Kina-märket BYD storsatsar på hybridteknik

”Vi ska bli en av världens ledande biltillverkare.” Bakom det självsäkra uttalandet står ett bilmärke som hittills varit okänt i Europa. Men på Genèvesalongen nyligen...
Annons

”Vi ska bli en av världens ledande biltillverkare.” Bakom det självsäkra uttalandet står ett bilmärke som hittills varit okänt i Europa. Men på Genèvesalongen nyligen lärde sig besökarna att BYD inte bara kan uttydas som Build Your Dreams – det är namnet på det kanske mest seriösa och framtidsinriktade helkinesiska bilmärket.

Kina-märket BYD storsatsar på hybridteknik

Batteri- och biltillverkaren BYD ställde i Genève ut en produktionsklar plug-in-hybrid i genomskärning. Bilen laddas från ett vägguttag och går 110 km på elmotorn. Batteriet som ligger baktill, kan snabbladdas till 50 procent på 10 minuter.

Montern i Genève var inte särskilt stor, men den fick mycket uppmärksamhet från publiken trots att grannmontrarna hyste märken som Mercedes, Citroën, Smart och Rolls-Royce.
Skälen till det stora publiktrycket i den lilla montern var två: där stod en genomskuren bil med som tydligt visade att det handlade om hybridteknik, och där fanns en bil såg ut att ha hamnat fel – den borde ha stått hos Toyota i stället.

Kina-märket BYD storsatsar på hybridteknik

BYD F3 DM (för Dual Mode) har en 50 kW elmotor som drivr framhjulen utan växellåda. En lika stark bensinmotor intill fungerar som reservkraftverk när batteriet är tömt. Bilen är klar för produktion senare i år.

Den ”felplacerade” bilen var närmast exakt kopia av Toyota Aygo, 3,5-meterbilen som är trilling med Peugeot 107 och Citroën C1. Men här hette den F1, och den visade sig vara helt och hållet utvecklad och tillverkad kinesiska BYD. Besökarna förbluffades av plagiatet och tänkte att detta måste ju Toyota sätta stopp för…
Säkerligen sliter Toyotas jurister med saken, och vi lär få höra framöver hur det går.

Kina-märket BYD storsatsar på hybridteknik

Så här ser plug-in-hybriden F3 DM ut i helt skick. Den finns även med en 1,6-liters bensinmotor från Mitsubishi, och karossen görs även som halvkombi med fem dörrar.

Mer intressant var den genomskurna bilen med de övertydligt markerade elkablarna i golvet och stickkontakten i höger bakskärm. Här stod alltså en färdig hybridbil från en tillverkare som man aldrig hört talas om tidigare. Det måste vara värt en närmare studie.
Det visar sig att BYD är ett företag med stora ambitioner men också stora resurser i realiteten. Namnet är en transkription av ord i företagets namn på kinesiska, men något ljushuvud på marknadsavdelningen kom på att det på engelska också kan stå för Build Your Dreams.
Och det verkar vara en devis som anammats av företagsledningen; på tio år har bolaget växt från 20 anställda till över 100.000…
BYD är en av över 100 biltillverkare i Kina. Men till skillnad från de flesta har det här företaget flera ben att stå på: verksamheten började redan 1995 med tillverkning av ackumulatorer, och sedan tillkom produktion av elektronikkomponenter. I dag är BYD världens näst största producent av litium-jon-batterier och huvudleverantör till bland andra mobiltillverkaren Nokia.

erksamheten växte snabbt, och 2002 noterades BYD på börsen i Hongkong. Året därpå köpte BYD upp en statlig billverkare, som då under 20 år hade byggt bilar på licens från Suzuki och även etablerat en viss exportverksamhet.
I och med köpet bildades en bildivision inom BYD, som omedelbart satte i gång utvecklingen av en helt egen bilmodell. Det blev den som kallas F3, och som i dag görs som sedan och halvkombi. Den har sedan september 2005 sålts i över 150.000 exemplar.
Förutom F3 bygger man en större och lyxigare modell i femmetersklassen som heter F6 samt den ovan nämnda Toyotakopian F1.
Det faktum att BYD också är världsledande när det gäller tillverkning av litium-jon-batterier, betyder att företaget givetvis satsar på hybridteknik i sin bilutveckling. Den genomskurna bilen på Genèvesalongen var en F3 sedan med tillägget DM, som i Dual Mode. Det betyder att den har både elmotor och förbränningsmotor, och dessutom kan den laddas från det fasta elnätet. Det handlar alltså om en plug-in-hybrid, som i grunden är eldriven men har en förbränningsmotor för extra uppladdning.
I montern stod Henri LI, som är chef för bildivisionens försäljning och export. Han förklarade helt frankt att ”vi ska bli en av världens ledande biltillverkare”.
Han inser dock att det kräver en hel del arbete att nå dit, och att det kommer att ta några år. Exportverksamheten har bara börjat, och klokt nog startar man på marknader som är mindre krävande än den europeiska. BYD-modeller säljs i dag på 20 olika marknader globalt, men montern i Genève var första gången märkets visade upp sig i Europa.
”Vi förstår att det kommer att ta tid att etablera oss i Europa, och vi vet att vi har ett imageproblem i och med att ett par andra kinesiska märken har misslyckats i krockprov här. Men vi satsar på att leva upp till de europeiska normerna bär det gäller både säkerhet och miljö innan vi börjar sälja bilar här”, säger Henri Li.
Och när det gäller miljön så lär BYD klara sig bra: man hävdar att F3 DM kan köras minst 100 km helt elektriskt på ett fulladdat batteri, och med en enliters bensinmotor som reservkraftverk blir den totala räckvidden 480 kilometer. Bensinmotorn uppges dra under 0,6 liter milen.
Elmotorn har effekten 50 kW ( 68 hk) och ger 400 Nm vridmoment praktiskt taget från stillastående. Bilen uppges accelerera 0 till 100 km/h på under 14 sekunder och toppfarten ligger runt 150 km/h.
På frågan om hur BYD ska klara sig i den hårda konkurrensen på världsmarknaden, svarar Henri Li att han är övertygad om att plug-in-hybrider är den biltyp som kommer att dominera under många år framåt. ”Och på det området ligger vi i den absoluta frontlinjen”.
Vi lär få höra mer om BYD, nu när märket visat upp sig på europeisk mark.
Kineser som jobbar på företaget Build Your Dreams lär inte ge sig förrän de byggt sina drömmar…

Annons
Annons
Rulla till toppen