Miljödag, SUV-egoister och Conti-besök

I dag höll Bil Sweden miljöbilsdag på Filmhuset i Stockholm. Mycket ryggdunkande över hur duktiga alla är, men men, det är ju bra att det...
Annons

I dag höll Bil Sweden miljöbilsdag på Filmhuset i Stockholm. Mycket ryggdunkande över hur duktiga alla är, men men, det är ju bra att det äntligen händer något. På vägen dit gjorde jag en miniundersökning som visar att SUV-ägare är sällsynt egotrippade. Och igår var ett gäng från Continental på besök, för att snacka däck och däckstester, och berättade en hel del kul, som att ett BMW-däck aldrig skulle kunna vinna ett test…

Miljöbilsdagen var en lång radda föredrag som sedan avslutades med provkörningar av marknadens ”miljöbilar”.
För folk som är i branschen sades inte mycket nytt, men det kanske var okej eftersom många besökare var företagare och kommuner, som behövde informera sig.
Vad som saknades var debatt.
Är en etanolbil verkligen rätt väg att gå? Varför inte blanda i 10 procent etanol i all bensin?
Varför ska etanolbilar slippa tullavgifter, dom ger ju inte renare avgaser, utan lägre koldioxidutsläpp.
Är det vettigt om att lagstifta så att alla bensinmackar måste ha en ”miljöpump”, vilket i praktiken blir en etanolpump? Det här kan betyda att utbyggnaden av gaspumpar stannar upp. Varför dröjer de nya beskattningsbesluten, så vi vet vad som ska gälla för exempelvis dieselbilar?
Sven-Eric Söder, statssekreterare på näringsdepartementet, slog sig för bröstet och sa att ”dieseln var misshandlad”, och att ”vi ska försöka lösa det.”
Men, jag bara undrar: vilka är det som misshandlat dieselbilarna om inte regeringen?!
Nu sägs det att ett förslag om beskattning ska presenteras i början av oktober…

Så till SUV-egoisterna.
På vägen till Filmhuset satt jag som alla andra fast i köer på Norrtäljevägen in mot city.
Men, vissa bilister tyckte tydligen att de var viktigare än vi andra, och smet förbi i kollektivkörfältet.
En Porsche 911, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser 100, Volvo XC90 samt en Alfa 156 GTA och en ganska skunkig Hyundai Sonata drog förbi utan dåligt samvete.
SUV-förare gör alltså allt de kan för att få mer spott och spe efter sig.

Till sist Continental. Herman Rottwilm som sysslar med tester gjorde en lång presentation där de visade att de inte alls har ”fuskdäck” vid däckstesterna, vilket en viss Collin påstår.
Nå, vem som har rätt vet jag inte.
Men Hermann berättade att Continental levererar specialskräddade däck till i stort sett alla tillverkare, med de egenskaper som varje märke vill ha.
De däck som man köper hos gummihandlaren är inte likadana. Alltås betyder det att ens bil får annorlunda köregenskaper när man byter bort standarddäcken mot ”normaldäck”.
Herman berättade också att BMW prioriterar Nürburgringprestanda, och inte alls våtgrepp. Alltså skulle aldrig ett ”BMW-däck” kunna vinna ett däckstest…

Så, nu vet vi det!
Alrik

Annons
Annons
Rulla till toppen