PROVKÖRD: Mercedes GLK

Rapport från provkörningen av nya Mercedes GLK. Komfortnivå och teknik från C-klass känns igen. Men frågan är om den är bättre än X3, Q5, Tiguan,...
Annons

Rapport från provkörningen av nya Mercedes GLK. Komfortnivå och teknik från C-klass känns igen. Men frågan är om den är bättre än X3, Q5, Tiguan, XC60 och 9-4X?

 

PROVKÖRD: Mercedes GLK

Mercedes GLK bygger på C-klass teknik med fyrhjulsdrift och det är ingen dålig grund. Men styrkänslan… KLICKA FÖR STÖRRE

Flyget var försenat och det blev stressigt som sjutton från flygplatsen till hotellet. Men vår utsände Nisse Svärd hann ändå med att greppa telefonen och leverera de första intrycken efter några timmars körning med helt nya GLK.

Vad säger du Nisse, är bilen som du väntat dig?
– Det första jag måste ta upp är utseendet – det är verkligen en bil med karaktär. Kul. Men är den snygg? Jag ska inte vara smakdomare men för min del krävs det en del tillvänjning. Bilens självförtroende är däremot bra, det måste jag erkänna.

PROVKÖRD: Mercedes GLK

GLK tillverkas i flera olika utförande med delvis olika utseende och inriktning. Till vänster GLK 320 CDI 4Matic med offroad stylingpaket och även offroad teknikpaket, till höger GLK 350 4Matic med sportpaket på utsidan och även ett sådant på insidan. KLICKA FÖR STÖRRE

Nu har du bara hunnit köra några timmar, men hur är GLK?
– Bilen bygger på C-klass 4Matic-teknik, och den känns igen. På landsvägen är komforten mycket bra, skön att köra helt enkelt. Den känns också pigg i responsen, precis som C-klass. GLK har definitivt fått med sig de goda egenskaperna från C-klass. Hittills har jag bara kört 350-modellen, med stora V6-bensin, på landsväg.

PROVKÖRD: Mercedes GLK

Nisse Svärd gillar det mesta hos GLK, så här långt, men helt fri från invändningar är bilen inte.

Vad överraskar positivt?
– Komfortnivån, förstås. Men också att Mercedes valt att lägga modellerna på en relativt hög utrustningsnivå redan som standard, till exempel adaptiv farthållare och tvåzons klimatanläggning. Sen finns det hur många paket som helst att välja till, om man är på det humöret. Men jag noterar att till exempel en trezons klimatanläggning, med separat styrning för baksätet, inte kostar mer än drygt 6.000 kronor extra. Det känns ganska prisvärt, för att vara Mercedes.

Och vad uppfattar du som negativt, så här långt?
– Styrningen, tyvärr. Den är standard progressiv och precis som i gamla tiders Merca är det för stor servoverkan och för liten återkoppling på vad hjulen egentligen gör. Det ger en bekväm färd, men föraren känner inte riktigt framhjulen. Förmodligen en riktig nackdel på vintervägar, men det återstår att testa. Sen får jag också säga att GLK är som C-klass, det vill säga kvalitetsintrycket i inredningen är relativt högt men också en smula ojämnt. Det finns en annan tysk tillverkare med fyra ringar i fronten som lyckas bättre på det området.

PROVKÖRD: Mercedes GLK

GLK är tekniskt baserad på C-klass 4Matic och det märks på egenskaperna, men går även att känna igen på inredningen. Bilden är från en testkörning i Namibia. KLICKA FÖR STÖRRE

Något mer att tillägga innan det är matdags?
– Vi har fått de svenska priserna. Bilarna kommer till Sverige i oktober-november och initialt blir det sexor rakt över hela linjen. Lilla V6:an 280 ska kosta 419.000 kronor, 350 börjar på 437.000 kronor och dieselmodellen 320CDI är lagd strax intill på 439.000 kronor. Fyrcylindriga 220 CDI BlueEfficiency blir något billigare, när den kommer nästa år, och ligger på 379.000 kronor. Men jag tror att Mercedes har uppdaterat sin hemsida och där finns mer information.

PROVKÖRD: Mercedes GLK

Förhoppningsvis blir det också lite tid för terrängkörning som visar vad GLK går för. Läs mer i ams nr 17-2008. KLICKA FÖR STÖRRE

Imorgon (onsdag) ska Nisse fortsätta att provköra GLK och förhoppningen är att Mercedes bjuder på en terrängbana som alternativ till asfalten. Likaså har det uttryckts vissa förhoppningar om att den kommande snålmodellen 220CDI BlueEfficiency ska finnas närvarande som förseriebil.
Ni får reda på GLK:s kapacitet i terränglådan och en utförlig provkörningsrapport i auto motor sport nummer 17-2008, som ligger i kiosken 14 augusti.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen