte myndigheterna att man använder ett vanligt hushållsuttag som det primära uttaget för att ladda en elbil av säkerhetsmässiga skäl.”

Kraftigare laddsladd kan öka effekten

Klen laddeffekt i nya elsuven – här svarar Jaguar på kritiken
Ett sätt att öka laddeffekten i ett vanligt vägguttag är att köpa en kraftigare laddsladd. Med den här modellen kan man justera strömstyrkan upp till 16A.

Clever är ett av många företag som säljer kraftigare laddsladdar som kan ge mer effekt än den som följer med bilen. 

• Hur gör man för att kunna utnyttja maximal laddeffekt för I-Pace hemma? 

”Om någon kund skulle vara i behov av snabbare laddning än enfas 16A (3,7 kW) till sin hemmaladdning kan vi lösa det genom att vi flyttar belastning mellan faserna. Det är en lösning som vi kommer erbjuda Jaguars kunder om de faktiskt har behov av det. Man ska komma ihåg att det bara kommer vara ett behov för de kunder som pendlar längre än 20 mil om dagen och inte kan ladda på arbetet”, säger Anne Petersson, produktchef på laddföretaget Clever. 

• Innebär den lösningen att det räcker med en huvudsäkring på 16A eller 20A i huset? 

”Det beror på hela husets förbrukning, men normalt behöver man inte säkra upp för att klara av den stora enfasbelastningen. Har man enbart 16A på anslutningen kan det vara värt att i alla fall säkra upp till 20A, men man måste inte för att rädda säkringarna, utan för att garantera optimal laddström.”

• Hur fungerar det rent tekniskt?

”Modulen mäter belastningen på alla tre faser på anslutningen till huset och flyttar effekt från de faser med mindre belastning till den eller de som behöver mer tillgänglig effekt. Modulen gör till exempel att om man laddar med 30A enfasladdning, balanserar modulen automatiskt strömuttaget till 3 x 10A när det behövs.”

• Vad kostar det?

”Priset kommer att vara ett tillägg till laddboxen och installationen. Vi har inget fastställt slutpris än, men det kommer som sagt bli ett tillval med heminstallation.”

Läs också: Elbilarna får se sig besegrade – av Volvos laddhybrid

Annons
Annons
Rulla till toppen