Hondas nya bilmärke heter "Idé"

Det är mycket Kina nu. Bilsalongen i Peking pågår som bäst och förutom dussintals kinesiska tillverkare satsar alla ledande europeiska och japanska seriöst på världens...
Annons

Det är mycket Kina nu. Bilsalongen i Peking pågår som bäst och förutom dussintals kinesiska tillverkare satsar alla ledande europeiska och japanska seriöst på världens snabbast växande bilmarknad. Honda har till och med skapat nytt bilmärke bara för Kina: Li Nian, vilket betyder ”idé” eller ”koncept”.

Hondas nya bilmärke heter "Idé"

Den här koncept-suven på bisalongen i Peking ska visa hur Hondas nya bilmärke Li Nian tänker sig en kommande modell. Märket ska lanseras i Kina under 2010.

Det sägs att det finns närmare 200 inhemska biltillverkare i Kina, och en stor del av dem ställer ut på den stora showen Auto China 2008 i Peking just nu. Men även de stora europeiska och japanska spelarna satsar rejält med förhoppningen att kapa åt sig en bit av den extremt snabbväxande bilmarknaden i världens folkrikaste land.
Tydliga exempel på vilken betydelse Kinamarknaden tillmäts, är att världspremiären för Audi Q5 och Mercedes GLK förlades till Auto China.

Hondas nya bilmärke heter "Idé"

Suven från Li Nian, som sägs vara ett rent shownummer, baseras på Honda Jazz (Fit i Japan) och har en 1,8-liters bensinmotor. Mer avslöjas inte.

Flera av de ledande europeiska bilföretagen bygger redan många modeller på plats i Kina, i samarbete med kinesiska företag. Det gäller även amerikanska Ford, GM och Chrysler, liksom de största japanska märkena.
Honda finns sedan flera år på plats i Kina med samarbetsföretaget Guangzhou Honda Auto som tillverkar olika Hondamodeller, några specialutvecklade för Kinamarknaden.
Nu under salongen i Peking meddelar Guangzhou Honda att man avser att skapa ett nytt självständigt bilmärke, anpassat för den kinesiska marknaden och speciellt riktat till en yngre publik. Märket heter Li Nian, vilket fritt översatt betyder ”idé” eller ”koncept”.
På Auto China finns en kompakt suv i konceptform som bär det nya namnet, och som sägs vara formgiven och konstruerad helt och hållet av Guangzhou Hondas egen utvecklingsavdelning. Inga närmare fakta ges om konceptbilen utom att den baseras på Honda Jazz (Fit) och har en 1,8-liters bensinmotor. Men det viktiga med konceptet är enligt Honda att det visar vad en ny generation bilkonsumenter kan vänta sig av Li Nian (även stavat Linian) när det gäller design, teknik och kvalitet i en nära framtid.

Li Nian ska lansera sin första modell under 2010 och märket ska säljas via Guangzhou Hondas återförsäljarnät.
Hondas satsning på Li Nian kan ses som en parallell till Toyotas amerikanska dottermärke Scion, som också vänder sig till en yngre publik med helt egna modeller.
Detta blir Hondas andra dottermärke efter lyxmärket Acura, som etablerades i USA 1986 och numera säljs även i Kanada, Mexiko, Hongkong och Kina. Nästa år ska Acura dessutom lanseras i Ryssland.
Det ryktas att även Shanghai-Volkswagen (SVW) överväger en motsvarande etablering av ett särskilt kinesiskt bilmärke för att möta den snabbt ökande konkurrensen från inhemska tillverkare.

Annons
Annons
Rulla till toppen