GENÈVE: Morgan visar eldriven framtidsbil

Branschens överraskning på Genèvesalongen: klassiska sportvagnsbyggaren Morgan ställer ut framtidens sportbil med elmotordrift! Unikt högteknologiprojekt ska visa att bränslecellteknik kan kombineras med sportiga köregenskaper. Det...
Annons

Branschens överraskning på Genèvesalongen: klassiska sportvagnsbyggaren Morgan ställer ut framtidens sportbil med elmotordrift! Unikt högteknologiprojekt ska visa att bränslecellteknik kan kombineras med sportiga köregenskaper.

GENÈVE: Morgan visar eldriven framtidsbil

Det här är framtidens bil enligt Morgan och en projektgrupp som jobbat med LIFEcar i tre år. Den drivs av bränsleceller, är extremt snabb och går 32 mil på en tankning.

"Den stora utmaningen för framtiden är att konstruera och bygga en bil som är rolig att köra – en äkta sportbil."
Det är Charles Morgan som talar, chefen för den klassiska brittiska sportvagnstillverkaren som fortfarande bygger bilar med träram.

GENÈVE: Morgan visar eldriven framtidsbil

Retrodesignen döljer en avancerad konstruktion för öppning av karossen och i aluminiumchassits mittunnel finns ett stort antal superkondensatorer som lagrar el som alstras vid bromsning.

På förra årets Genèvesalong visade har skisser på en extremt designad sportbil med helt utsläppsfritt drivsystem och samtidigt sportiga egenskaper i Morgans anda. På Genèvesalongen som öppnar om drygt två veckor finns den märkliga bilen att beskåda i färdigt skick. Helt körklar.
Den kallas LIFEcar, vilket står för Lightweight Fuel Efficient Car, lättviktig och bränsleeffektiv bil.

GENÈVE: Morgan visar eldriven framtidsbil

Tack vare att LIFEcar är extremt lätt, räcker en ganska liten vätgastank för att ge bra räckvidd: en fyllning räcker för 32 svenska mils körning.

Under den handknackade retroinspirerade aluminiumkarossen finns en högteknologisk drivlina i form av bränsleceller, superkondensatorer och elmotorer som både driver och bromsar bilen och dessutom återladdar strömkällorna vid bromsning.
Resultatet av detta system – och att bilen är extremt lätt – är att vätgastanken kunnat göras mindre än hos andra bränslecellsbilar utan att reducera räckvidden. Morgan uppger att LIFEcar kan köra upp till 320 km på en tank vätgas.

Ett stort antal superkondensatorer kan avge mycket elektrisk energi under begränsad tid, vilket gör LIFEcar mycket accelerationssnabb och skiljer den från andra bilar med bränslecellsdrift. Några prestandasiffror har ännu inte avslöjats, men Charles Morgan har lovat att detta blir en bil som ger föraren äkta sportbilskänsla.

Projektet LIFEcar har pågått sedan 2005, och i konsortiet bakom finns bland andra brittiska staten via industridepartementet, Oxford University, Cranfield University, Linde AG och företaget QinetiQ. Totalkostnaden ligger runt motsvarande 24 miljoner kronor.
Den vanliga tekniska lösningen hos bränslecelldrivna bilar är att den kemiskt alstrade strömmen mellanlagras i ett batteri. Men batterier är ganska långsamma i sin reaktion och passar inte så bra för att ta emot så kallad regenerativ laddning, alltså ström som alstras i elmotorer vid bromsning.

Superkondensatorer ("super caps") däremot är mycket snabba vid både laddning och urladdning och lämpar sig därför utmärkt för bilbruk, där man ständigt växlar mellan "gas och broms".
Projektet LIFEcar har tagit fasta på detta faktum och bilen har enbart superkondensatorer i stället för batteri. Med den tekniken vill man visa att det är fullt möjligt att även i framtiden skapa bilar som är roliga att köra samtidigt som de är maximalt miljövänliga.
Chefen för QinetiQ, som konstruerat bränslecellerna, sammanfattar projektet så här:
"LIFEcar handlar om att fånga upp den första vågen i den stora energirevolution som kommer att omforma hela fordonsindustrin – på samma sätt som datorindustrin revolutionerades av persondatorns genombrott för ett par decennier sedan."

Annons
Annons
Rulla till toppen