Dödssiffran bland unga förare ökar drastiskt

Nu slår en forskargrupp vid VTI, Väg- och trafikforskningsinstitutet, i Linköping larm om de ökande dödstalen bland ungdomar. Antalet trafikdödade i åldersgruppen 18-24 år har nämligen ökat med nästan 50 procent under de senaste fem åren.

1997 omkom 541 personer på vägarna. 67 av dem var mellan 18 och 24 år gamla. Förra året var dödssiffran 554. Av dem var hela 100 mellan 18 och 24 år. 

Trots att antalet körkortsinnehavare i åldersgruppen 18-24 minskar så ökar alltså antalet dödsolyckor med ungdomar kraftigt.

Till och med förra måndagen hade 62 ungdomar dödats i trafiken i år av totalt 336, enligt Vägverkets preliminära statistik.

Enligt VTI:s studier utgör ungdomarna ""en tickande bomb som hotar de närmaste årens trafiksäkerhetsarbete"".

- Vi ser en 30-procentig ökning av antalet dödade unga bilförare under de senaste åren, säger Ulf Brüde, forskningsledare vid VTI till Sydsvenska Dagbladet. Ökningen av dödade unga passagerare var ändå högre - 67 procent.

VTI:s rapport skall vara klar i oktober, men redan i början av augusti fick näringsminister Björn Rosengren en redovisning av uppgifter från rapporten. Det fick honom att tillsätta en grupp för ""nationell samling för ökad trafiksäkerhet"" under ledning av Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

- Mycket pekar på att just ungdomarna varit de största förlorarna i och med utebliven information och propaganda under senare år, säger Ulf Brüde.

Eftersom åldersgruppen ökar de närmaste åren anser VTI-forskarna att samhället måste satsa på utbildning, attitydpåverkan, information och ökad övervakning.

Bland pensionärsförarna har dödssiffran sjunkit med 14 procent.