Fitta blev dyr affär för Honda

Tabben med namnet på den lilla stadsbilen blev en dyr affär för Honda. Broschyrer och reklamkampanjer var redan gjorda innan japanerna insåg att den inte kunde heta Fitta.

Det är Dagens Nyheter som skriver att "affären Fitta" kostat Honda åtskilliga miljoner Euro. Man citerar en japansk biltidning.
Reklambroschyrer och affischer var redan tryckta, de första reklamfilmerna med Fitta-modeller var redan gjorda innan de ansvariga insåg att namnet inte var speciellt lyckligt.
Redan förra sommaren delades pressmaterial ut till japanska journalister med slogans typ "Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in"... eller "Honda Fitta är ett dagligt nöje".
Till stor förvåning hos den japanska allmänheten ändrade plötsligt Honda namnet på bilen till Fit. Någon officiell förklaring för namnbytet gav man inte i Japan.
Däremot bestämde man sig för att helt och hållet byta namn i Europa. Så här fick det bli Jazz.