SPION: Nya Pagani Zonda

Modellen som kommit att överta rollen som den riktiga italienska superbilen har nu fått några är på nacken och en efterträdare testas fram. Frågorna kring...
Annons

Modellen som kommit att överta rollen som den riktiga italienska superbilen har nu fått några är på nacken och en efterträdare testas fram. Frågorna kring vilken motor den får och om den verkligen blir så här lik företrädaren kvarstår.

SPION: Nya Pagani Zonda

Utseendet är mycket likt det hos dagens Zonda, för likt menar många som hävdar att detta bara är en mula.

Du tänker köpa en superbil, av gammal vana vänder du dig därför till Italien. Problemet är att Ferrari idag säljer högteknologiska bilar i stora mängder och någon efterträdare till Enzo finns inte ännu. I Sant’Agata Bolognese å andra sidan finner vi den fyrhjulsdrivna värstingen LP640 som fortfarande har sina rötter i gammal Diablo-teknik, dessutom ägs man av tyska Audi.
Lösningen för den som söker en klassisk italiensk superbil med en V12-motor monterad centralt finns istället utanför Modena hos Horacio Pagani. Märket som bär hans namn har med sin Zonda etablerat sig som ett av de främsta i branschen. Zonda presenterades dock redan år 1999 och trots en mängd uppdateringar börjar det därför bli dags för en ny generation.

SPION: Nya Pagani Zonda

Även bakdelen är sig lik men karosspassningen är så pass dålig att vi misstänker att något är lurt.

Denna har nu fångats av spionfotografer genomgåendes testning på en slingrande väg i USA. Det man kan se på bilderna är att fronten är ny även om den efterliknar föregångarens. Baktill fortsätter det på samma sätt med en till synes välbekant design som dock skiljer sig kraftigt om man studerar bilarna bredvid varandra. Luftintagen ovanför bakhjulen är nya liksom ett märkligt uppstickande sådant rakt ovanför motorn. Även området kring diffusorn baktill är omdesignat.
Det som ännu är oklart är om bilen i princip kommer att se ut så här eller om det bara är en mula, alltså en gammal men modifierad kaross döljandes ny teknik. Helt klart är att den inte kommer att se ut precis som bilen på bilderna. Observera exempelvis den katastrofala karosspassningen bakom framhjulen, det indikerar att detta är långt ifrån den färdigställda produkten.

Det andra stora frågetecknet är vilken Mercedes-motor som ska användas. De huvudmisstänkta är den 5,4 liter stora kompressormatade V8:an från SLR samt den 6,0 liter stora V12:an med dubbelturbo från SL65 AMG Black Series. Dessa ger idag 640 respektive 670 hk men för användning i Zonda kan dessa siffror komma att justeras något, antagligen uppåt bör tilläggas.
Pagani-prototypen på bilderna har tidigare setts testa tillsammans med en SL65 Black Series vilket tyder på det senare av dessa alternativ. Glasluckan som i vanliga fall har till uppgift att visa upp motorn är här övertejpad vilket tyder på att något nytt finns därunder. Under den första halvan av nästa år startar produktionen och innan dess får vi antagligen veta hur det står till med dessa mysterier.

Annons
Annons
Rulla till toppen