BMW 760Li: Snabbare än M5

Med BMW 760Li har V12-motorn återvänt till BMW:s modellflora. Dubbla turboaggregat ger tillräckligt med kraft för att 760Li ska köra ifrån självaste M5! Häng med...
Annons

Med BMW 760Li har V12-motorn återvänt till BMW:s modellflora. Dubbla turboaggregat ger tillräckligt med kraft för att 760Li ska köra ifrån självaste M5! Häng med när vi provkör BMW:s dyraste modell.

BMW 760Li: Snabbare än M5

BMW 760i är snabbare än både M3 och M5. Det krävs en Audi R8 V10 för att hänga med i accelerationen!

BMW var faktiskt först bland ut bland de tyska biltillverkarna efter andra världskriget med att erbjuda en V12-sedan på marknaden. V12-debuten skedde i E32-modellen 1987. Sedan dess har V12-alternativet hängt med 7-serien och utgjort BMW:s absoluta toppmodell.
Nu är det dags för F01 och den förlängda F02 att få en V12:a. Dagens helt nya V12-motor är på sex liter och de båda cylinderraderna har var sin lättrycksturbo.
Turboladdningen gör arbetet lättare för motoringenjörerna att plocka ut extra kraft och portionera ut kraften vid låga varvtal. Motorn har en vridmomentskurva likt en gigantisk höghöjdsplatå och det maximala vridet på 750 Nm finns tillgängligt mellan 1.500-5.000 varv. Faktum är att man aldrig har mindre än 500 Nm till hands. Toppeffekten är 544 hk, eller den jämna siffran av 400 kW.

BMW 760Li: Snabbare än M5

Den har en mäktig V12-motor, men mest imponerande är den nya automatlådan från ZF.

Visst finns det konkurrenter som är starkare än så, men få slår 760 i acceleration. Med en 0-100 tid på endast 4,6 sekunder är den tunga automatväxlade lyxkärran till och med snabbare än M3, M5 och Porsche 911 Carrera S, och endast tre tiondelar långsammare än en Gallardo Spyder!

BMW 760Li: Snabbare än M5

Klicka för att se tekniska data.

Vi provkörde nya 760Li i BMW:s hemstad München. Nycklarna till en kritvit 760Li överlämnades inne i BMW-Welt, precis på den plats där de mest respektabla VIP-kunderna kan få hämta ut sina bilar.
Ett lätt tryck på startknappen väcker liv i den stora maskinen och jag glider lugnt och stilla genom München. Trots att jag utan problem hänger med i den tyska trafikrytmen på kringlederna – snarare tvärt om – känns det som om motorn knappt överstiger sin vilopuls. Rätt snart letar jag mig upp på Autobahn och efter att jag svängt av på A92 mot Landshut lättar trafiken och ytterfilen öppnar upp sig.
Accelerationen upp till 200-sträcket sker otroligt snabbt men är helt linjär och fullständigt odramatisk. Fartökningen mattas knappt över 200 km/h och inte förrän bilen når den begränsade maxfarten av 250 km/h avtar accelerationen med ett mjukt ingrepp och mätarnålen fastnar på 255 km/h.
Endast den högre fartvinden kring A-stolparna ger en påminnelse om att man fortfarande lyder under fysikens lagar.

Med sportläget aktiverat växlar den nya åttastegade automatlådan från ZF ned två steg och bjuder på fin respons – nästan så att drivlinan blir för vital. Ute på den bayerska landsbygden blinkar ESP-lampan intensivt hela vägen upp till 110 km/h, trots torr och fin asfalt, när man lämnar de pittoreska byarna och den kraftfulla V12:an slungar iväg den 2,2-ton tunga bilen från 50 km/h.
Trots de smått otroliga fartresurserna är det inte motorn som imponerar mest. I stället går mina tankar till den nya automatlådan som arbetar synnerligen mjukt och effektivt. Kombinationen av det massiva vridmomentet och den fina transmissionen ger en imponerande kultiverad kraftutveckling. Man kan tuffa omkring en hel dag under 2.000 r/min och ändå accelerera ifrån medtrafikanter upp till 140 km/h. Den sexstegade lådan i 750-versionen ter sig nästan klumpig i jämförelse.

De åtta stegen bidrar också till att hålla bensinförbrukningen på en anständig nivå av 13,0 l/100 km. Imponerande med tanke på vikt och effekt, även om förbrukningen lätt sticker iväg när man gasar mer. Men är det en lägre förbrukning man bryr sig om allra mest kan man vänta in den V8-hybrid som kommer på Frankfurtsalongen, och ger 15 procent lägre förbrukning än 750i.
760Li är BMW:s plusmeny för dem som gillar grädde på moset, lök på laxen och ständigt kräver det bästa. De tycker att en vanlig 750i saknar ambitioner, och med 760Li får de maximal lyx och kraft.

Annons
Annons
Rulla till toppen