Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Syskonskaran hos Rolls-Royce utökas nu till fyra. Inte helt oväntat blir den nya bilen, Phantom Coupé, en seriemodell av tidigare visade konceptbilen 101EX. Coupé ska...
Annons

Syskonskaran hos Rolls-Royce utökas nu till fyra. Inte helt oväntat blir den nya bilen, Phantom Coupé, en seriemodell av tidigare visade konceptbilen 101EX. Coupé ska vara den mest ”förarorienterade” av de fyra och är 25 centimeter kortare än vanliga Phantom. V12-motorn på 6,75 liter ger 453 hk och 720 Nm i vrid, tillräckligt för 0 – 100 km/h på 5,8 sekunder.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls Royce Phantom Coupé börjar produceras sommaren 2008, då kapaciteten i fabriken byggts ut i sitt första steg. KLICKA FÖR STÖRRE

Londons borgmästare Ken Livingstone gör sitt bästa för att göra livet surt för stadens alla "Chelsey tractors", eller stadsjeepar som miljövänner i Sverige säger. Men nu får borgmästaren ett nytt hatobjekt då Rolls-Royce presenterar sin fjärde modell i Phantom-familjen – Coupé har nämligen ett koldioxidutsläpp på hela 377 g/km.
Gränsen för maximal taxa, 25 pund per dygn, gäller för alla fordon över 225 g/km och ska genomföras i höst. Men en inte allt för vild gissning är att målgruppen för nya Rolls-Royce Phantom Coupé "couldn't care less" för avgifterna i Londons innerstad. Har man råd med en Phantom Coupé kan man förmodligen sträcka ut krediten till att även omfatta klimatkompensation och ett privat vindkraftverk på godset – liksom en dryg trehundring per dygn för nöjet att köra in i citykärnan.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Phantom Coupé ska vara den ”sportiga” i syskonskaran med hårdare fjädring och mindre krängning. KLICKA FÖR STÖRRE

Kundkategorin som Phantom Coupé riktar sig mot är sannolikt inte miljömässigt omedvetna men de har framför allt ett sinne för livets goda, vilket bilen erbjuder i en omfattning som inte skådats på mången god dag. Phantom Coupé kompletterar "basmodellen" – benämningen instegsmodell känns lite fel i sammanhanget – Phantom och dess förlängda broder "Extended Wheelbase" samt den tidigare nykomlingen Drophead Coupé (taklösa versionen).
Upprinnelsen till Phantom Coupé kan vi förstås spåra tillbaka till konceptbilen 101EX, som visades 2006. Publikreaktionen var så positiv att man inte kunde göra något annat än sätta bilen i produktion, vilket faktiskt inte är så lätt som det låter. Fabriken i Goodwood går för fullt och Rolls-Royce är nu mitt uppe i en omfattande nyrekrytering och utbildning av nya bilarbetare. Lackverkstaden ska byggas ut och fabriken bli större, allt för att kunna öka produktionen stegvis.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Phantom Coupé använder samma bakhängda bagagelucka som sin taklösa broder. ”Väldigt praktiskt när man ska åka till tippen” tänker ni, men tanken är att här ska man kunna sitta på söndagspicknicken och avnjuta de medhavda kanapéerna. KLICKA FÖR STÖRRE

Som synes kan man, kanske lite elakt, likna nya Phantom Coupé vid en Drophead Coupé med tak. Likheterna är uppenbara, även om det inte är något som Rolls-Royce själva framhåller. De två systermodellerna är kortare, minus 25 centimeter jämfört med vanliga Phantom, men det gör dem ändå inte till några små bilar – Phantom Coupé är hela 561 centimeter lång! Vikten är i det här sammanhanget ganska måttlig, tjänstevikten bör hamna en bit över 2,7 ton, och det beror på att hela chassit och karossen är tillverkat i aluminium.
Rolls-Royce berättar som en liten anekdot att varje arbetsdag på fabriken i Goodwood börjar med att svetsarna ställa in maskinerna och sedan gör en svetsfog på två provbitar som är tre decimeter lång. Provbiten testas för sin hållfasthet och när labbet visar tummen upp så sätter man igång och jobbar. Varje chassi till en Phantom Coupé kräver 130 meter svetsfog, så det gäller att allting blir rätt.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Den 6,75 liter stora V12:an ger ett massivt krafttillskott. Redan vid 1.000 rpm ger motorn 75 procent av sitt maximala vridmoment. KLICKA FÖR STÖRRE

Tekniskt bygger Coupé på det som vi tidigare sett hos Phantom och Drophead Coupé. V12-motorn på 6,75 liter är hämtad från ett tyskt bilföretag som börjar på B och slutar på W (för svårt, okey – det är ett M i mitten). Effektkurvan är medvetet flack och redan vid en nivå strax ovanför tomgång, 1.000 rpm, levererar motorn 75 procent av sitt maximala vridmoment. En typisk detalj hos Rolls-Royce är att man har en "effektmätare" som visar kvarvarande effekt. Stolt berättar man att Coupé kan framföras i 160 km/h med 90 procent kvar av den tillgängliga maxeffekten på mätaren.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

A-stolpen på Phantom Coupé har sin egen profil som man antingen hatar eller älskar. Den har i alla fall fördelen av att vara ganska smal och inte skymma sikten. KLICKA FÖR STÖRRE

Väghållningen hos Coupé är kalibrerad för att passa föraren, vilket innebär en liten smula mindre komfort med hårdare sättning på stötdämpare och fjädrar, samt tjockare kränghämmare. Rolls-Royce har också sett till att deras ESP-system, "Dynamic Stability Control" DSC, griper in vid en högre nivå och tillåter föraren en mera inspirerad körning om någon nu mot förmodan känner för att åka ut och busa med sin Coupé.
För att öka "sportkänslan" ytterligare finns det en S-knapp att trycka in som ändrar motorns respons, låter den sexstegade automatlådan dra lite högre på varvtalet och ger en kvickare kickdown vid nedväxlingarna. Toppfarten är elektroniskt reglerad till 250 km/h men är man på det humöret så kan faktiskt Phantom Coupé, trots sin storlek, pinna iväg från noll till 100 km/h på bara 5,8 sekunder.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Inredningen är i en klass som kan göra vilken hantverkare som helst tårögd. Och kunden kan få detaljerna och materialen på vilket sätt som helst, bara det är fysiskt möjligt att utföra det. KLICKA FÖR STÖRRE

Inredningen är som vanligt, när det gäller de nya modellerna från Rolls-Royce, av en sådan utsökt kvalité att vilken hantverkare som helst kan få skräp i ögat inför anblicken av alla fina detaljer och mästerlig finish. Instrumentbrädan och dekorpanelerna kan vara uppbyggda av upp till 24 lager av trä och aluminium för att ge rätt styrka och utseende. Valmöjligheterna av träslag, finish och kulörer är näst intill oändligt. 44.000 lackkkulörer finns att välja på och kunden kan peka ut vilket träslag eller skinn som han/hon vill ha och få det utfört.

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Rolls-Royce får en ny Phantom: Coupé

Annons
Annons
Rulla till toppen