Saab 9-5 sedan: Tack och hejdå!

Den sista Saab 9-5 sedan har rullat av bandet i Trollhättan. Därmed är en tolv år lång epok avslutad, även om kombin tillverkas ytterligare något...
Annons

Den sista Saab 9-5 sedan har rullat av bandet i Trollhättan. Därmed är en tolv år lång epok avslutad, även om kombin tillverkas ytterligare något år. Kommer du att sakna ”gamlingen”? Och (när) tror du att efterträdaren kommer?

Saab 9-5 sedan: Tack och hejdå!

Den som vill ha en ny 9-5 sedan får bestämma sig snabbt. Snart lär de sista exemplaren vara sålda och produktionen har upphört. Men när kommer nya 9-5?

Utan att uppmärksammas speciellt mycket har den sista 9-5 sedan tillverkats. Torsdagen den 2:e juli rullade bilen av bandet i Trollhättan och därmed sattes det punkt för en produktion som pågått ända sedan 1997 – något av ett "rekord" för moderna personbilar där livscykeln sällan sträcker sig längre än sex – sju år.

Några officiella produktionssiffror för 9-5 sedan har vi inte fått ännu men grovt uppskattat borde det röra sig om runt en halv miljon bilar, med kombin inräknad som lanserades 1998. Kombin ska tillverkas ytterligare något år, i väntan på den nya generationen 9-5 som givetvis också kommer i ett kombiutförande.

Saab 9-5 sedan: Tack och hejdå!

Om allt går som Saab hoppas kan nya 9-5 sedan komma i produktion vid årsskiftet, i Trollhättan. Vi har provkört bilen och artikeln kan du läsa genom att klicka på bilden!

Saab 9-5 borde ha ersatts för flera år sedan men huvudägaren GM har velat fram och tillbaka. Långt gånget var det projekt som Saab drev ihop med Fiat-koncernen, men det skrinlades efter att GM sålt sin aktiepost hos Fiat. Första ansiktslyftet för 9-5 kom 2002 och på grund av att den tilltänkta efterträdaren (Fiat-projektet) gick upp i rök tvingades Saab göra ännu ett facelift på 9-5:an inför årsmodell 2006.

Med en så pass lång historia har de flesta vuxna svenskar någon typ av relation eller erfarenhet av Saab 9-5. Väldigt många har förstås också ägt en 9-5. Mycket har varit bra (säkerhetsnivå i topp, till exempel) medan annat varit långt från perfekt. Inte minst har 9-5:an motor dragits med långvariga bekymmer där felaktig vevhusventilation lett till hög oljekonsumtion och ibland motorskador. Vilka minnen och erfarenheter kommer du själv först att tänka på? Kommentatorfältet nedan väntar på dig!

Annons
Annons
Rulla till toppen