Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

Fyra år har gått och nu är det dags för ett ansiktslyft av S-klass. Varningsljus med lysdioder är en nyhet, liksom säkerhetsförbättringar. Mest stolta är...
Annons

Fyra år har gått och nu är det dags för ett ansiktslyft av S-klass. Varningsljus med lysdioder är en nyhet, liksom säkerhetsförbättringar. Mest stolta är Mercedes över S 400 Hybrid, världens första hybridbil med litiumjonbatteri som drar 7,9 l/100 km, trots en V6-motor med 279 hk.

 

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

De horisontella varselljusen med lysdioder gör att man snabbt känner igen den nya årsmodellen av S-klass. Toppmodellen S 600 känn igen på att de horisontella ribborna som i det här fallet är ”dubbla”. KLICKA FÖR STÖRRE

De stjärnfrälsta undrar väl hur en redan perfekt bil kan bli bättre, men Mercedes hävdar att det har funnits ett par punkter där S-klass haft utvecklingspotential – vilket nu är åtgärdat.

Säkerhetsmässigt har S-klass fått ungefär samma, nya system som nyligen dök upp på nya E-klass. Det inkluderar de mycket avancerade strålkastarna som kan blända av och reglera sin ljusbild i förhållande till hastighet och mötande trafik. Ljustekniken provkördes av Fredrik Huldt för några veckor sedan, läs här, och han var imponerad med samtidigt lite tveksam då mötande trafikanter inte alltid ”upptäcker” att helljuset verkligen är avbländat. Övergången från helljus till halvljus sker inte direkt, utan stegvis, något som kan lura mötande.

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

Kan det bli lyxigare än så här? S 600 bjuder på en förförande upplevelse bakom ratten, som förresten är lite modifierad. KLICKA FÖR STÖRRE

S-klass får också samma typ av ”vingel-varning” som E-klass har, liksom mörkerkamera och ett system liknande Volvos där olika typer av information ska avgöra om föraren behöver en paus. S-klass får också ett avancerat system för att mäta sidvind, vilket med hjälp av ESP och rattutslag kan kompensera de krafter som sidvinden påverkar bilen med.

På insidan märks en ny ratt och några nya klädseltillval och dekoralternativ. Det går även att välja till en ny typ av bildskärm – ”Splitview” – för navigatorn som har två informationskällor. Genom en speciell teknik kan föraren i sin vinkel till skärmen avläsa till exempel navigatorn, samtidigt som passageraren – som har en motsatt vinkel till skärmytan – kan titta på tv eller film. Baksätespassagerarna kan propagera för ett nytt nöjespaket med två 8-tums skärmar i nackstöden och trådlösa hörlurar.

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

Mercedes väljer att först införa hybridtekniken hos de som har råd att betala – i S-klass, eller närmare bestämt S 400. Modellen baserar sig p S 350 och har en extra elmotor på 20 hk.

Exteriört går det att känna igen den nya årsmodellen på strålkastarna, de liggande varselljusen (tillval på alla S-modeller utom S 400 och S 600), nya sidobackspeglar samt helt släta glas på bakljusen (tidigare hade en räfflad struktur) och slutligen är avgassystemets slutrör integrerade i nedre delen av kofångaren.

Sammanlagt erbjuds två dieslar, V6 och V8, samt fem olika bensinmotorer från 3,5-liters V6 som ger 272 hk och hela vägen upp till dubbelturbo V12 (S 600) som ger 517 hk. Skulle inte det räcka finns ju alltid alternativet att se vad hustrimmaren har att erbjuda, till exempel S 63 AMG med 525 hk och S 65 AMG som ger 612 hk.

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

På S 600 och S 400 Hybrid är de horisontella varselljusen standardutrustning. Men vem kan låta bli att kryssa i detta tillval på övriga S-modeller? KLICKA FÖR STÖRRE

Mest stolta är Mercedes över sin S 400 Hybrid, som vi redan berättat om ett antal gånger. Modellen baserar sig på S 350 och V6:an ger 279 hk. Till denna finns vid behov en liten elmotor på 20 hk och hela 160 Nm som får ström från litiumjonbatteriet, som för övrigt inte är större än ett vanligt batteri och sitter på samma plats som på de andra S-klass modellerna. Elmotorn fungerar även som generator under inbromsning och kan därför regenerera en del av den energi som annars bara går förlorad i värme från bromsarna.

Mercedes hävdar att man är först i världen med en serieproducerad hybridmodell som använder litiumjonbatterier, men det finns nog ett par mindre tillverkare som har synpunkter på det. S 400 Hybrid använder 7G-Tronic automatlåda och trots fordonsstorleken kan ECE-cykeln köras på måttliga 7,9 l/100 km, CO2-utsläppet är 186 g/km.

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

 

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

 

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

 

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

 

Mercedes S-klass facelift och S 400 Hybrid

 

Annons
Annons
Rulla till toppen