Dödsolyckor på svenska vägar ökar

Sedan Riksdagsbeslutet om Nollvisionen togs 1997 har ytterligare 2600 peroner dött i trafiken. Och de senaste åren har antalet dödsfall ökat. Riksdagsbeslutet om Nollvisionen togs...
Annons

Sedan Riksdagsbeslutet om Nollvisionen togs 1997 har ytterligare 2600 peroner dött i trafiken. Och de senaste åren har antalet dödsfall ökat.

Riksdagsbeslutet om Nollvisionen togs den 9 oktober 1997. Riksdagen beslutade då om ett första delmål för Nollvisionen. På 10 år ska antalet trafikdödade halveras från 1996 års nivå. Då omkom 537 personer. Det betyder att det år 2007 ska dö högst 270 människor i trafiken.
Men de senaste åren har antalet dödsfall ökat. Halva tiden har förflutit – hela vägen återstår.
I Västra Götaland har flest personer omkommit, 432 stycken. Därefter följer Skåne (334) och Stockholm (261). Det visar den sammanställning NTF gjort över trafikens offer mellan 10 oktober och 31 maj 2002.
Juni blev en särskilt dyster månad med 65 döda, 20 fler än i fjol.
Mötesolyckor på 90-väg är vanligast, enligt NTF:s statistik. Många olyckor beror också på rattfylleri eller fortkörning, men det flesta som dör i trafiken är inge brottslingar.
Enligt Vägverkets studie har tre av fyra omkommit trots att de följt trafikreglerna och använt tillbörlig skyddsutrustning.
Bristfällig vägmiljö och en felaktig hastighetsgräns är några av de brister som måste åtgärdas, menar NTF.

Annons
Annons
Rulla till toppen