Byt däck själv med 10-stegsmetoden!

Att skifta mellan vinter- och sommarhjul är något som alla bilförare borde klara, eftersom det är samma procedur som om man får punktering. Ändå drar sig många för jobbet som egentligen är rätt enkelt - om du bara använder bra verktyg och följer våra tio råd!


Bild 355804

Fälgkors är bra, men drar man snett kan bulten skadas. Gör så här istället, ta stöd med en pallbock och tryck till med foten också. Du kan själv!


1. Förutom att ratta kundtjänsten och vara trevlig i telefon kan Johanna Levin numera allt (ALLT!) om hur hjulbultar ska dras på rätt sätt. Vid hennes förra bilköp hade nämligen verkstaden glömt (!) att dra åt hjulbultarna, med följd att hjulen nästan ramlade av innan hon hann hem på premiärturen.
Johanna vet att bästa sättet att få upp en fastrostad, riktigt hårt ådragen hjulbult är att använda ett stadigt fälgkors och en pallbock. Med pallbockens stöd stabiliseras fälgkorset och all kraft, inklusive den från foten, kan användas effektivt.

Bild 355805

2. När man börjar arbetet med att byta hjul är det trevligast att starta med en rengöring. Spruta på fälgrengöringsmedel, vänta några minuter och spola sedan med högtryckstvätt - bilägarens bästa vän.

Bild 355806

3. De flesta av oss har "frökennävar", därför behövs handskar. Vi rekommenderar de här Tegera Pro i microthan, ett material med extra bra grepp som dessutom "andas". Kostar 119 kr paret hos Clas Ohlson. Vanliga arbetshandskar funkar förstås också.

Bild 355807

4. Rätt verktyg är helt nödvändigt och sannolikt duger inte bilens originalverktyg. Teleskopförlängaren längst upp är bra men handtaget vinklar ut en smula, vilket ökar risken för att man drar snett och förstör bultskallen. Ett traditionellt fälgkors är ett säkert köp, men se till att det är rejält utfört. Allt för klena fälgkors "sviktar", vilket gör att man inte får tillräckligt bra attack i kraften. Bäst är ett långt förlängningsskaft, cirka 60-70 centimeter som underst på bilden.

Bild 355808

5. Tryckluftsdrivna mutterknackare kräver en stor kompressor, vilket blir rätt dyrt för hemmabruk. En eldriven 220V mutterknackare kostar inte så många hundralappar men är tyvärr rätt svag, oftast (det finns proffsversioner, men de kostar ett antal tusenlappar). Bästa alternativet som vi hittat hittills är MEEC sladdlös mutterdragare hos Jula för 495 kr. Drar 220 Nm, vilket räcker för de flesta envisa hjulbultar. Och hårdare än så behöver man definitivt inte dra åt hjulbultar. Är du riktigt seriös är det momentnyckel som gäller.

Bild 355809

6. Fälgen centrerar på den här ringen och den borstar vi ren med en stålborste. Här kan det bildas rost och/eller korrosion på lättmetallfälgar. Om fälgen vägrar att hoppa av är det oftast här som bekymret sitter.

Bild 355810

7. Fälgbultarna behöver en liten (inte för stor) klick fett för att lossna nästa gång. Använd kullagerfett, det tål hög värme.

Bild 355811

8. Ta tillfället i akt att kontrollera vinterdäcken. Minsta tillåtna mönsterdjup är 3 mm. Insjunkna eller förlorade dubb gör ingen nytta, då är det dags att byta däck. Minsta spårdjup på sommardäck är 1,6 mm men man gör förstås bäst i att byta långt innan slitaget gått så långt. Under 4 mm blir risken för vattenplaning större.

Bild 355812

9. På vissa fälgar finns det en distansring i plast som centrerar fälgen, se till att den sitter där den ska (den kan trilla av och då centrerar inte fälgen - farligt!) och lyft hjulet på plats. Snurra fälgen försiktigt tills hålen ligger ligger i linje med varandra och lägg första bulten på plats. Med en sladdlös mutterknackare är det lätt att hålla fälgen med den ena handen och styra på bulten med den andra. Var försiktig om det kärvar, då måste du backa och se efter vad som är fel. Tvingar man på bulten kan gängorna skadas, vilket blir dyrt att reparera.

Bild 355813

10. Rätt däcktryck mäts med "kalla" däck, alltså inte sådana som körts ett par kilometer till macken - då har temperaturen redan ökat trycket med några hekto. Följ biltillverkarens rekommendationer och experimentera inte själv, varken upp eller ner. Många biltillverkare använder sig numera av ett "Eco-tryck" vilket oftast är detsamma som det övre, rekommenderade trycket för en maxlastad bil.