TIO BILVAXER: Vilket är bäst för dig?

Bilvård. Vi tog tio vanliga bilvaxer och satte dem i händerna på kräsna proffs. Läs testet och se vilket vax som är bäst för din bil!

Bild 375954

Det ska vara roligt och enkelt att vaxa bilen, då blir det oftare gjort. En utförd vaxning, är en bra vaxning.


Proffs är proffs. Erfarna och duktiga. Och rätt kräsna också, eftersom de vet att det är med bra redskap som man når bra resultat! Vi har valt ut tio bilvaxer och ställt dem hos bilrekondarna Wellkept i Solna. "Prova de här - jämför med era egna proffsprodukter!" Dessutom har artikelförfattaren själv kört några bilar för att prova hur vaxerna upplevs.

Betygen hittar du i en tabell på nästa uppslag. Några av testbilarna var rejält misskötta, röda Volvo V70 som knappt sett ett bilvax på 8.000 mil. Perfekta för ett vaxtest, då rengörande egenskaper och glans sätts på hårda prov.

Hade vi vaxat nyare bilar med lack i bättre skick skulle den inbördes ordningen mellan vaxerna blivit mindre. Glansen hos de bästa vaxerna skulle vara näst intill densamma, liksom den rengörande förmågan.
Bild 375955

Se länk nedan för att ladda hem och läsa heta testet, inklusive testreultatet.

Däremot är det andra egenskaper som alltid är viktiga, oavsett bil. "Kritning" är en av dessa. Eftersom flertalet vaxer rengör lacken kan det också bli tydliga rester kvar efter polering. På olackerade plast- och gummiytor kan det bli ljusa fläckar från vax som i efterhand blir svåra att få bort. Det gillar vi inte. Vaxning ska gå att utföra snabbt och lätt, då blir det gjort oftare - en bra vaxning är en utförd vaxning!

Likaså vill vi att vaxet ska vara lätt att lägga på, och lätt att polera bort när det torkar. Det snabbar också upp tempot.
Priset på vax är förstås viktigt. Bra egenskaper till ett lågt pris är önskvärt. Men kanske är just bilvax en produkt där man gärna lägger på en femtilapp, bara man vet att produkten är bra och ger ett snyggt resultat.

En viktig egenskap hos bilvax är livslängd. Den har vi inte testat den här gången då livslängd numera blir mycket kostsam och tidskrävande att testa. Vissa moderna vaxer kan skydda lacken mot smuts utan att det blir någon "pärleffekt" vid tvätt. Enda sättet att mäta deras livslängd är med ett friktionstest på lackerade, raka plåtytor. Metoden kräver också en mängd parallella tester för att sortera bort slumpmässiga resultat.

Från tidigare vaxtester vet vi att de flesta vaxer ger en blank och skyddande effekt i en till två månader. Efter det avtar effekten och då är inte vaxets livslängd den avgörande egenskapen, utan istället hur ofta man vaxar bilen. Beroende på körsträcka och parkeringsplats (under tak är alltid bra) bör man vaxa bilen två till fyra gånger per år. Entusiastbilar som rullar få mil klarar sig på en vaxning per år och taxibilar kan mycket väl behöva vaxas varje månad!

Johan Nettelbladt, platschef på Wellkept i Solna, tycker det är speciellt viktigt att vaxa bilen på hösten, innan vinterslasket börjar:
"Ofta brukar det ju heta att man ska vaxa bilen på våren och det behövs förstås," säger Johan. "Men ett bra vaxskikt på hösten är det som gör bilen lätt att tvätta på vintern, helst utan avfettningsmedel som tar hårt på vaxet."

Men hur gör man med helt nya bilar, de behöver väl inget vax när lacken ändå är fin?

"Precis tvärtom," säger Johan. "Förfallet börjar direkt, men det syns inte i början. En ny bil är dessutom väldigt lätt att vaxa då inte smutsen har hunnit fastna. Lätt att vaxa och lätt att tvätta, då blir det roligare att hålla sin bil snygg."

"Samma sak gäller för de som får sin bil lackpolerad hos oss. Då har bilägaren ett väldigt fint utgångsläge som är lätt att underhålla med en vaxning då och då."

Lackpolering är säkrast att överlämna till proffsen men lackrengöring underlättas om man använder en oscillerande hobbymaskin, som inte kostar så många hundralappar. Att först lackrengöra och sedan vaxa ger nästan alltid bättre resultat än att göra båda i ett moment.

• Klicka här för att ladda hem hela testet, inklusive testresultatet.