Stolpe ut för Lestrup och Haglöf på Oschersleben

Det blev stolpe ut för svenskarna i MINI Challenge när mästerskapet besökte Oschersleben tillsammans med WTCC. Både Fredrik Lestrup och Daniel Haglöf var snabba utan...
Annons

Det blev stolpe ut för svenskarna i MINI Challenge när mästerskapet besökte Oschersleben tillsammans med WTCC. Både Fredrik Lestrup och Daniel Haglöf var snabba utan att få utdelning i helgen.

Stolpe ut för Lestrup och Haglöf på Oschersleben

Fredrik Lestrup bröt med punktering från klar ledning.

Fredrik Lestrup såg fram emot den här helgen, Oschersleben är teamets hemmabana och efter senaste tävlingshelgen åkte man dit och genomförde ett lyckat test. Fredrik utnyttjade alla sina kunskaper från det testet och var klart snabbast på det första testet. En halv sekund före tvåan på den här banan vittnade om hur rätt man hittat. Även Daniel Haglöf inledde bra och var trea på den fria träningen och inför kvalet såg det väldigt hoppfullt med svenska ögon.
Fredrik Lestrup fortsatte vara snabb även i kvalet och tog pole position med en dryg tiondel. Fredrik lyckades tidigt skaffa sig ett fritt varv och sätta den tiden, och valde sedan att vänta ut de andra för att se om någon kunde åka snabbare. Det var det ingen som kunde.

För Daniel Haglöf blev det dock inte ett lika lätt kval, han hamnade i trafik på alla sina kvalvarv och fick inte till ett enda fritt varv. Dalmasen var missnöjd med åttonde plats på gridden, men visste att farten fanns för racet. Tyvärr fick han aldrig chans att visa det, motorn dog redan i första kurvan och han fick bryta innan det knappt hade börjat.
För Fredrik Lestrup startade racet desto bättre. Han förvaltade pole position på bästa tänkbara sätt och ledde efter 10 minuter med drygt fem sekunder ner till tvåan. Det såg ut att vara defilering in i mål mot högsta platsen på prispallen. Men säg den glädje som varar, med några få varv och i stor ledning började bilen understyra och ett varv senare krängdes däcket av fälgen och det var bara att parkera. En punktering satte stopp för Fredrik som var mycket besviken efteråt.
– Visst kan man ha otur och få punktering men det får bara inte hända när man leder ett race med över fem sekunder, suckade han. Det som aldrig ska hända hände mig, jag har nog aldrig varit så besviken i hela mitt liv.

Det var två besvikna och revanschsugna svenskar som förberedde sig för en start i race 2 längst bak i fältet. Daniel Haglöf som startade sist tog sig snabbt upp genom kön och slutade till sist på en 14:e plats.
– Det gav i alla fall sju poäng i mästerskapet, sa Daniel. Nu ligger jag femma totalt och har 33 poäng upp till tredjeplatsen. Chansen finns fortfarande!
Fredrik gjorde också en rejäl uppkörning och satte också tävlingens snabbaste varv. Han gick i mål på tolfte plats efter att ha tagit 19 placeringar i racet. Han reflekterade över vad som kunde ha varit om det inte varit för den där punkteringen i slutet av det första racet.
– Jag har varit snabbast i alla pass vi kört den här helgen, summerade Fredrik. I race 2 var målet att sätta snabbaste tid och ta så många placeringar som möjligt utan att buckla till bilen, och det gjorde jag. Jag är trots allt nöjd med helgen, jag har visat att jag kan köra fort och det känns att jag verkligen hamnat i rätt team.

Mästerskapsställning topp åtta efter elva deltävlingar
1: Thomas Neumann Ehrl Sport Lechner Racing 248 poäng
2: Hari Proczyk Team ProSieben 237 poäng
3: Daniel Keilwitz Schubert Motorsport 209 poäng
4: Stephanie Halm Gigamot 202 poäng
5: Daniel Haglöf Gigamot 176 poäng
6: Olivier Metz Schubert Motorsport 161 poäng
8. Rober Büeler Gigamot 156 poäng
9: Fredrik Lestrup Schubert Motorsport 134 poäng

Annons
Annons
Rulla till toppen