Honda NSX avslöjad på Nürburgring

Nästa generation NSX som väntas komma nästa år har länge testats som mula på Nürburgring. Nu har vi för första gången bilder på den riktiga...
Annons

Nästa generation NSX som väntas komma nästa år har länge testats som mula på Nürburgring. Nu har vi för första gången bilder på den riktiga bilen, om än maskerad.

Honda NSX avslöjad på Nürburgring

Nya Honda NSX (Acura i USA) får motorn bakom framaxeln till skillnad från föregångaren som hade den framför bakaxeln.

Under 90-talet kom det en våg av kompetenta japanska sportbilar och nu verkar det som att vi står inför ytterligare en sådan våg. Ingen har väl kunnat undgå ankomsten av Nissan GT-R och dess prestanda som bland annat bekräftats på Nürburgrings nordslinga.
Från samma bana har vi tidigare också sett spionbilder på nästa generation NSX som dock dolts under en modifierad Honda S2000-kaross. Nu verkar man dock ha kommit så pass långt i utvecklingen att man inte längre vill använda en mula utan istället gått över till den riktiga karossen.

Honda NSX avslöjad på Nürburgring

Effekten vet inget om, inte heller motortypen, men siffran 450 hästar näm,nd ofta i spekulationerna.

Även om den är maskerad framgår formerna förhållandevis tydligt. En avgörande skillnad gentemot föregångaren är att motorn denna gång sitter framför passagerarna jämfört med den mittmotorkonfiguration den förra modellen hade. För optimal viktfördelning lär den dock ligga till stor del bakom framaxeln.
Frontmotorkonceptet medför också att den eventuellt kan komma som 2+2-sitsig på samma sätt som exempelvis Nissan GT-R. I och med detta blir den ett alternativ för en större publik, men frågan är om detta sker på bekostnad av den förra generationens anhängare som uppskattade den mer kompromisslösa framtoningen.
Kanske kan en riktigt varvvillig motor hålla dem kvar. Ingenting är säkert om motorn, men alltsedan projektets start har det ryktats om en V10-motor som på klassiskt Honda-manér använder höga varvtal för att skapa effekt.

Honda NSX avslöjad på Nürburgring

Designade avgasrör är mode, och NSX tar man inte miste på när man spanar in de dubbla dubbelutblåsen med kantiga rör på höjden.

Hur som helst lär den utrustas med en större motor än originalets V6, vars slagvolym låg kring tre liter. 450 hk är en effektsiffra det ryktas kring för efterföljaren.
Något som kan bli en lika stor revolution som motorplaceringen är drivningen, som tidigare skedde via bakdäcken. Så kan också bli fallet för nya NSX, men envisa rykten pekar på att Honda i stället använder sig av sin avancerade fyrhjulsdrift kallad SH-AWD. Bakhjulsdriftens anhängare får trösta sig med att merparten av all kraft lär skickas till bakhjulen även om den får fyrhjulsdrift.

Förra NSX, som i dag nästan uppnått legendstatus, kämpade mot billigare japanska konkurrenter i form av Nissan Skyline GT-R och Toyota Supra, men kanske framförallt mot exoter som Ferrari 348.
Skyline GT-R har sedan dess blivit av med förnamnet men fått mer av i princip allt annat, inklusive grepp och effekt. Supra finns inte längre, men efterträdaren i form av Lexus LF-A har redan deltagit i sin första tävling och blir en klar konkurrent till nya NSX. Samtidigt heter dagens motsvarighet till Ferrari 348 numera F430, en modell som världspressen formligen dränkt i lovord.
Hos Honda får man alltså anstränga sig om nya NSX ska klara av konkurrensen lika galant som sin namne från 90-talet, när den kommer år 2009 eller 2010.

Spionbilder: Automedia.

Annons
Annons
Rulla till toppen