”Taklängesvolt” gör Ferrari-coupé till cab

Ferrari 575 Maranello blir cabriolet på tio sekunder när nya modellen Superamerica presenteras på Detroitsalongen i januari. Taket gör en baklängesvolt och landar ovanpå bagageutrymmet....
Annons

Ferrari 575 Maranello blir cabriolet på tio sekunder när nya modellen Superamerica presenteras på Detroitsalongen i januari. Taket gör en baklängesvolt och landar ovanpå bagageutrymmet.


Med Ferrari 575 Superamerica kramar man ut det sista av modellen, som lär få en ersättare om något år. Men takkonstruktionen får vi se mer av; det roterade glastaket består av få rörliga delar, fälls upp eller ner snabbt och stjäl inget utrymme från bagaget i nedfällt läge. Med taket nere står bakrutan kvar och fungerar som turbulensskydd.
Tekniken är patenterad av taktillverkaren Fioravanti.
Förutom den smarta fällningen ger taket möjlighet till olika ljusinsläpp även när det är uppfällt. I hela takskivan av glas finns ett polariseringsskikt som kan styras elektriskt och reglera genomskinligheten i fem steg från klart till helsvart. Omställningen tar cirka en minut.
Under huven sitter samma 5,75-liters V12:a som i Maranello, men här har effekten trimmats från 515 till 540 hästkrafter vid 7.250 r/min. Maximala vridmomentet 589 Nm infinner sig vid 5.250 varv. Det räcker för 0 – 100 på 4,2 sekunder och en toppfart på 320 km/h.
Växellådan är manuell eller, mot tillägg, halvautomat med rattpaddlar på F1-manér.
Enbart takkonstruktionen väger 60 kg och körklar vikt för Superamerica är 1.790 kg.
Modellen får premiär på¨NAIAS (North Amercan International Auto Show) i Detroit, med början 15 januari. Priset hamnar cirka 20 procent högre än för coupén 575 Maranello. Superamerica ska tillverkas i 500 exemplar.

Annons
Annons
Rulla till toppen