Rinspeed iChange – verklighet i Genève

Här är de första bilderna på Rinspeeds nya konceptbil iChange. Bilen kan anpassa sig efter antalet passagerare och den 150 kW starka elmotorn ska räcka...
Annons

Här är de första bilderna på Rinspeeds nya konceptbil iChange. Bilen kan anpassa sig efter antalet passagerare och den 150 kW starka elmotorn ska räcka för en toppfart på 220 km/h och 0-100 på under fyra sekunder.

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange ha kommit till med hjälp av en mängd företag. Företaget Esoro har byggt konceptbilen. KLICKA FÖR MYCKET STÖRRE

Visionären Frank M. Rinderknecht på Rinspeed i Schweiz vill att vi ska tänka fritt och stort när det gäller framtidens bilar. Samtidigt måste vi ställa oss frågan, ”kan jag ändra mig, är jag redo?”
Att Rinspeed-chefen Rinderknecht är redo att förändra sig har vi haft på känn länge och nu är det dags för en ny konceptbil som ska premiärvisas på Genève-salongen i sedvanlig stil. Designskisser på bilen har cirkulerat förut men nu kan vi för första gången se foton på konceptbilen ”iChange”.

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Frank M. Rinderknecht vill kalla sig för visionär när det gäller framtidens utformning av personbilar och iChange är hans bidrag till debatten om elbilar. KLICKA FÖR STÖRRE

Som vanligt (det är tionde året i rad) är det prototypbyggaren och teknikutvecklaren Esoro som fullföljt bygget av konceptbilen efter Rinderknechts direktiv. Under den hala karossen finns en elmotor på 150 kW, 204 hk, och 370 Nm som laddas via litiumjonbatterier. Batteripaketet finns för övrigt i två storlekar, för kortare eller längre sträckor. Med hjälp av en sexväxlad transmission ska toppfarten 220 km/h kunna uppnås, samtidigt som sprinten 0 till 100 km/h ska klaras av på mindre än fyra sekunder. Maximal körsträcka är 90 kilometer. Drivlinan har utvecklats av Siemens AG.

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Inte mycket knappar och reglage i den lilla kupen, men det beror på att allt styrs av Apples iPhone, till vänster om ratten. iChange är 4,3 meter lång, 1,8 meter bred men bara 104 centimeter hög. Vikten är 1.050 kilo. KLICKA FÖR STÖRRE

En mängd företag har varit inblandade i konceptbilen iChange och ett av dem är Eberspächer, som vi mest förknippar med bränsledrivna kupévärmare. Den här gången har Eberspächer dock utvecklat ett eldriven kupévärmare, något som behövs i elbilar där det inte finns någon överskottsvärme från förbränningsmotorn att tillgå. Värmaren kan arbeta med spänningen till elmotorn, det vill säga 580 volt, och ger vid behov hela 5,6 kW i värme. Det går även att programmera värmaren som en lös kupévärmare, det vill säga att den värmer upp kupén med timer eller via fjärrstyrning.
Tittar man in i kupén finns det plats för 1+2 personer och det inbjudande klädselmaterialet består av ull, som behandlats för att bli extra slitstarkt. Naturligtvis framtaget på ett helt ekologiskt sätt av lyckliga får (gissar vi). Nästa intryck är frånvaron av knappa och reglage, men det beror på att det mest i bilen styrs via pekskärmen på Apples iPhone. Den kan även styra ljudanläggningen och multimediakomponenterna som levererats av Harman/Kardon.

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Rinspeed iChange - verklighet i Genève

Annons
Annons
Rulla till toppen