Mini E – elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

I USA krävs det nollutsläppsbilar och därför ska Mini bygga en serie på 500 elbilar, döpta till ”E”. Den 204 hk starka elmotorn räcker för...
Annons

I USA krävs det nollutsläppsbilar och därför ska Mini bygga en serie på 500 elbilar, döpta till ”E”. Den 204 hk starka elmotorn räcker för att E-bilen ska sprinta iväg från noll till 100 km/h på 8,5 sekunder. Litiumjonbatterierna är på 35 kWh och det räcker för en räckvidd på 24 mil, efter cirka fyra timmars laddning.

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

På utsidan är det inte mycket som avslöjar att det här är en elbil, och inte en vanlig Mini. Men kännaren ser att det är en speciell färgkulör som tyskarna kallar för ”Metallicfarbton Dark Silver mit einem Dach in Pure Silver kombiniert”. KLICKA FÖR STÖRRE

De av er som redan nu vill springa ner till den lokala Mini-handlaren och beställa ett exemplar av nya elbilen "E" kan vi bara säga en sak: tyvärr! BMW/Mini har bestämt sig för att bara bygga en serie på 500 bilar (eventuellt kan det bli så många som 1.000) och de ska leasas ut till utvalda kunder i främst USA, även om några nog också dyker upp som pressbilar i Europa.
I London finns det redan ett projekt med "laddstolpar" som ska användas av speciella, ombyggda Toyota Prius som har ett större batteripaket. Med infrastrukturen åtminstone nödtorftigt på plats i London förväntar vi oss att några av de Englandstillverkade Mini-bilarna också hamnar i hemlandet nästa år.

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Som vi kan se finns det inget baksäte när det 260 kilo tunga batteripaketet är på plats. Men lite lastutrymme finns kvar, trots allt. KLICKA FÖR STÖRRE

Syftet med Mini E att inhämta erfarenheter om hur elbilar används i praktiken, hur de laddas och hur de körs samt förstås hur de uppfattas av sina förare. Men de amerikanska lagarna stipulerar också en viss framtida andel av "nollutsläppsbilar" från tillverkarna, vilket i praktiken blir elbilar som drivs antingen av batterier eller bränsleceller. Mini behöver erfarenhet på området för att kunna möta lagkraven.
Mini E väger in på 1.465 kilo och eftersom vi inte behöver lägga till "full tank" innebär det att en svensk tjänstevikt, inklusive 75 kilo förare, alltså bör hamna på 1.540 kilo. Mycket för en Mini, men då ska man veta att bilen är tvåsitsig eftersom det 260 kilo tunga batteripaketet tar upp hela baksätet. Mini hävdar själva att "E" lever upp till förväntningarna när det gäller väghållningen, även om chassit blivit omkalibrerat med nya inställningar på stötdämpare och fjädrar för den höjda vikten.

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Tittar vi riktigt noga så är det något som saknas på ”Mini E”. Vadå? Just det – avgasrör! KLICKA FÖR STÖRRE

Batteripaketet består av inte mindre än 5.088 små litiumjonbatterier packade i 48 moduler med en spänningsnivå på 380 volt. Totalt är batterikapaciteten 35 kWh men i praktiken vill inte BMW/Mini att man utnyttjar mer än 80 procent, annars riskerar batteripaketet att åldras i förtid. Därmed har man alltså 28 kWh att tillgå och det ska ge en aktionsradie på 24 svenska mil, enligt den körcykel som Mini använder.
Systemet kan regenerera en del energi vid inbromsning, vilket sker så fort föraren lyfter foten från gaspedalen, och den verkliga körsträckan beror förstås mycket på hur bilen körs. Vid stadskörning kan så mycket som 75 procent av inbromsningen ske via generatorn/elmotorn, utan att använda skivbromsarna.

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

På en elbil har man också en ”bränslemätare”, som dock visar kvarvarande batterikapacitet. Mini E ska inte köras under 20 procent i batterikapacitet, den får alltså inte köras helt tom. Djupurladdningar under 20 procent förkortar livslängden på litiumjonbatterierna. KLICKA FÖR STÖRRE

I USA dras man med ett klent elnät som inte har mer än 110 volt (V) och 12 ampere (A) i hushållens vägguttag. Det innebär att batteripaketet behöver nästan ett dygn på sig för att laddas upp helt. Omräknat till svenska förhållanden innebär det att ett vanligt hushåll med 220 V och 10 A kan räkna med drygt hälften av det, cirka 14 timmar. Men har man säkrat upp sin villa till 32 A så kan laddtiden sänkas till 4,4 timmar, enligt BMW/Mini. Med 48 ampere i uttaget sjunker tiden till 2,9 timmar.
Prestandamässigt skäms inte Mini E för sig. Elmotorn ger 150 kW, 204 hk, och det maximala vridmomentet är 220 Nm – tillgängligt direkt från "tomgång". Det innebär att Mini E sprintar iväg 0-100 km/h på 8,5 sekunder, toppfarten är elektroniskt begränsad till 152 km/h och koldioxidutsläppet är – just det – 0 g/km!

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Det finns en del arbete som är påbörjat när det gäller ”standard” för elbilarnas kontaktskor. Gemensamt är att man behöver kraftiga don som tål mycket ampere, något som dock sällan finns att tillgå hemma i vägguttaget.

Trots att Mini E är en elbil behöver den service, och de ska ske var 500:e mil eller efter maximalt sex månader. Servicen utförs av speciellt utbildad personal i USA.
Publik premiär för Mini E blir det på Los Angeles Auto Show, USA, i slutet på november. Bilarna byggs i Oxford, England, och utrustas med sina elektriska komponenter hos BMW i München.

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Mini E - elbilen som gör 0-100 på 8,5 sekunder!

Annons
Annons
Rulla till toppen