Volvos kontroversiella idé: Skippa säljarna helt

Volvos nya prestandadivision Polestar var nästan överdrivet tydliga i pressmaterialet. Den som inte vill ska inte behöva besöka någon återförsäljare alls för att lägga beslag...
Annons

Volvos kontroversiella idé: Skippa säljarna helt

Volvos nya prestandadivision Polestar var nästan överdrivet tydliga i pressmaterialet. Den som inte vill ska inte behöva besöka någon återförsäljare alls för att lägga beslag på nya modellen Polestar 1.

Allt som ingår i bilägandet, som provkörningar inför köpet, erbjudanden om finansiering och service av bilen sköts i så stor utsträckning som möjligt digitalt. Men den som vill kan besöka ett av alla ”Polestar Spaces” som ska byggas – och de ska inte bara vara en ”Polestarhörna” hos den vanliga Volvosäljaren.

Att sälja bilar på nätet kommer upp som en nyhet med jämna mellanrum, och det har det gjort ända sedan IT-boomens glada dagar. Något bilmärke försöker sälja bilar på nätet, det går sådär, återförsäljarna blir missnöjda och försöket läggs ned.

Så verkar det inte bli den här gången, för Volvo är väldigt seriösa med att sälja bilar på nätet både för Polestars och Volvos räkning. Det kallas för en ”modern approach” som passar moderna kunder. De ska kunna fokusera på att köra – inte på att åka till återförsäljare, förhandla och pruta.

Det är fullt möjligt för en Polestarköpare att köpa och äga sin bil utan att någonsin besöka en bilhall ens för service 

Med nya Volvo XC40 och Polestar 1 får kunderna betala en fast prenumerationskostnad per månad och då ingår nästan allt. Den här månadskostnaden är lika för alla. Bilen kan delas mellan flera personer, ägaren kan hyra andra bilar vid behov och efter två eller tre år kan abonnemanget sägas upp eller förlängas med en ny bil.

Jag kan inte tänka mig att den här nyheten, att köpare aldrig behöver vara i kontakt med en återförsäljare, är helt okontroversiell för bilhandlarna själva. De vill förstås få in kunden i hallen.

Men här har alltså Volvo tagit ett helheltsgrepp för att locka yngre köpare som kanske inte är så bekväma med att åka till stora bilhallar i industriområden och försöka pruta. Något som nästan inte görs på något annat ställe än i just bilhallen numera.

Volvos mål är att få in yngre köpare som ”fastnar” i prenumerationen och sedan förlänger den. På så sätt får Volvo en direktrelation med kunden som Apple får när de säljer en iPhone. Och kunden återkommer dessutom till bilhallen för service, även om bilen faktiskt hämtas och lämnas av personalen – det ingår nämligen i prenumerationen.

Volvo får en direktrelation med kunden som Apple får när de säljer en iPhone

Det är alltså fullt möjligt för en Polestarköpare att köpa och äga sin bil utan att någonsin besöka en bilhall ens för service.

Som sagt, inte helt okontroversiellt för bilhandlarnas del.


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Annons
Annons
Rulla till toppen