Officiell: Nya Lamborghini Gallardo LP560-4

Förra veckan visade vi spionbilderna men nu är den officiell. Namnet avslöjar motoreffekten på 560 hästkrafter och med ett aggressivt utseende som påminner om Reventón utmanas Ferrari F430 nu hårdare än någonsin.

Bild 358689

Motorvolymen har vuxit något och V10:an ger nu 560 hk. Störst förbättring märks dock på bränsleförbrukningen som sjunkit med 18 procent. KLICKA FÖR STÖRRE


För sportbilar av denna kaliber är effekten viktig. Så viktig att Lamborghini nu anger motoreffekten i namnet på samma sätt som man började göra när Murciélago LP640 debuterade på Genèvesalongen för två år sedan.
Den 5,2 liter stora V10:an utvecklar nu alltså en effekt på 560 hästkrafter vid 8.000 r/min vilket är en ökning med 40 hästkrafter jämfört med den senaste Gallardon. Tillsammans med ett vridmoment på 540 Nm vid 6.500 r/min slår LP560-4 motsvarande Ferrari rejält när det gäller motorprestanda.

Bild 358690

Murciélago LP640 får nu sällskap av lillebror Gallardo LP560-4 när det gäller namnordningen. Siffran berättar om toppeffekten och "LP" står för motorns orientering - "longitudinale posteriore". KLICKA FÖR STÖRRE


Lamborghini har även lyckats sänka torrvikten med 20 kg till 1.410 kg vilket medför ett vikt/effektförhållande på 2,5 kg/hk. Detta bidrar till att accelerationstiden från stillastående till 100 km/h sjunkit till 3,7 sekunder. Även toppfarten har förbättrats och uppges nu till 325 km/h. För att hantera kraften finns precis som tidigare fyrhjulsdrift, därav fyran i namnet. LP står för motorns placering, longitudinale posteriore.
Men inte ens Lamborghini kan undkomma kraven på mindre utsläpp och lägre förbrukning. Förbrukningen och därmed utsläppen av koldioxid har minskat med hela 18 procent, förbrukningen sägs nu vara 13,7 liter per 100 kilometer vilket Lamborghini själva påstår är mycket lågt med tanke på motoreffekten.

Bild 358691

Förbrukningen och koldioxidutsläppet har minskat med 18 procent, förbrukningen är nu nere i 13,7 liter per 100 km. KLICKA FÖR STÖRRE


Som tillval kan man precis som tidigare få den så kallade e-gear, en i grunden automatiserad manuell låda som växlas via paddlar. Till LP560-4 har den dock omarbetats och förbättrats samtidigt som vikten sänkts. Man kan välja mellan fem olika lägen och om du väljer Corsa-läget går växlingarna nu 40 procent snabbare än tidigare. Corsa är som namnet antyder optimerat för att vara så snabbt som möjligt runt en bana men för den som vill ta det lugnare kan man även låta bilen växla själv i ett automatläge.
Ändringar på chassiet ska ge förbättrade köregenskaper samtidigt som aerodynamiken sägs ha förbättrats rejält för ökat väggrepp. Bland annat har den en vinge baktill som reser sig vid farter över 120 km/h och således signalerar till trafikpoliser i Sverige när man kör för fort.

Bild 358692

Bakvingen reser sig i hastigheter över 120 km/h, för att förbättra lyftkrafterna. KLICKA FÖR STÖRRE


Som tillval finns nu även keramiska kolfiberbromsar som tack vare att de minskar den ofjädrade vikten sägs bidra till bättre komfort och körkänsla. De greppas av åttakolvsok och lär också bjuda på förbättrad bromskraft, jämfört med "vanliga" gjutjärnsskivor.
Interiören har fått en mild ansiktslyftning med flera nya tillval, bagageutrymmet ligger för övrigt på 110 liter och för den som vill utnyttja detta till en långresa kan LP560-4 naturligtvis fås med navigationssystem. Större är dock förändringen exteriört där hela bilen är omdesignad med vissa drag av Lamborghini Reventòn, superbilen som såldes i 20 exemplar till ett pris av en miljon euro.
Priset för Gallardo LP560-4 kommer att ligga betydligt lägre, förstås, men räkna ändå med en höjning jämfört med nuvarande modell.

Bild 358693

Bild 358694

Bild 358695

Bild 358696