Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division

PREMIUM En gång i tiden hävdade Porscheledningen att de aldrig skulle bygga bilar med dieselmotorer. Vi vet ju hur det gick. De kunde inte gärna påstå samma sak om elbilar – och nu är Taycan här. Vi testar toppmodellen Turbo S!
Annons

Även om du förbereder dig extremt noggrant. Slukar pressmappen. Dryftar intryck med dina kollegor som du delar bil med – eller som rent av redan kört bilen. Det hjälper inte.

Taycan måste man uppleva. Helst ensam. Den är nämligen något enastående. Snabb – synnerligen snabb. Dessutom lätt att hantera. Ganska förvirrande. Inget annat bilmärke har gjort sportvagn av en elbil så bra som Porsche. Drivlina, chassi, interiör – allt till hundra procent. Den här kärran lirar i en helt egen division.

4D. Inte för inte kallar Porsche sitt kördynamikprogram just så. De gör precis som de vill och bilarna förblir ändå Porsche. Allt annat hade varit en besvikelse när man nu startar sin elbilsera. Och som bilmärket går fram – man investerar runt 6 miljarder euro och rekryterar 1 200 nyanställda till den nya fabriken som också ligger i Zuffenhausen.

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division

Porsche – vad sjutton är det egentligen? Ett försök till förklaring: Nürburgrings nordslinga hösten 2010. Ihållande regn. Genomblöt asfalt. På startlinjen Carrera 2,7 RS. Sportvagnarnas sportvagn. Då, för somliga även idag. Men den här dagen verkade den tämligen daterad. Upprätta pedaler, besynnerligt oprecis styrning och över huvud taget en best.

Walter Röhrl styrde den luftkylda bilen den gången. Kort hälsning och sedan värmde han upp. Vid Hatzenbach frågade han om han skulle åka på sladd. Ja, tack – gärna. Herr Röhrl körde på breda ställ och med små rattrörelser fick han den 210 hk starka bilen precis dit han ville. Självfallet med perfekt flyt.

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Interiören har inte mindre än fyra bildskärmar. Tre som syns på bilden, samt en framför passageraren.
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Snabbladdning upp till 270 kW.

Men idag är det jag som är ”Walter”.

År 2010 gällde två saker. Det hängde på föraren och bilen måste passa honom. Men i fråga om Taycan är det en annan femma, den klarar sig utmärkt utan Walter.

Oavsett om det är blöt eller torr vägbana, kurvigt eller rakt klarar Turbo S allt. Styrningen är exakt, förmedlar allt som föraren vill veta och varierar mellan sportighet och stabilitet. I Sport Plusläget kommer man så nära bilen att man nästan kan märka att den andas. Komforten är så bra man kan förvänta sig av en bra limousin.

Även betongmotorvägar förvandlas till salsgolv. Den går mycket tyst och förare och passagerare sitter i ergonomiska sportstolar. Turbo S är ständigt uppkopplad och regleras via röststyrning eller pekskärmen. Varje accelerationsönskemål uppfylls prompt. Även om vägen är täckt av blöta löv fixar den det.

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Dörrhandtagen fälls ut när de behövs.

Hur går den då?

Ja, med två elmotorer på totalt 560 kW och 1 050 newtonmeter med overboost, 93,4 kWh-batteri, 800 volts systemspänning, aluminiumchassi med dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak går den lysande.

Fjädringen är trekammars luftfjädring, Taycan är förstås fyrhjulsdriven och har torque vectoring bak, fyrhjulsstyrning och elektromagnetisk svankstabilisering. Ljudet från de permantentmagnetiska synkronelmotorerna är kanske inte så häftigt men man kan inte få allt. Kraftbefrämjande är pulsväxelomkopplaren som omvandlar likströmmen i batteriet till växelström för elmotorerna. Turbo S har en maximal strömstyrka på 600 ampere och en verkningsgrad på 98 procent.

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Konen flyger av bara vinddraget. Med full chassiutrustning är Taycan lätt att hantera, precis, neutral, med utmärkt grepp och kränger inte mycket. Lätt att vänja sig vid, hög effektivitet och låg tyngdpunkt.
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Laddlucka med sensor.

Porsche kan mycket och låter de bästa stå för utvecklingen som med Taycan som är i en klass för sig.

Mätvärden? Testbanan Lahr. Sommardäcken uppvärmda. Höger fot på gaspedalen. Vänster på bromsen. Släpp upp bromspedalen och iväg. Det här är mer än acceleration. Mer som precisionsskytte. Taycan sticker utan hjulspinn. 2,4 ton Porsche kan inte gärna bli snabbare. 

Redan när kraften slagit oss med häpnad kommer nästa bevis: bromsning, slalom, undanmanöver.  Hårt? Inte för Taycan men för besättningen. Den går som en pil genom konbanan.

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Sportstolarna kramar dig på alla de rätta ställena, och är samtidigt komfortabla.
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Växelväljare till höger om ratten.

Slår Panamera Sport Turbo laddhybrid och bromsar bättre än 911 GT2 RS med den bästa pedalkänslan i elbilsklassen. Transparent, konsistent och i stort sett oberörd av batteriets laddnivå. Den höga graden regenerering (upp till 265 kW) kombinerat med de keramiska bromsarna. Vilket med det låga luftmotståndet ger låg förbrukning.

Med sparsam blandad körning klarar den en räckvidd på 415 kilometer med förbrukning 22,7 kWh. Snabb körning kräver 43,8 kWh. Det kanske inte betyder så mycket för en bil för drygt två miljoner men efter en kaffepaus kommer man ytterligare cirka 200 km.

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Instrumenteringen är läcker. Startknappen sitter, som sig bör, till vänster.
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Alrik om Taycan Turbo S

Det blev nästan revolution och stor oro i leden när Porsche övergav luftkylning och sedan kom traumat med PDK-växellåda … Men jag tror att de flesta har överlevt.

Många Porschefans är traditionalister och tycker att elbilar är leksaker, bilbanebilar. Tankesteget är jobbigt, en bil som knappt låter något, inte luktar och som dessutom måste laddas i tid och otid. Finns den rätta Porschekänslan kvar – finns magin?

Körupplevelsen är absolut Porschevass och reaktionerna fantastiska. Designen talar Porschespråk och Taycan är en försmak av hur spännande och bra den nya tidens Porschar blir. Men den är mer effektiv än macho – klarar din image det? Är boxermotorer livets mening blir det kämpigt. Gillar du däremot ny teknik – vilken framtid!

Se här när Alrik Söderlind provkör Porsche Taycan Turbo S
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division

Taycan här i mars

Alla tre versionerna av Porsche Taycan når de första kunderna i mars. Den som beställer nu kan troligen få sin bil i år. Porsche Sveriges pr-chef Andreas Lundberg räknar med att få 500 bilar under 2020. Hittills har 250 kunder tecknat order och ytterligare 250 förhandsorder. De sistnämnda tros vilja se bilen innan de spikar sin specifikation och lägger order. Alla tio Porschecenter kan göra service. Taycan har tre års nybilsgaranti, två års vagnskadegaranti och åtta års batterigaranti/160 000 km (batterikapacitet 70 procent).

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Inställbara körlägen samt syntetiskt ljud.
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division

Tesla är snabbare, billigare och går längre

Vi vill inte grumla glädjen för Porschefansen men Tesla Model S Performance är ännu snabbare än Taycan Turbo S upp till 100 km/h: 2,6 mot Porschens 2,8. Toppfarten är 1 km/h högre: 261 km/h mot 260 km/h. Räckvidden är avsevärt längre: maximalt 593 km mot 415 km, enligt WLTP. Man får nästan två värsting-Tesla för en Taycan Turbo S: 

1 108 900 kronor mot 2 080 000 kronor.
(Teslasiffrorna är fabrikens uppgifter.)

Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
Test: Porsche Taycan Turbo S lirar i en helt egen division
 

Annons
Annons
Rulla till toppen