Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!

PREMIUM Gör modern teknik dagens bilar bättre? Diffusa användargränssnitt, mediokra assistanssystem och över-ansträngda fyrcylindriga motorer talar emot det. Med nya 545e visar BMW hur man kombinerar modern teknik med en vrålstark drivlina.
Annons

I teorin låter det allt som oftast lite väl polerat: moderna assistanssystem räddar ditt liv dagligen, laddhybrider nöjer sig med blott 2 l/100 km och med varje såld miljöbil blir världens regnskogar tätare. En revolution helt enkelt.

Men nya BMW 545e xDrive är egentligen ingen revolutionär utan snarare en produkt av styrd evolution. Den bayerska nykomlingen visar hur man omsätter teoretisk teknik till det verkliga livet, suveränt och funktionellt.

Till skillnad från många konkurrenter avsäger man sig den rådande downsizingtrenden och satsar istället på en kultiverad treliters radsexa med överladdning som del i hybridpusslet.

Den 286 hk starka bensinmotorn får stöd av en 80 kW-elmotor som har placerats mellan förbränningsmotorn och växellådan. Trots valet av fossilmotor försöker bilen att engagera föraren att köra elektriskt. I städer med miljözoner (eDrive-zones på BMW-språk) växlar bilen autonomt till elektrisk körning. 

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
Förarmiljön är traditionell med stor centralskärm och ett användargränssnitt som inte stjäl förarens uppmärksamhet.
Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
Rattvärme och induktiv laddning för mobiltelefonen finns självklart att få.

Den stora laddhybriden laddar dock enbart enfasigt med maximalt 3,7 kW vilket gör att det tar knappt 3,5 timmar att ladda ett tomt batteri till 100 procent. Batteripaketet är i minsta laget med en bruttokapacitet på bara 12 kWh (netto 10,4 kWh), och det räcker endast till 45 km elektrisk körning. Trots det ligger elförbrukningen på acceptabla 27,9 kWh/100 km.

Lämnas vi redan här i sticket av tekniken? Kanske i teorin, men i praktiken fungerar samspelet mellan drivlinorna ytterst smidigt.

Varje gaspådrag omsätts direkt och omedelbart, och är navigationssystemet påslaget anpassas lagspelet till rutten för maximal rekuperationseffektivitet. Samtidigt kan en del av batterikapaciteten sparas inför förestående stadskörning. 

Automatlådan sorterar växlarna snabbt men mjukt och alltid vid rätt tillfälle. Vill man växla själv sker detta lika rappt med hjälp av växelpaddlar bakom ratten. I Sportläget låter radsexan mörk och hotfull, och den jobbar jämsides med elmotorn och katapulterar den stora bilen framåt i en skräckinjagande fart. 394 systemeffekthästar leds nu till samtliga hjul och skickar iväg bilen från stillastående till 100 km/h på klart respektabla 4,4 sekunder. 

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
Den digitala förarmiljön är visserligen snygg men svårläst.

Prestandan speglar sig dock i förbrukningen. 9,5 l/100 km i Hybridläget är knappast överväldigande och nästan i samma klass som en 540i xDrive.

Visst kan man köra bilen avsevärt mycket snålare (eco-förbrukning 6,7 l/100 km) men det handlar i första hand om hur mycket och ofta du vill och/eller kan ladda. Laddar man mycket kör man helt utsläppsfritt i stadsmiljö och pressar förbrukningen vid lugn körning även utanför tätorterna.

Än bättre presenterar 5-serien sin teknikkompetens via sitt omfattande utbud av assistanssystem. Motorvägsassistansen håller dig säkert i din fil, hastighetsigenkänningen jobbar tillförlitligt och förutseende. Avståndet till framförvarande fordon hålls alltid säkert utan snedsteg.

Styrsystemet reagerar smart och omtänksamt på de flesta trafiksituationer och om bilen inte längre kan framföra sig själv på ett säkert sätt återges kontrollen till föraren efter en kort akustisk och optisk varning.

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!

”Den stora laddhybriden laddar dock enbart enfasigt med maximalt 3,7 kW vilket gör att det tar knappt 3,5 timmar att ladda ett tomt batteri till 100 procent.”

Visst, inget av det här är något nytt, men kvalitetsnivån är ytterst sällsynt i branschen. Inget av systemen tar kontrollen ifrån dig, inget går dig på nerverna. Istället för att stjälpa föraren uppmuntrar 5-serien honom/henne till att lita på dess otroliga sensoriska färdigheter. 

Fast ibland är det bättre att stänga av rubbet, åtminstone om man vill lära känna bilen på djupet. Huvudrollen i dagens test innehar självklart det adaptiva chassit (tillval för 13.500 kr) som behandlar varje underlag med silkesvantar och filtrerar bort alla ojämnheter som vägen kan kasta åt vårt håll. Imponerande med tanke på att chassit med sin framaxel med dubbla tvärlänkar och femlänksbakaxeln, och de adaptiva dämparna med stålfjädrar, klarar sig utan komplicerade detaljer som aktiva kränghämmare och luftfjädrar.

Bekvämligheten förstärks ytterligare av de komfortbetonade däcken i dimensionen 245/45 R18 runtom. Visst hade bredare däck gett ännu bättre resultat i slalomkörningen, men rent subjektivt är 545e xDrive suverän. Trots att laddhybriden väger drygt 200 kg mer än en 540i xDrive infinner sig den BMW-typiska körglädjen snabbt.

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
Stuvfack för laddningsutrustningen finns det gott om. Hybriddriften har dock märkbart krympt bagagevolymen.
Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
545e laddas enbart enfasigt med maximalt 3,7 kW. Det skonar batteriet men inte nerverna.

Styrningen glänser med hög precision och lagom mycket kommunikation, men man märker tydligt att bilen har en komfortbetonad framtoning trots hårdare dämparkarakteristik i Sportläget.

Det är dock snudd på överväldigande hur pass säkert den stora sedanen tar sig genom kurvorna. Tack vare en jämn viktfördelning håller sig karossrörelserna inom ramen och påverkar knappt körningen. Understyrning motverkas effektivt med hjälp av en bakhjulsdominant men variabel xDrive-inställning. Bakhjulsstyrningen håller sig i bakgrunden, stabiliserar i höga hastigheter och minskar samtidigt vändcirkeln i låga hastigheter vilket framför allt uppskattas i stadstrafik.

Särskilt påverkad av dynamiken blir man dock inte i en 5-serie av senaste snitt. Ljuddämpningen är omfattande och varken däck, chassi eller ens vindbrus lyckas lämna en akustisk signatur i kupéutrymmet. Dessutom sitter man ytterst bekvämt i komfortstolarna (tillval för 25 900 kr) och ändå med tillräckligt mycket sidostöd.

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
Vi lägger märke till den situationsanpassade rekuperingen som sköts av bilens frontradar.
Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
KLICKA FÖR STÖRRE

”Den stora head up-displayen kan numera konfigureras efter behov och kan även axla rollen som central­instrument.”

Materialvalen i kupén är precis vad man förväntar sig av en bil i den här prisklassen, även om våra känsliga fingertoppar har upptäckt en och annan miss vid sammansättningen.

Exempelvis sticker panelen för fönsterhissarna upp lite och det variabla lastgolvet ligger inte helt plant. Gnäll på hög nivå, vi vet.

Det är dock först i kupén som 5-serien avfyrar sitt mest omfattande teknikfyrverkeri. Den klassiska iDrive-layouten med multifunktionsvredet har utökats med röststyrning, relevanta funktioner når man bara med ett fåtal klick och det är endast geststyrningen (tillval för 3.400 kr) som konstrar genom att ibland tolka även omedvetna rörelser. 

En häftig detalj är den nya skärmen som sköter klimatanläggningen. Skjutreglaget är nedsänkt i skärmen för att man ska hitta det lättare. Den stora head up-displayen kan numera konfigureras efter behov och kan även axla rollen som centralinstrument.

Den vanliga instrumenteringen är alltför plottrig, och både den och head up-displayen kan sättas i ett informationsreducerat läge för att minska påfrestningen på längre resor.

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
I Hybridläget kör 545e för det mesta helelektriskt genom tätorter. Väljer man Hybrid Eco Pro seglar bilen där det är möjligt och sätter klimatanläggningen i ett energieffektivt läge.
Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
Kraftfull harmoni. Stark motor möter stark elmotor för ett ordentligt vridmoment redan från låga varv.

Som vanligt är förarergonomin i toppklass och baksätet erbjuder mer än tillräcklig plats för axlar och knän. Det är dock främst i bagagerummet man känner av elektrifieringens nackdelar. Där vanliga 5-serien erbjuder 530 liter bagagevolym får man nöja sig med blott 410 liter i den stora laddhybriden. En kombiversion med större lastutrymme finns dessvärre inte eftersom efterfrågan är för liten enligt BMW:s marknadsexperter. Synd.

Klarar man sig utan så stort lastutrymme är BMW 545e xDrive ett utmärkt hybridval som kanske inte imponerar på pappret men som levererar ett suveränt och harmoniskt samspel av komplex teknik som inte enbart fungerar i teorin.

Test: Så bra är BMW:s nya värstingladdis 545e xDrive!
 

Annons
Annons
Rulla till toppen