Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

PREMIUM Under 2018 har närmare 120 bilar testats, bedömts och betygssatts av ams testlag. Trenden är tydlig, antalet elektrifierade bilar ökar – men antalet cabrioleter minskar. Häng med på en resumé.
Annons

Här på auto motor & sport gör vi stor skillnad på provkörning och test. En provkörning, som inte sällan görs utomlands, ger oss bara en första indikation på hur en bil levererar. Men det är först efter ett fullvärdigt test hemma i Sverige som vi vet hur bra en bil är – på riktigt. Ett test pågår i flera dagar, för att inte säga veckor, om man räknar in alla de mätningar och uträkningar som vi genomför.

I ett test tittar vi på helheten: Ekonomi, garantier, säkerhet, miljö, förbrukning, komfort, utrymmen, teknik, köregenskaper, design och utstrålning. Både hjärna och hjärta räknas. Sedan har vi en enorm referensbank där ett nytillskott jämförs. Har nykomlingen verkligen klassledande komfort? Har inte den något äldre utmanaren trots allt en bättre säkerhetsnivå?

När du ser ordet test i auto motor & sport ska du veta att en hårdgranskning har genomförts. Det som kvällstidningar kallar test ser vi som en provkörning, byggd på färre fakta och inga mätningar.

De tekniska framstegen i bilvärlden kommer i en rasande fart. Elektrifieringen av bilar gör vårt jobb intressant och utmanande. Att de officiella förbrukningssiffrorna för bilar med förbränningsmotorer länge har varit grovt missvisande ändras nu med nya mätmetoder. Och när det gäller elbilar är detta med räckvidd av största intresse. Hyundai Kona Electric blev med sin enorma räckvidd årets aha-upplevelse, och vi vet att den går långt – på riktigt.

I test är det dock helheten som räknas. Därför ser vi fram emot en VW e-Golf med Kona-räckvidd 2019.


Årets vinnare – högst testbetyg

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

BMW 540d xDrive Sedan (50 poäng)

Dieselmotorer är på tillbakagång och sedankarosser har aldrig varit speciellt populära i Sverige. Detta hindrade inte denna lyxiga 5-serie från att ta flest poäng 2018. Den är packad med modern teknik, har hög säkerhetsnivå och en helt sagolik drivlina – det senare både till vardags och vid aktiv körning. Och du, den finns med kombikaross också…

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Volvo V90 T8 Twin Engine (49,5 poäng)

Årets Testbil 2017 medverkade även i år och lyckades slå Tesla Model S och Jaguar I-Pace, det kallar vi bra prestation. Komfort, utrymmen, säkerhet och ekonomi är starka kort.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Skoda Karoq 1,5 TSI 150 och BMW 630d GT xDrive (49 poäng)

Karoq kom in och slog självaste VW Tiguan, som varit obesegrad i klassen sedan sommaren 2016. Samma höga poäng fick BMW 630d GT när ”rymdbilen” tvålade till Audi A7 och Mercedes CLS.


Årets besvikelser – lägst testbetyg

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Dacia Duster Tce 125 4×4 (34 poäng)

Andra generationen Duster ser fräck ut och är på alla plan bättre än föregångaren. Detta till trots är den årets sämsta testbil.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Renault Zoe R110 och Toyota Yaris HSD 100 hk (34,5 poäng)

Att två elektrifierade bilar är på jumbolistan är chockerande då de får många höga poäng tack vare låga utsläpp. Men helheten räknas.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Citroën C4 Cactus Puretech 110 EAT6 och Mitsubishi L200 2,4D (36 poäng)

Den fina fjädringen räckte inte för att rädda C4 Cactus. Och storsäljaren L200 med låg säkerhetsnivå är ingen hantverkardröm.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

6 frågor till redaktionen

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
ALRIK SÖDERLIND, CHEFREDAKTÖR

Mest positiva överraskning 2018? Utan tvekan att det nu finns en bra och överkomlig elbil som går över 40 mil. Plötsligt måste man inte kunna ladda hemma för att kunna äga en elbil och inte heller måste man vara stenrik för att kunna köra långt med elbil. Hyundai Kona förändrade bilmarknaden, även om det tyvärr är långa väntetider.

Mest negativa överraskning 2018? Hade väntat mig mer av Jaguar I-Pace. En elbil ska inte rycka osnyggt när man ger fullt och accelerationen ska vara linjär samt omedelbar. Och energiförbrukningen är hög. Men en eloge till Jaguar för att man är första tillverkare att utmana Tesla. Att det är långa väntetider på elbilar är nog det tristaste 2018.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? När vi körde 4 x Porsche 911 tvingades jag ge upp mina nostalgiska tankar kring manuella växellådor. Jag har alltid hävdat att manuell låda kräver mer av sin förare och gör körningen mer utmanande och spännande. Men GT3 har en så magnifik PDK-låda att jag tvingas erkänna att det var helt fel.

Din värsta tabbe under 2018? Jag ser det som ett personligt och kollektivt misslyckande för hela landet att exporten av laddbara bilar är stor. Jag borde ha legat på mycket hårdare för att trängselavgifterna i Göteborg och Stockholm ska vara lägre för elbilar. Det skulle betyda tvärnit för exporten.

Dina förväntningar inför teståret 2019? Audi e-tron och Mercedes EQC – spännande när tyskarna kommer med fina och dyra elbilar! Polestar 1 är förhoppningsvis här till sommaren och sent nästa höst kommer Volvos första riktiga elbil, i XC40-kaross. Kanske hinner vi också köra Porsche Taycan innan nästa år är över? Och självklart Tesla Model 3. 

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Om tolv år har marknaden översvämmats av elbilar från Kina. Billiga, tekniktäta och bra bruksbilar som har satt press på europeiska tillverkare. Men det stora slaget kommer när teknikföretagen utmanar bilindustrin: Google, DiDi, Apple, Uber … Årets testbil 2030 flyger och på långdistans blir det hyperloop.


Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
JOHN ARGELANDER, REDAKTIONSCHEF

Mest positiva överraskning 2018? Att Hyundai Kona Electric gick över 40 mil på en laddning, vid verklig körning. Snacka om ögonöppnare för resten av branschen! Volkswagen e-Golf går knappt hälften så långt, och även om den på många sätt är en bättre bil än Kona är det omöjligt att bortse från den avsevärda skillnaden i räckvidd.

Mest negativa överraskning 2018? Att Jaguars elbil I-Pace känns redo för en uppdatering redan vid lanseringen. Vill man få människor att köra elbil borde man göra det så snabbt och enkelt som möjligt att ladda bilen också. Tycker jag, men uppenbarligen tänker Jaguar annorlunda.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? Det här handlar kanske inte så mycket om en ändrad uppfattning som om en åsikt som utkristalliserat sig i mitt huvud: den fyrcylindriga dieselmotorn borde förbjudas. Träig gångkultur, olidliga vibrationer och allmänt oljud känns inte längre anständigt. Usch! 

Din värsta tabbe under 2018? Jag har lyckligt nog klarat mig undan tabbar under teståret. Kanske har jag bara kört för lite bil, helt enkelt?

Dina förväntningar inför teståret 2019? Nya Porsche 911 blir spännande att sätta tänderna i. Och förhoppningsvis kommer det även en laddhybridversion av 992-generationen under året. 911 är redo att ta steget in i den elektrifierade framtiden!

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Volvo 360c Driver’s Edition. Precis samma fina bil som den vanliga 360c, men Volvo har utrustat den med något som kommer att tilltala alla bilnördar som är födda på 1900-talet: Ratt, växelväljare och pedaler – man kör alltså bilen helt själv! Väldigt retro. Väldigt coolt.


Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
KIM BROLIN FELVING, REPORTER

Mest positiva överraskning 2018? Att få intervjua Christian von Koenigsegg. Christian gav mig som 14-åring ett av mina bästa ungdomsminnen när han visade runt mig i sin fabrik. Jag imponerades kraftigt av supersportvisionären. 17 år senare fick jag chansen att intervjua samma person – och jag är fortfarande minst lika imponerad.

Mest negativa överraskning 2018? Inredningen i nya Audi A6. Tyskmärket är sedan länge erkänt som en av de främsta skulptörerna för interiördesign och materialkänsla. Den dominanta och iögonfallande plastlisten på instrumentpanelen i A6 gör det klart att man nu är villig att bryta den traditionen. 

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? Avrustningen av bilarnas fossilmotor kommer gå snabbare än vad jag tidigare befarat. Anledning till ändrad uppfattning? Hårdare Euro-krav vilket ökar produktionskostnad för fabrikatörerna. Ökat skattetryck genom Bonus-malus och ökad miljömedvetenhet bland konsumenterna. Snaran dras sakta åt.

Din värsta tabbe under 2018? Som tämligen ny reporter på ams-redaktionen har tabbarna turligt nog inte duggat tätt. Baserat på mina kollegors anekdoter kommer jag troligtvis ha mer att fylla ut under denna rad 2019.

Dina förväntningar inför teståret 2019? El i all ära men glöm inte framstegen som sker rörande autonom körning! Audi har släppt ett nivå 3-system i Tyskland, vem blir först ut med nivå 4? Till nästa jul vill jag bli körd till familjen i Skåne, sittande i förarsätet. Tekniken är på gång, är Sveriges lagstiftning?

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Den personanpassade bilen. Stor nog för vad den ska göra utan att bruka mer energi än vad som verkligen behövs. I den trånga och miljömedvetna staden som ständigt växer finns det utrymme för mindre elbilar med maximalt två säten. Jag hejar på svenska Uniti, 2030 i sin andra generation.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
JOAKIM DYREDAND, REPORTER

Mest positiva överraskning 2018? Att det har kommit en ny förbrukningsnorm. Med WLTP (World Harmonized Light Vehicle Test Procedure) och RDE (Real Driving Emissions) är det snart slut på testförbrukningar som ligger nästan 50 procent över normen för bränslebilar och 300 procent över för laddhybrider. Nu är det svårare att lura konsumenten.

Mest negativa överraskning 2018? Att BMW helt har tappat känslan för upplevd kvalitet. En 5-serie E39 känns bättre hopskruvad (idag!) jämfört med en ny X5. Även designmässigt börjar bilarna bli alltför vulgära. Och var är körglädjen i nya M5? Efter tio mil bakom ratten hade jag inte dragit på smilbanden en enda gång. Snabb? Ja. Skoj? Icke!

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? Bensinmotorn, som enda drivkälla och alltså inte bara i en laddhybrid, har inte spelat ut sin roll. VW Golf 1,5 TSI ACT PF är en spännande uppvisning i cylinderavstängning, frirullning och stopp/start utan ryck och eftergifter. Prestandan är fullt tillräcklig samtidigt som den går att köra riktigt snålt.

Din värsta tabbe under 2018? När vi i 16/2018 skulle testa drömbilar för maximalt 500 000 kr valde jag Morgan 3-Wheeler. Den kom till redaktionen på transport. Efter testet skulle den lämnas tillbaka – i Vetlanda! 47 mil på en dryg halvdag var i mesta laget. Jag älskar ren och avskalad bilkörning, men i lagom doser. Slapp regn dock.

Dina förväntningar inför teståret 2019? Syntetiska bränslen! Jag tror inte på elektrifiering som allenarådande Messias för bilindustrin. Visst sjutton måste vi kunna hitta klimatsmarta vätskor som, till resonabel kostnad, kan antända våra bensin- och dieselmotorer. Infrastrukturen är redan där med depåer, tankar och pumpar. Bromsar OPEC? 

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Andra generationen Porsche Taycan knäcker till slut vårt betygssystem och får 70 poäng av 60 möjliga. Den har fyra gånger längre räckvidd än generation ett, men väger ändå 30 procent mindre. När föraren kommit fram till jobbet, helt utan assistenter, pilar bilen själv iväg och parkerar i en underjordisk depå. 

 

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
MIKAEL JOHNSSON, TESTCHEF

Mest positiva överraskning 2018? Hyundai Kona Electric. Uppgiven räckvidd justerades visserligen nyligen ner från 48,2 till 44,9 mil, men ändå: Vi kom över 40 verkliga mil och den räckvidden till grundpriset 409 900 kronor måste ha slagit ner som en bomb hos konkurrenterna. Vem köper frivilligt en elbil med räckviddsångest nu?

Mest negativa överraskning 2018? Att BMW M2 blev 55 kg tyngre som Competition. Det kan man visserligen förstå med den nya motorn och dess kylare. Istället blev de nya Performance-prylarna till samma bil den näst mest positiva överraskningen: kolfiberhuv (-9 kg), kolfibertak (-5 kg), kolfiberbaklucka (-6 kg) ger dig en trackdaybomb från fabrik.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? VW Amarok fick mig ändå att förstå att även en pickup – om man vill – kan konstrueras med ett chassi som åtminstone lite grann tittar på modern fjädringsteknik och inte struttar fram som något 50 år gammalt härke. Samma sak gällde körställningen, trevligt nog.

Din värsta tabbe under 2018? Att jag prickade in min semester när det var dags för test av BMW M5 känns förstås inte helt perfekt. Att jag körde en Tesla Model S helt slut på ström så att den krävde bärgning är på sitt sätt en tabbe, men av sådan sort att den gynnar er läsare. Så jag räknar bort den!

Dina förväntningar inför teståret 2019? Att kommande elbilar har ordentliga räckvidder, så att vi hinner med alla våra testmoment lika smidigt som för förbränningsbilar. Det har inte varit fallet hittills, där laddningslogistik med mera kräver både extra planering och övertid. Och jag ser som vanligt fram emot bilar som brummar och knallar också.

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Saab 9-2 Retro Electric. Saab är tillbaka och man har kommit över den sinnrika batteritekniken där batteriet är invävt i karossen. På så sätt vinner man utrymme över konkurrenterna där veteranen Honda Urban EV länge varit etta i minsta klassen. Tvåtaktsljud i högtalarna. Trollhättefabriken går fulla skift.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
JOHN ERIKSSON, TESTREDAKTÖR

Mest positiva överraskning 2018? Jag bjuder på två. A) Mitsubishi L200 och det faktum att jag gillar den så mycket. Dess simpelt ärliga bruksighet var uppfriskande. B) Hyundai i30 N Performance. Ljusblå, härlig motor med avgasknallar lika skarpa som pistolskott, samt en karaktär som tog fram mina allra sämsta sidor som förare.

Mest negativa överraskning 2018? Ford Focus. Vi har alltid gillat tidigare generationer för dess spänstiga och inbjudande köregenskaper. Därför förväntade jag mig något liknande. Nya Focus känns däremot som att den bara har blivit mer mogen och tråkig. Tänk dig den festliga kompisen som klippte sig och skaffade ett jobb.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? Dodge Challenger SRT Hellcat. Amerikanska muskelbilar har aldrig varit min grej. Men den här var ju sjukt kul. Så här motiverade jag att den blev mitt val i det testet: ”Den gör mig glad som ett barn varje gång jag ser, hör och kör den. Bara ljudet gör mig såld. Ett åskväder på steroider.”

Din värsta tabbe under 2018? Jag missade ännu ett fett sportbilstest i år igen. Tredje året i rad nu. Tror att det krockade med min semester ytterligare en gång. Obehaglig trend. Jag börjar misstänka en konspiration. Fast vänta, det är ju jag som sköter planering och bokar testbilar. Hmm, jag får ta och jobba på det där …

Dina förväntningar inför teståret 2019? Ett grymt skoj och spännande år med massor av högintressanta vagnar. De jag ser fram emot mest är Audi e-tron och Mercedes E-klass kombi laddhybrid. Sedan ska det bli kul att testa de nya, fina mellanklassedanerna: BMW 3-serie, Peugeot 508 och Volvo S60. Mot slutet av året kommer även Polestar 1.

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Vågar man hoppas på att vi äntligen kommer att ha flygande bilar då, alltså typ drönare för persontransport? Det skulle vara sjukt fett! Snacka om ballt att kunna dra några loopar på vägen till kontoret. För det här med självkörande fordon på hjul måste ju kännas väldigt 2025 vid det laget. 

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
JENS TRULSSON, TESTREDAKTÖR

Mest positiva överraskning 2018? Att testförbrukningen på vår testrunda överensstämmer med WLTP. Äntligen riktiga soppasiffror som inte hänger som ett stort hån över konsumenten. Att NEDC har fått hållas så länge är ett misslyckande, främst för bilköparna men också för teknikutvecklingen. Allt var bara ett fuskbyggt luftslott. 

Mest negativa överraskning 2018? Att Audi fallit för frestelsen att återgå till pekskärmar. Manöverknappar i svart glasoptik med haptisk återkoppling är mer snyggt än smart. Jag vill inte behöva sträcka mig från mitt bekväma säte för att peka på en knapp som är hittepå! Mercedes låter dig styra hela Comand via rattknapparna. Mer sådant!

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? Dieselmotorn som jag intensivt, och under lång tid, har ogillat har helt plötsligt kommit i ny dager med möjligheten att tanka HVO. Givetvis både palmolje- och PFAD-fri sådan. En helt ny värld har öppnat sig. Skulle jag tanka HVO i en bil som inte är godkänd av tillverkaren? Eh, ja!

Din värsta tabbe under 2018? Jag hade hemlängtan efter testet av V60 i somras. Eftersom det var midnatt och tomt på motorvägen satte jag farthållaren en bit över förlora körkortet-gränsen. Tji fick jag när en mycket vänlig polis förklarade att han tyvärr inte kunde ge tillbaka min lapp. Det blev en för lång och alldeles för dyr semester … 

Dina förväntningar inför teståret 2019? Porsche Taycan bär hela Tyskland på sina elektrifierade hjulaxlar. Hur kunde en bilindustri låta sig bli ifrånsprungen av amerikanska och koreanska uppstickare på detta vis? Oljemutor och högmod blir en taskig kombination när tiderna förändras. 

Vilken bil blir Årets testbil 2030? Aston Martin Rapid-E är bilen på allas läppar. 100 mils räckvidd, laddar fullt på 10 minuter via 500 kW induktion och har en design som inte bara smakar ljuvligt, den är rymlig, bekväm och går naturligtvis som ett skott.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
JULIA BRZEZINSKA, REPORTER

Mest positiva överraskning 2018? Lada Granta Sport som jag körde i Ryssland. Sportversionen har en fyrcylindrig motor på 118 hk. 118 hk har aldrig känts så mycket och vilken styrkänsla! Även e-tron och Kona Electric är favoriter. Audin är kanonfin och Hyundai imponerar för att de visar att det går att bygga elbil till vettigt pris med bra räckvidd!

Mest negativa överraskning 2018? Helt klart Chevrolet Niva. Men även Jaguar I-Pace och BMW M5. I-Pace för att den inte kändes som en färdigutvecklad bil och M5 för att den blivit för gentlemannamässig vid vanlig körning.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2018? Jaguar I-Pace fick mig att förstå hur förbannat bra Tesla är på det de gör. Och att lyssna till Christian von Koenigseggs presentation under stora bildagen: Jordnära och inspirerande. En man som visar hur långt man kan komma genom att gå mot strömmen. Bilbranschen behöver mer mångfald och oliktänkande.

Din värsta tabbe under 2018? Att jobba ”under cover-gravid”. Med vetskap hade kollegorna förstått mina humörsvängningar och varför jag höll på att köra över Mickes fot under ett test, eller varför jag kräktes på testbanan i Madrid. Jag hade kanske gjort dessa saker ändå, men G-krafter i första trimestern hjälper knappast …

Dina förväntningar inför teståret 2019? Högst på listan står Koenigseggs nya bil Ragnarök. Och att göra fler annorlunda reportage: Köra bil i Saudiarabien, hänga med raggar-saudier som balanserar upp bilen på ena sidan för att sedan skruva av hjulen i farten. Jag vill till Kina och testa alla deras uppstickar-elbilar! Och fler kvinnliga kollegor!

Vilken bil blir Årets testbil 2030? På tolv år kan det hända mycket. Tänk på att Tesla gjorde entré för så sent som sex år sedan. Jag tror inte på en ren elbilsevolution utan på en ny uppstickare med alternativt bränsle.


Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Årets roligaste

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
1. Porsche 911 Carrera T. Porsche lyckades skapa ännu ett 911-derivat och vi älskar den. Ren och avskalad körglädje, trots en något bråkig (manuell!) växellåda.
Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
2. Honda Civic Type R. Nya kungen i GTI-klassen heter Civic. Tur att den lever upp till sitt galna utseende.
Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
3. Dodge Challenger SRT Hellcat. Oceaner av motorvolym och många hästar, men lite grepp, är skoj när det inte kostar multum.

Årets laddbilar

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
1. Volvo V90 T8 Twin Engine. En hög lägstanivå. Högt pris också förvisso, varför vi önskar oss en V60 T6 Twin Engine. Mer folkligt liksom.
Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
2. Volkswagen e-Golf. Den har medverkat vid tre tester 2018 och vunnit samtliga gånger. Men nu kommer många utmanare med längre räckvidd.
Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst
3. Tesla Model S 75D. Gamlingen (kom till Europa 2013) fortsätter att leverera. Fortfarande i framkant även när det gäller teknik.
Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Årets bil

Utmärkelsen går till den bilmodell som summerar årets trender på bästa sätt.

Årets testbilar 2018 – elbilarna allt bättre men en dieselmodell är bäst

Hyundai Kona Electric

Redan vid första provkörningen använde vi rubriken ”game changer”. Det sammanfattar den här bilen bra. När det senare blev dags för ett riktigt test fick den visserligen nöja sig med silver, VW e-Golf tog segern tack vare bättre komfort och bättre utrymmen.

Men Kona kontrar med en enorm räckvidd. Medan vi kom 197 km med e-Golf gav Kona inte upp förrän vid 401 km! Detta visar att lång räckvidd och eldrift inte behöver kosta över en miljon. Hyundai och koncernsyskonet Kia kommer att visa vägen 2019.

Nu väntar vi baraVolkswagen ID Neo som väntas under slutet av 2019. Den kan bli bilen som ändrar allt och blir nästa, stora game changer.

Annons
Annons
Rulla till toppen