Audis citybil – A1 som wankelhybrid!

Audi fortsätter modellutvecklingen i högt tempo. Samtidigt med världspremiären i Genève för lilla A1, visar Audi överraskande samma bil även som laddhybrid. Den går fem...
Annons

Audi fortsätter modellutvecklingen i högt tempo. Samtidigt med världspremiären i Genève för lilla A1, visar Audi överraskande samma bil även som laddhybrid. Den går fem mil på el och har en wankelmotor som räckviddsförlängare.

Audis citybil - A1 som wankelhybrid!

Audis överraskning i Genève: nya A1 som laddhybrid, eller rättare sagt EREV – elbil med räckviddsförlängare i form av reservkraftverk.

Audis nya lilla modell A1 blir helt klart en spelare att räkna med i mindre småbilklassen där den får mäta sig med i första hand Mini Cooper och Alfa Mito. (Se Alrik Söderlinds provsittning i annan artikel.)

Men Audi nöjer sig inte med den tunga mässnyheten – i Genèvemontern står också helt överraskande en elektrisk variant av samma bil, med Audis nya typbeteckning e-tron som vi senast såg på den elektriska konceptsportbilen på Detroitsalongen. Showbilen kallas Mega City Vehicle (MCV) och visar en av flera möjlig tekniker på vägen mot elektrifiering av modellprogammet.

Audis citybil - A1 som wankelhybrid!

Audi A1 i e-tron-version har en 75 kilowatts elmotor framtill som matas av litiumjonbatteriet under golvet och kan driva bilen avgasfritt cirka fem mil. Sen startar den wankelmotordrivna generatorn i bakvagnen och förlänger räckvidden med ytterligare 20 mil.

E-tron ska i fortsättningen stå för just el- eller hybridbilar från Audi och är tänkt att bli en lika naturlig beteckning som quattro är för Audis egen fyrhjulsdrift.

Men e-tron kan tydligen syfta på olika tekniker där en elmotor är inblandad: sportcoupén i Detroit var rent batteridriven, medan konceptbilen just nu på Genèvesalongen är en såkallad EREV, elbil med förlängd räckvidd. Den utsträckta körsträckan når man med ett litet förbränningsmotordrivet reservkraftverk (= räckviddsförlängare) som går igång och återladdar batteriet när det är uttömt.

Audis citybil - A1 som wankelhybrid!

Med elmotorn och elektroniken framtill, batteripaketet under golvet och generatorenheten bak blir viktfördelningen jämn och tyngdpunkten låg.

I det här fallet är även själva räckviddsförlängaren en överraskning, eftersom dess generator drivs av en liten wankelmotor. Nej, den kommer inte från Mazda – det finns andra tillverkare av rotationskolvkolvmotorer också, typen används bland annat i ultralätta flygplan och vattenskotrar. A1-wankeln har singelrotor och kammarvolymen 254 kubikcentimeter. Effekten anges inte men den arbetar konstant på sitt optimala varvtal, som är 5.000 r/min. Och som alla wankelmotorer går den extremt vibrationsfritt och tyst.

Wankelmotorn är lätt i förhållande till sin effekt, och hela generatorpaketet väger bara 70 kilo. Och tack vara att det också är kompakt, får det plats i bakvagnen, under bagageutrymmet. Vilket förstås bidrar till bra viktfördelning.

Elmotorn sitter framtill och driver framhjulen. Maxeffekten är 75 kW motsvarande 102 hästkrafter, medan kontinuerlig effekt anges till 45 kW (61 hk). Konstant vridmoment är 150 Nm, med 240 Nm max momentant. Kraften överförs via en ”enväxlad” reduktionsväxel och körreglaget på mittkonsolen är en spak med lägena ”drive”, ”neutral” och ”reverse”.

Tillsammans med motorn och transmissionen under fronthuven sitter all reglerteknik inklusive laddaggregatet, vars anslutningskontakt sitter elegant gömd bakom Audiringarna i grillen. Litiumjonbatteriet som ligger T-format under bilgolvet, kan laddas på tre timmar om man har tillgång till 380 volt. Annars är det över-natten-laddning som gäller.

Batteriet i sig väger 150 kg och har en nominell kapacitet på 12 kilowattimmar (kWh). Det räcker för en körsträcka enbart med elmotorn på upp till 50 kilometer. Kör man längre, startar generatoraggregatet automatiskt, och man kan köra ytterligare cirka 200 kilometer.

Hela A1 e-tron väger måttliga 1.190 kg och vid fullt strömflöde klarar den 0 till 100 km/h på 10,2 sekunder. Toppfarten ligger på drygt 130 km/h.

Kör man på enbart batteri är bilens egna utsläpp noll, och enligt en beräkningsstandard som Audi hänvisar till drar räckviddsförlängaren 1,9 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 45 gram per kilometer.

Annons
Annons
Rulla till toppen