Toyota Auris Hybrid: Vi provkör

Prius har blivit bättre med åren, men många upplever den fortfarande som könlös och blodfattig. Men med Prius bensinelektriska drivlina instoppad i Golfklassmodellen Auris hoppas...
Annons

Prius har blivit bättre med åren, men många upplever den fortfarande som könlös och blodfattig. Men med Prius bensinelektriska drivlina instoppad i Golfklassmodellen Auris hoppas man locka många fler hybridköpare. Vi har provkört.

Toyota Auris Hybrid: Vi provkör

Notera att denna provkörning publicerades i auto motor & sport nr 26-2009.

Efter mer än tolv år på banan är Toyota Prius känd som hybridbilen nummer ett, vilket den också är, bokstavligen. Den var först i världen, och den är mest sålda modell med elmotor integrerad i drivlinan.
Men den är också känd som en ovanligt oinspirerande modell för den som betraktar bilkörning som lite mer än transport från A till B. Vi har hört att Toyotas nya toppchef Akio Toyoda, barnbarn till företagets grundare, är en entusiastisk bilförare som testkör flera konkurrentmodeller varje vecka. Han har sagt att Toyota måste lära sig att göra bilar som är både driftsäkra och roliga att köra.
Rimligen har Akio Toyoda insett att märkets hybridbestseller inte är särskilt kul jämfört med många europeiska klasskamrater. Och man kan anta att denna insikt ligger bakom Toyotas nästa steg för att sprida hydbridtekniken: om ett halvår lanseras Golfklassmodellen Auris med samma drivlina som i Prius III. Auris är för många ”mer riktig bil” än Prius, och den upplevs som betydligt mer dynamisk, med bättre väggrepp och mer känsla och precision i styrningen. Trots dessa och andra kvaliteter har Auris inte blivit någon direkt säljsuccé i Europa, vilket säkerligen också ligger bakom beslutet om tillökningen i Aurisfamiljen.

Toyota Auris Hybrid: Vi provkör

Litiumjonbatteriet med elektronik ligger under bagagrumsgolvet. Det räcker för 1-2 kilometer rent elektrisk körning med max 48 km/h.

Förutom drivlinan har Auris HSD (hybrid synergy drive) modifierats på flera punkter för ytterligare minskad förbrukning. Luftmotståndet har sänkts ett snäpp till 0,28 genom bland annat en ”halare” front och 20 millimeter sänkt chassi, och däcken på 18-tums lättmetallfälgar är särskilt lättrullande. Prius är dock mer aerodynamisk (cW: 0,25), och det spar några droppar vid landsvägskörning, vilket gör att den är lite snålare: enligt ECE-normen drar Prius i blandad körning 3,9 l/100 km, medan Auris HSD officiellt vill ha 4,2

Toyota Auris Hybrid: Vi provkör

Liksom på Prius väljer man körläge med joystick, här på den vanliga växel- spakens plats i golvkonsolen.

liter på samma distans. Utsläppet av CO2 anges för Prius till 89 g/km och för Auris 100 gram per kilometer.
Drivlinan är identisk med den i Prius III, vilket betyder en fyrcylindrig bensinmotor på 1,8 liter och 99 hästkrafter, kombinerad med en elmotor som ger 60 kW (82 hk) och 207 Nm direkt från start. Siffrorna kan inte adderas matematiskt, men totala effekten uppges till 136 hästkrafter. Det räcker för 0-100 km/h på tio sekunder blankt, och toppfarten är enligt fabriken 180 km/h.
Den serieklara bilen är i stort identisk med den som visades på Frankfurtsalongen i höstas. Den blåtonade inredningen är kvar, liksom de blåbelysta instrumenten. Också klädseln går i blått, vare sig man väljer standardvarianten i tyg eller tillvalet i skinn. På tillvalslistan finns också glastak med solceller som kan hålla igång ventilationen även när bilen parkeras.
Auris är i standardversionen är trevlig bil som står sig bra i Golfklassen vad gäller utrymmen, åkkomfort och ekonomi. Jämfört med klassledaren Golf upplevs inredningen som lite plastig, och inget av motoralternativen bidrar till någon särskild körglädje.
Men skillnaden mot storebror Prius är ändå markant. Auris har ett betydligt mer dynamiskt chassi som ger tydligare

vägkontakt och känns stabilare i kurvor. Framför allt har styrningen mycket bättre feedback och precision.
Därmed är saken klar: den som funderat på en Prius för att komma åt hybriddrivningen och dess fördelar främst i stadskörning, får med Auris HSD ett mycket roligare alternativ. För somliga kanske det är en nackdel att Auris inte direkt signalerar ”hybridbil” för grannarna som Prius gör. Men kan man ta det, är Auris-hybriden alltså den bättre bilen på flera sätt.
Den blir också billigare. Prius kostar i Sverige 269.000 kronor, och enligt Toyota ska Auris hybrid kosta ungefär som stora dieselversionen vilket betyder i storleksordningen 235.000 kronor.
Auris Hybrid ska byggas parallellt med den vanliga modellen vid fabriken i Burnaston i England.

Annons
Annons
Rulla till toppen