Mercedes CLC siktar mot BMW:s 1-serie

Snart kommer det en ny bokstavskombination att hålla reda på hos Mercedes: CLC. Modellen smygs ut på marknaden via en modevisning i Berlin nästa vecka...
Annons

Snart kommer det en ny bokstavskombination att hålla reda på hos Mercedes: CLC. Modellen smygs ut på marknaden via en modevisning i Berlin nästa vecka och börjar säljas i maj. Främsta konkurrenten är BMW 1-serie coupé.

 

Mercedes CLC siktar mot BMW:s 1-serie

CLC får en front som är nästan identisk med nya C-klass i Avantgarde-version. Chassit behålls från C-klass Sportcoupé, men styrningen är ny, liksom motorerna.

Strängt taget är det ingen jättenyhet Mercedes släpper nästa söndag under den modevecka som då öppnas i Berlin, även om bilen ser helt ny ut. Plattformen och råkarossen är samma som hos hittillsvarande minsta bakhjulsdrivna Mercan – den som heter C-klass Sportcoupé. Och den bygger i princip på förra generationens C-klass.
Men när Sportcoupé nu byter namn till CLC får den helt nya plåtar i fronten och ny akter, med halvkombilucka utan spoiler tvärs över bakfönstret. Axelavståndet är detsamma, 271,5 cm, men bilen är totalt 7 cm längre än förut.

Mercedes CLC siktar mot BMW:s 1-serie

Mycket snyggare bak när spoilern tvärs över bakrutan försvinner, eller hur? CLC är enda bakhjulsdrivna Mercedes-coupén med kombibaklucka.

Invändigt behålls förarplatsen i stort sett oförändrad, vilket betyder att CLC inte får del av den högt placerade navigationsdisplay som finns i nya C-klass sedan och kombi. Däremot finns en ny dvd-navigator med mindre skärm men med inbyggd hårddisk att köpa till. Den har förutom kartmaterialet 4 gigabyte utrymme för inladdning av mp3-musik.
Chassit är något uppstyvat jämfört med gamla Sportcoupé och CLC får en ny styrväxel av samma typ som i den nyligen ansiktslyfta SLK. Det betyder att styrningen ändrar karaktär med hänsyn både till hastigheten och rattutslaget.
Hjulen är 16-tummare standardmssigt, men 17- eller 18-tumsfälgar kan användas. Adaptiva stötdämpare kommer inte att erbjudas som tillval och någon fyrhjulsdrift finns inte med i programmet.
Inte heller är någon AMG-version aktuell. I varje fall inte för närvarande.

CLC erbjuds med sex motorer från nuvarande C-klassen:
# Två 1,8-liters bensinfyror med kompressor och effekten 156 respektive 184 hästkrafter,
# V6 bensin på 2,5 liter och 204 hästkrafter,
# V6 bensin på 3,5 liter och 272 hästkrafter,
# Två dieselfyror på 2,2 liter och effekt 136 respektive 170 hästkrafter.
Samtliga motorer kombineras som standard med sexväxlad manuell låda, men som tillval finns fem- eller sjustegad automat.
Motorerna är moderniserade och ger upp till 11 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med gamla Sportcoupé.

Mercedes CLC siktar mot BMW:s 1-serie

En cabvariant på CLC skulle också behövas för att möta BMW 1-serien och Audi A3, vilka båda kommer med takfällning i år. Mer Mercedes har inte tagit beslut än.

Greppet att bara fräscha upp C-klasscoupén utvändigt antyder att Mercedes inte hade för avsikt att fortsätta med den korta tvådörrarsmodellen med halvkombibaklucka när man planerade nya C-klassen, som lanserades för ett halvår sedan. Men nu har BMW kommit med konkurrens i och med sin 1-serie Coupé, och även Audi A3 finns i motorstarka versioner i samma modellnisch. Det har tydligen fått Mercedes att tänka en gång till när det gäller framtiden för den modell som nu heter CLC.
Det betyder att man säkert funderar även på en cabriolet som kan möta BMW:s 1-serie och Audi A3, vilka både debuterar i toplessversion till sommaren. Men frågan är om den inte får vänta till nästa generation av CLC. För en sådan blir det nog i alla fall.

CLC ska som hittills byggas i Brasilien, vilket innebär att priset kan hållas på konkurrenskraftig nivå: CLC finns att köpa i Tyskland från 28.000 euro när försäljningen börjar i maj.

Datorillustrationer: Schulte/Nextline

 

Annons
Annons
Rulla till toppen