Infiniti kompletterar med ny V6-diesel

Det satt långt inne, men lagom till märkets 20-årsdag dyker det upp en diesel även i Infinitis modellutbud. Med 238 hk och 550 Nm ska...
Annons

Det satt långt inne, men lagom till märkets 20-årsdag dyker det upp en diesel även i Infinitis modellutbud. Med 238 hk och 550 Nm ska Infiniti ta upp kampen i suv-premiumklassen mot bland annat X3 och Q5.

Infiniti kompletterar med ny V6-diesel

FX och EX blir först ut med nya V6-dieseln. Men räkna med att vi även får motorn som alternativ i sedanmodellen M.

Attityder kring dieselmotorer har förändrats rejält bara de senaste fem åren och legitimeras allt mer av lyx- och sportbilstillverkare som Porsche.

I Infinitis fall var det tvunget för att på allvar kunna konkurrera med Audi, BMW, Mercedes och Lexus i segmentet för premium-SUV:ar på den europeiska marknaden.

Den nyutvecklade dieselmotorn är en treliters V6 och själva säger Infiniti att man ville vänta så länge som möjligt – på bättre och mer förfinad dieselteknik. Följden blev att man valde att i Europa utveckla en dieselmotor tillsammans med kollegorna på Renault och Nissan.

Nya motorn kommer även att leta sig ner i bilar från Nissan och Renault och är möjlig att kombinera med drivning fram, bak och på alla fyra hjul. Motorn ska produceras i Cleon-fabriken, i Frankrike.

Motorn byggs av CGI-material, kompaktgrafitjärn, som till skillnad från vanligt gjutjärn är lättare, styvare och – som Infiniti var särskilt på jakt efter – ger mjukare motorgång genom bättre dämpning. Infiniti hävdar själva att nya V9X-motorn tillhör de allra mest vibrationsfria dieslarna på marknaden.

Maskinen, med beteckningen V9X, producerar 238 hästar och 550 Newtonmeter, vilket i faktisk prestanda innebär en 0-100-tid på 7,9 sekunder i crossovermodellen EX30d tillsammans med den standardmonterade sjuväxlade automatlådan. En cylindervinkeln på 65 grader möjliggjorde montering av ett turboaggregat mellan cylindrarna, en liknande installation återfinns i BMW:s 4,4 liters bensin-V8. Självklart uppfyller maskintillskottet EU5-lagkraven för emissioner.

Hur silkeslen nya dieseln verkligen är och hur väl den fungerar i praktiken lär vi få anledning att återkomma till. Nya V6:an ska debutera i EX30d och FX30d, men kommer senare också i sedanmodellen M (M30d?). CO2-utsläppet i EX anges till 224 g/km med förbrukningen 8,4 l/100km. Motsvarande siffror för FX är 240 g/km and 9,0 l/100km.

Annons
Annons
Rulla till toppen