Rinspeeds koncept går som tåget

Den heter UC? med frågetecken, vilket på internetspråk uttalas You See? Och det man ska inse, är att den extremkorta citybilen från innovationsfirman Rinspeed är...
Annons

Den heter UC? med frågetecken, vilket på internetspråk uttalas You See? Och det man ska inse, är att den extremkorta citybilen från innovationsfirman Rinspeed är en extra smart lösning på framtida storstadskommunikation.

Rinspeeds koncept går som tåget

Jo, du ser rätt: den lilla citybilen tar pendeltåget. Så tänker sig innovationsfirman Rinspeed att morgondagens kommunikation i storstäder ser ut. Att pendla med bilen till jobbet får en helt ny innebörd.

Schweiziska Rinspeed har under decennier svarat för de mest spektakulära konceptbilarna på den årliga bilsalongen i Genève. På senaste salongen hette ett av deras bidrag Fiat 500 E2, där motoreffekten kunde skiftas mellan 60 och 160 hästkrafter. Skälet enligt bilvisionären Frank M Rinderknecht, mannen bakom bilförädlingsföretaget Rinspeed, var att den lägre effekten räcker bra vid jobbpendling, samtidigt som det kraftfullare alternativet alltid finns tillgängligt när man vi ha lite roligare bakom ratten.

På Genevesalongen nästa år (4 till 14 mars) står alltså UC?. Det är en mycket liten tvåsitsig bil – kortare än Smart – som enligt Rinderknecht ska kunna lösa kommunikationsproblemen i stora städer. Namnet kan även stå för Urban Communication, och med det menar Rinspeed att bilen är tänkt att ingå i ett transportsystem, som gör den användbar även för längre sträckor: UC? är nämligen utformad för att passa i ett standardiserat system med biltåg, där man enkelt kör ombord bilen i en speciell "rullande carport" där batteriet laddas under transporten. Platsen i tåget bokas via internet.

"UC? är en webb-baserat transportlösning som på ett smart sätt väver samman individuell och allmän kommunikation. Vi vill skapa ett samhälle där människor är öppna för en ny definition av begreppet mobilitet". Det är Frank Rinderknetchts programförklaring till Rinspeeds konceptbidrag på nästa års Genèvesalong.

Och han betonar att projektet är ytterst seriöst. Rinspeed har under framtagningen av bilen och den tänkta transportlösningen haft "ingående diskussioner på högsta nivå" med en rad företag som är intresserade att delta, förklarar Frank Rinderknecht. Han säger att det finns mycket goda chanser att ÚC? kan sättas i serieproduktion.

Bilen är 2,5 m meter kort och drivs av en elmotor som ger 124 newtonmeters vridmoment. Toppfarten anges till 110 km/h och räckvidden med fulladdat batteri är 120 kilometer.

Annons
Annons
Rulla till toppen