"Opel behöver skäras ner med 30 procent"

GM:s produktchef Bob Lutz ersätter sannolikt avgående Opel-chefen Carl-Peter Forster och i en intervju säger han att besparingarna fortsätter som förut. ”Planen siktar mot en...
Annons

GM:s produktchef Bob Lutz ersätter sannolikt avgående Opel-chefen Carl-Peter Forster och i en intervju säger han att besparingarna fortsätter som förut. ”Planen siktar mot en 30-procentig reducering av kostnaderna,” sa Bob Lutz.

I besvikelsen över General Motors beslut att behålla Opel beslöt sig styrelseordförande Carl-Peter Forster i fredags för att hoppa av. Mer om det går att läsa på den här länken.

"Opel behöver skäras ner med 30 procent"

Bob Lutz ska göra sig ovän med alla och skära ner Opels kostnader med 30 procent. Sen blir det nog skönt med pension…

Enligt brittiska "Sunday Times" ska den forne Opel-chefen vandra iväg till Tata Motors, en värvningsprocess som påbörjades redan i början på året. Carl-Peter Forster kan då få en chefsroll hos Jaguar och Land Rover, men tyska veckotidningen "Focus" hävdar istället att han ska leda lanseringen av den europeiska versionen av Tata Nano under 2011.

Redan innan Carl-Peter Forster sa upp sig varnade han för vad som skulle hända med Opel. De förhandlingar som tilltänkta ägaren Magna International fört med de olika fackförbunden är inget värda och den "nygamla" ägaren General Motors får börja om från början igen. En delikat situation då hårdföra tyska fackförbunden inte vill ha några nedskärningar alls och de olika regeringarna i Europa helst inte heller vill se några nedlagda GM-fabriker i sina respektive länder.

Men hårdföra besparingar hos Opel/Vauxhall är att vänta, det berättade GM:s produktchef Bob Lutz i en intervju under helgen med schweiziska tidningen "Sonntag". Inget är officiellt bekräftat ännu men det ryktas inom bilindustrin att den 77-årige Lutz åtminstone tillfälligt ska ta över ordförandeklubban i Opels styrelse och där utföra den otacksamma rollen att ägare "städare" och skära rejält i organisationen. "Planen för rekonstruktionen ligger fast enligt den plan vi utarbetade i slutet på förra året," sa Lutz i intervjun med Sonntag. "Det innebär en reducering av de strukturella kostnaderna på 30 procent. Vi förväntar oss idag inga stora skillnader i förhållande till den planen."

Om GM Europe och Opel/Vauxhall ska bantas med i storleksordningen 30 procent innebär det med nödvändighet att en eller flera GM-fabriker läggs ner och att antalet anställda skärs ner markant bland de kvarvarande. Bob Lutz lär få det svettigt när han kommer till Europa och utför sitt sista uppdrag innan pensionen rimligen borde utfalla.

Annons
Annons
Rulla till toppen