Kia Venga: Rymlig och välgaranterad

Kia satsar på en hög liten bil som ska göra livet surt för Citroën C3 Picasso, Opel Meriva och gänget. Eller är Venga bilen för...
Annons

Kia satsar på en hög liten bil som ska göra livet surt för Citroën C3 Picasso, Opel Meriva och gänget. Eller är Venga bilen för dig som tycker att en Ceed är för konventionell? Vi provkör.

Kia Venga: Rymlig och välgaranterad

Nya Venga är en praktisk och rymlig småbil. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 2-2010.)

Kia fortsätter att designa och bygga bilar för Europa i Europa. Det här är alltså ingen ”världsbil” byggd i Sydkorea (Venga byggs i Tjeckien). I botten finns tekniken från Kia Soul, som kapats med fyra centimeter till 4,07 meter. Däremot har axelavståndet blivit längre.

Utrymmet är det inget fel på, fem personer på 185 centimeter på längden får plats. Men Venga måste också spela på sina praktiska företräden, jämfört med ”livsstils-mpv:n” Soul.
Det delade baksätet kan skjutas 130 millimeter, ryggstödet kan vinklas eller fällas ner helt och hållet utan att man behöver montera bort nackskydden. Lastvolymen varieras därmed från 314 till 552 liter – inte illa.
Interiört är det dessutom gott om små smarta fack.

Kia Venga: Rymlig och välgaranterad

Interiören är välbyggd och påkostad – det finns massor av extrautrustning att köpa.

Sittkomforten är tyvärr inte riktigt lika hög som stolarna ser bekväma ut (det är lite hårt och trist) och de långt framdragna A-stolparna stör sikten framåt samtidigt som de

ganska små och avsmalnande bakrutorna försämrar sikten bakåt. Men det finns en backkamera att köpa till – som förenklar parkeringsmanövrar.
Styrning och växellåda fungerar bra och komfort och köregenskaper ligger på nivå med klasskamraterna. Alltså godkänt men inte direkt med spets.

Fyra motorer finns, två som drivs med bensin och två med diesel. Den lilla bensinaren på 90 hk går riktigt fint medan dieselarna brummar lite väl högljutt.
Kul är att Venga är först i klassen med start/stopp – som sägs sänka förbrukningen med upp till 0,5 l/100 km. Den snålaste dieseln kvalar därmed in på 4,5 l/100 km och 117 gram vilket betyder att den klarar miljöbilsgränsen och slipper skatt i fem år. Därtill har Venga givetvis också Kias fina sjuåriga garantier.

Annons
Annons
Rulla till toppen