Små SUV-bilar dåliga i sidokrock-test

Blott två av 12 mindre SUV-modeller fick betyget ”bra” vid ett krocktest som mätte skador när dessa blir påkörda från sidan av en annan SUV...
Annons

Blott två av 12 mindre SUV-modeller fick betyget ”bra” vid ett krocktest som mätte skador när dessa blir påkörda från sidan av en annan SUV eller pickup-modell.

Testet utfördes av IIHS, en bilsäkerhetsorganisation som ägs av de amerikanska försäkringsbolagen. IIHS använde en vikt som formats som en typisk SUV-front. Hastigheten på ”dummyn” som körde in i testbilarnas sida var 30 mph (ca 50 km/h).
Testet visade att huvudskyddande sidokuddar kan göra skillnaden mellan smärre skador och döden.
Det var nämligen bara Subaru Forester och Ford Escape som hade denna utrustning – och de blev också de enda med godkänt betyg.
En annan Ford Escape utan huvudsidokudde samt Toyota Rav4, Honda Element, Saturn Vue, Land Rover Freelander och Suzuki Grand Vitara fick betyget ”dåligt”. I något fall slog testdockans huvud genom sidorutan och träffade nosen på det simulerade krockfordonet.
Sämst av alla var Mitsubishi Outlander (bilden). ”Krockbilen” trängde in i kupén och träffade förarens huvud.
-I ena bilen var en allvarlig olycka osannolik, i den andra var dödlig utgång definitivt sannolik, säger Brian O´Neill, vd för IIHS till nyhetsbyrån Reuters, när han jämför Forester och Outlander.

Annons
Annons
Rulla till toppen