PREMIÄR: Acuras X6-kopia!

Nyligen kunde vi visa några mörka silhuettbilder på en ny modell från Hondas lyxmärke Acura. Nu är den officiell, och som vi förutspådde är Acura...
Annons

Nyligen kunde vi visa några mörka silhuettbilder på en ny modell från Hondas lyxmärke Acura. Nu är den officiell, och som vi förutspådde är Acura ZDX en direkt konkurrent till BMW X6 – också med halvkombikaross.

PREMIÄR: Acuras X6-kopia!

Att grillen hör till Hondafamiljen är klart, men resten har onekligen stora likheter med BMW:s ”sport activity coupé” X6. Acura ZDX är lika lång och bred som X6, men 12 cm lägre.

ZDX suddar ut gränserna mellan sedan, coupé och suv, säger Acura om "prototypen" som på onsdagen premiärvisades för media på bilsalongen i New York. Vi har hört det förut – från BMW vid lanseringen av X6 Och det stämmer på båda bilarna, som är nästan förvillande lika, varje fall i profil och snett bakifrån.

PREMIÄR: Acuras X6-kopia!

Med ZDX bjuder Acura konkurrens för BMW X6. Bilarna är lika långa, 489 respektive 488 cm, men X6 har 18 cm större axelavstånd och kortare överhäng framtill.

Det är helt klart att man hos Hondas lyxmärke Acura har känt till BMW X6 en längre tid. ZDX är nästan exakt lika stor och har samma principiella uppbyggnad med längsmonterad V6-motor, automatlåda och fyrhjulsdrift. Hela bakpartiet är öppningsbart och baksätet är delat och individuellt fällbart för praktisk transport av exempelvis sportutrustning som golfbagar.

PREMIÄR: Acuras X6-kopia!

Med den höga breda häcken ger ZDX ett kraftfullt intryck bakifrån. Men hur är det med bakåtsikten? Notera att handtagen påbakdörrarna är dolda i fönsterramen, som på kusin Honda Civic.

Med ZDX-prototypen vill Acura presentera en bil på en ny nivå när det gäller lyx, stil och förfining, sa försäljningschefen Jeff Conrad vid avtäckningen på onsdagen. Han förklarade att ZDX har en "emotionell coupédesign och lyxig, dramatisk interiör samtidigt som den är förbluffande praktisk".

Till det lyxiga hör stor bildskärm för det röststyrda navigationssystemet, högklassig ljudanläggning, backkamera med "helikoptervy" samt telefonhandsfree med Bluetooth. I säkerhetsutrustningen ingår dödavinkelnvarning.

Vi får veta att motorn är en V6:s i aluminium och att den sexstegade automaten kan handväxlas sekventiellt med rattpaddlar, men effekten avslöjas inte. Gissningsvis är det Acuras 3,7-liters V6:a, som ger 300 hästkrafter. Kraften överförs till alla fyra hjulen via Acuras "Super Handling All Wheel Drive", som vi känner igen från suven Acura RDX.

Acura kallar ZDX för prototyp, och vi kan räkna med att den seriebil som presenteras till hösten (dock inte på Frankfurtsalongen, som Honda har hoppat av) lär bli mycket lik den aktuella showbilen i New York. Skillnaden blir möjligen att 20-tumshjulen minskas något på den färdiga modellen.

Annons
Annons
Rulla till toppen