Efter batteribeskedet: ”Undrar hur det känns hos Volvo idag?”

Volkswagen bygger elbilar med svensk batteriteknik – Volvo med kinesisk.
Annons

Efter batteribeskedet:

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Det var nog många som tvekade när en relativt okänd svensk drog igång projektet som skulle bli Northvolt. En enorm batterifabrik som skulle börja byggas med relativt kort varsel – till en kostnad av många miljarder.

Men nu har något hänt. Plötsligt verkar industrijättarna slåss om att få vara med på ett hörn. Den som inte kan säkra batterier för framtidens elbilar blir nämligen snabbt frånkörd.

Northvolt har nu säkrat finansiering för att börja tillverka batterier med kapacitet på 16 gigawattimmar per år i Skellefteå. Samtidigt kommer nyheten att Volkswagen investerar drygt en miljard i Northvolt – och dessutom vill bygga en ny batterifabrik i Tyskland i ett joint venture-samarbete.

Slutsålt för flera år framåt

Den fabriken ska bara leverera åt Volkswagen, och det ska gå snabbt: produktionen i Tyskland ska vara igång redan 2023 eller 2024. Volkswagen kommer äga en femtedel (!) av Northvolt och får plats i styrelsen.

”Orderböckerna är redan fulla, vi har säkrat 13 miljarder dollar, det innebär att produktionen redan är utsåld från 2022 och fem år framåt”, säger Northvoltchefen Peter Carlsson i en intervju med Dagens Nyheter.

Inget barnarbete

Han är heller inte orolig för kritiken kring barnarbete vid mineralbrytningen i vissa länder:

”Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete. Över huvud taget kommer vi försöka få till stånd så mycket råvaruproduktion som möjligt i norra Europa.”

För några veckor sedan kom nyheten att Volvo Cars inte ska använda batterier från Northvolt, utan från kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Det har nog sina orsaker, och det är nog ganska troligt att kinesiska ägaren Geely inte hade kommit undan med att inte använda kinesiska batterier.

Men det gör att diskussionen om hur ”klimatsmart” elbilarna kan tillverkas ställs på sin spets, och vilka jobbtillfällen som gynnas.

Vad är egentligen bäst för klimatet och bilköparna i Sverige: en Volkswagen som byggs i Wolfsburg med batterier från Skellefteå eller Tyskland, eller en Volvo som byggs i Kina med kinesiska batterier?

Och hur ser ekvationen ut om Volvon byggs i Sverige, men fortfarande med kinesiska batterier?

”Vad är bäst: en Volkswagen som byggs i Tyskland med batterier från Sverige, eller en Kinabyggd Volvo med kinesiska batterier?”

”Undrar hur det känns hos Volvo Cars idag”

Självklart går det inte att säga rakt av vilken bil som blir bäst, eftersom de kommer bestå av tusentals komponenter från underleverantörer över hela världen, men det är förstås smart för svenska köpare att slå till på en elbil där den viktigaste komponenten, batteriet, hämtas från nära håll och gynnar Europa istället för att skeppas från andra sidan jordklotet från en kinesisk tillverkare.

En sak är säker: Volkswagen har verkligen laddat om efter dieselskandalen och satsningen på svensk batteriteknik är superspännande. Undrar hur det känns hos Volvo Cars en dag som denna…?

Annons
Annons
Rulla till toppen