Honda Accord: Driftsäker till max

Honda Accord tävlar med Mazda 6 om att vara den mest körglada mellanklassaren från Japan. Den är dessutom driftsäker till max. Trevlig kombo, eller hur?...
Annons

Honda Accord tävlar med Mazda 6 om att vara den mest körglada mellanklassaren från Japan. Den är dessutom driftsäker till max. Trevlig kombo, eller hur?

Honda Accord: Driftsäker till max

”Driftsäker och rolig familjebil för vettiga pengar.” Anders Johansson om sin Accord 2,4, -03.

Sent år 2002 presenterades den sjunde generationens Honda Accord. En modell som bland annat gjort sig känd för sina fina köregenskaper. Triangellänkar fram och multilänkaxel bak fanns redan på föregångaren, så där behövde Honda bara finputsa och finjustera denna gång. Exempelvis gjordes nu hjulspindlarna bak i aluminium.
Karossen förändrades desto mer och blev både större och vridstyvare. Bagageutrymmet växte rejält och samtidigt lyckades man finslipa aerodynamiken så bra att Cd-värdet sjönk till 0,26.

Honda Accord: Driftsäker till max

”Rymlig och kvick med bra motor. Lite väl bullrig.” Torgny Söderberg om sin Accord 2,4, -06.

Tittar man på ägarnas helhetsintryck av bilen är det betydligt mer rosor än ris. Totalbetyget på 75 procent ligger över konkurrenter som Mazda 6, Opel Vectra och Saab 9-3 med flera.
Allra bäst betyg, och det är extremt höga 97 procent ska ni veta, ger ägarna åt driftsäkerheten. Bilen har faktiskt fungerat helt problemfritt för väldigt många. För andra kan det vara någon högtalare dit eller ABS-givare dit. Några mönster eller typfel går knappt att finna. Bromsarna bak är understimulerade på vissa bilar, det är en av ytterst få punkter som nämns mer än en gång.
Accord är verkligen ingen bil som Hondaverkstäderna tjänar pengar på. När en ägare under rubriken problem nämner att ”Manualen är för tjock”, förstår ni vilken nivå vi talar om.

Honda Accord: Driftsäker till max

”Med en dieselmotor som har bensin-karaktär.” Fredrik Jansson om sin Accord 2,2 i-CTDi, -06.

Näst på tur att få beröm är motorn och körglädjen. Ams testlag skriver också under på att Hondafyrorna är trevliga, varvvilliga maskiner kopplade till lättjobbade växellådor. En

känslig styrning och ett spänstigt chassi bidrar till en mysig helhet. ”En väldigt trevlig bil som växer för varje timme bakom ratten”, som en ägare av en 2,0 -03 uttrycker saken. Även dieselmotorn får beröm (snittbetyg 95 procent).
Bagageutrymmet är stort, särskilt på Tourer som fått förlängt axelavstånd. Detta har dock inte kommit baksätet till godo och det uppfattas därför som trångt i den i övrigt rymliga bilen. Några men ytterst få klagomål rör de skålade framstolarna, som alla inte tycker sig sitta helt perfekt i.
Det som annars får mest kritik rörande själva bilen är utan konkurrens ljudnivån. Utan att vara riktigt nere på Mazda 6-nivåer är det vanligt med kommentarer som: ”Man skulle isolera bättre mot vägbuller.”
Bilförsäljarna får underbetyg. Är det bättre hos BMW, tro? Ett märke man ofta kört just innan.
Hur som helst är ägarna mycket nöjda med sina Honda Accord och köper gärna en igen!

Annons
Annons
Rulla till toppen