Ny V8 och facelift till Mercedes G-klass

Den evigt unga Geländewagen får en lättare uppgradering och en ny V8-motor. Nya G500 får förutom en ny grill även 92 extra hästkrafter. Med den...
Annons

Den evigt unga Geländewagen får en lättare uppgradering och en ny V8-motor. Nya G500 får förutom en ny grill även 92 extra hästkrafter. Med den nya V8:an på 388 hk klarar G500 av sprinten från noll till hundra på under sex sekunder.

 

Ny V8 och facelift till Mercedes G-klass

Sedan produktionen startade 1979 hos Magna Steyr i Österrike har över 200.000 exemplar av G-klass rullat av produktionsbandet. Nästa år blir det 30-årsjubileum och ännu finns inga tecken på att modellen kommer att försvinna. Den senaste versionen känns igen på grillen med tre horisontala ribbor.

Vi klagar ibland på att Saab 9-5 och Volvo S60 är något daterade och mogna för en ersättare. Men jämfört med trotjänaren Mercedes G-klass känns de svenska modellerna lika färska som årets nypotatis. Efter 29 år på marknaden får G-klass en ytterst lätt ansiktslyftning samt en starkare V8-motor.
Mercedes G500 får nu samma 5,5-liter stora V8:a som övriga 500-modeller vilket innebär 388 hk och 530 Nm. Tidigare gav G500 296 hk och 456 Nm och med de förnyade krafterna klarar den av att köra ifrån flertalet av dess yngre konkurrenter. Mercedes hävdar att 0-100 går på 5,9 sekunder och det är exempelvis över halvsekunden snabbare än BMW X5 4,8i.
Förutom den nya motorn får G-klass den senaste tekniken för ökad bekvämlighet för de åkande. Exempelvis blir Handsfree med bluetooth-teknik standard på G500 och det blir också en kontakt för Mp3-spelare. Vidare får även G500 informationssystemet Command APS som standard med bland annat en DVD-växlare för sex skivor.
På utsidan känns 2009-års modell av G-klass igen på den nya grillen med tre liggande ribbor och finns hos återförsäljarna i september. Nyheterna kommer till samtliga tre modeller av G-klass – kort, lång och cabriolet.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen