Ta med fälgen till nya bilen

Drömmen för alla däck- och fälghandlare vore om alla fälgar passade alla bilmärken.Och även för kunderna, som skulle kunna ta med favoritfälgarna när de byter...
Annons

Drömmen för alla däck- och fälghandlare vore om alla fälgar passade alla bilmärken.Och även för kunderna, som skulle kunna ta med favoritfälgarna när de byter bil. En ny uppfinning från ABS Luxury Wheels gör det möjligt.

Ta med fälgen till nya bilen

Här syns tydligt den förskjutning som en excentrisk kona ger. Genom att vrida konan (insatsen) kan man få sju olika bultindelningar. KLICKA FÖR STOR.

Tänk dig att du precis köpt ett par riktigt snygga fälgar. Och strax därefter byter bil och framförallt märke. Givetvis vill du montera fälgarna även på den nya bilen, men har inte lust att köpa en ny uppsättning som passar den nya bilen.
Bultindelningen är det som skiljer mellan olika bilmärken och därmed ofta gör det omöjligt att montera en märkesanpassad fälg på en bil av ett annat märke.
ABS Luxury Wheels har också funderat på detta dilemmat och hittat en enkel lösning.

Ta med fälgen till nya bilen

Till en början kommer ABS Luxury Wheels att erbjuda två olika fälgar med variabel bultindelning. Det här är modell 301. KLICKA FÖR STOR.

Med hjälp av en excentrisk kona, som man kallar ABS360, kan man enkelt anpassa bultindelningen på en och samma fälg så att den passar flera bilmodeller.
Konan som är tillverkad i stål har ett excentriskt förskjutet bulthål. Det gör att man får olika avstånd på bultindelningsdiametern när konan vrids runt.
En fälg räcker alltså för att täcka in sju olika bultindelningar.

– En stor fördel med detta system är att däck- och fälghandlare kan hålla nere lagerkostnaderna. Man behöver inte längre lagerhålla flera olika fälgar för olika bilmärken och kan dessutom montera och balansera i förväg och vinna tid, även för slutkunden, säger Andy Lahdo på ABS Luxury Wheels.
Eftermarknadshandeln får på så vis samma fördelar som originalhandeln där man kan lagerhålla stora mängder färdiga hjul och snabbt få iväg dem till kund.

ABS360-systemet gör det möjligt att reducera de totalt 30 bultindelningskombinationerna som finns till endast 8. Totalt kan konan flytta upp till 14,3 mm i diameter. Det innebär att om en fälg har 5/100 i bultdiameter kan man genom att vrida konan 180 grader få diametern att bli 5/114,3.

Systemet går att använda till alla fyra-,fem-, sex- och åttabults fälgar. Företaget kommer dock i första skedet endast att ta in två olika fälgar i fembultsutförande, men målsättningen är att ha fem olika fembultade fälgar att välja mellan innan årsskiftet.
– Normalt sett har vi runt tolv olika fälgar till varje märke, men med fem fälgar som passar alla märken blir det både lättare för kunderna och för oss. Man kan flytta över sin favoritfälg när man byter bil, säger Lahdo.

Sedan tidigare finns det en variant av en excentrisk bult/mutter på marknaden. Med en sådan bult går det att flytta diametern 2 mm. Alltså inte alls lika flexibelt som de 14,3 millimeter som ABS360 erbjuder.
För att anpassa bultindelningen på en fälg krävs det ett specialverktyg som styr konan till rätt diameter. Detta görs av fackman, en däckverkstad, för att allt ska bli rätt och fungera säkert.

De två fälgarna som kunderna till en början har att välja mellan heter fantasifullt 301 samt 302. Den ena är en högglanspolerad fälg med svartlackera innersida, den andra har mattsvart finish och stålskenor med aluminiumlook. Priserna är ännu ej fastställda.

Annons
Annons
Rulla till toppen