Toyota och Honda är bäst – enligt Consumer Reports

I den senaste undersökning som amerikanska Consumer Reports gjort kring bilar blir det toppbetyg för Toyota och Honda. Den viktigaste egenskapen för bilköparna är dock...
Annons

I den senaste undersökning som amerikanska Consumer Reports gjort kring bilar blir det toppbetyg för Toyota och Honda. Den viktigaste egenskapen för bilköparna är dock säkerhet och där fick Volvo bästa betyget.

Den amerikanska tidningen Consumer Reports gör en mängd undersökningar varje år på flera olika konsumentprodukter. En av dessa är bilar och den senaste undersökningen bland 1.700 hushåll berättar hur nöjda bilägarna är och hur de rankar olika bilmärken.
De kategorier som bilägarna fått sätta betyg i var säkerhet, kvalité, prisvärt, prestanda, miljöhänsyn, design och tekniska innovationer. Betygen är alltså en mix av både egna erfarenheter och en uppfattning av andra bilmärken.
Säkerhet är den egenskap som flest bilägare ansåg som viktigast, 63 procent, och här hamnade Volvo i topp. 77 procent av ägarna ansåg att Volvo har bäst säkerhet och de andra märkena var inte ens i närheten av det betyget. Uppenbarligen har Volvo inte bara lyckats med att bygga säkra bilar, man har också varit mycket framgångsrika med att förmedla det till de amerikanska kunderna. Kanske något som Saab också skulle lära sig?
Den näst viktigaste egenskapen hos bilen är kvalitén, ansåg 58 procent av bilägarna, och här blev det (som vanligt) bäst betyg till Toyota. Men den inbördes skillnaden blev mindre än i kategorin säkerhet och strax efter Toyota kom Honda och Lexus, ytterligare en bit ner följda av Mercedes och Chevrolet.
Honda fick bäst betyg för att vara en bil som ger mycket för pengarna, BMW ansågs ha bäst prestanda, Toyota var överlägset bäst när det gäller miljöhänsyn, Mercedes ansågs ha snyggast design och Toyota fick återigen en toppnotering för tekniska innovationer.
Med tre kategorivinster blev det inte oväntat Toyota i topp totalt med 189 poäng, följda av Honda på 146 poäng och Ford på tredje plats med 112 poäng. Strax efter på fjärde plats hittar vi Chevrolet, 110 poäng, och GMC blev femma med 102 poäng.
I andra änden hittar vi oväntat Acura (Hondas lyxbilsmärke) som inte ansågs bra på något alls och fick jumboplatsen med 8 poäng. Audi kom näst sist med 14 poäng.
För att få hela undersökningen måste man vara prenumerant men en del av resultaten går att läsa på Consumer Reports hemsida, se länken nedan.

Annons
Annons
Rulla till toppen