Ola Källenius blir chef för Mercedes-AMG

Nyss fyllda 40 fortsätter svensken Ola Källenius sin kometkarriär inom Mercedes och blir 1 april ny chef på trimmarstugan AMG. Källenius har tidigare arbetat med prestandamotorer, motorsport, F1 och även jobbat ihop med McLaren i England.


Utan att göra speciellt mycket väsen i Sverige har Ola Källenius gjort en spikrak karriär hos Mercedes och fått det ena viktigare uppdraget efter det andra - alla med inriktning på högprestandamodeller och motorsport. I fredags togs ännu ett stort kliv i karriären då Ola Källenius utsågs till chef för Mercedes-AMG GmbH, Mercedes egen trimmarstuga i Affalterbach.

Bild 354221

Ola Källenius har gjort en snabb karriär och är nu chef över Mercedes-AMG, nyss fyllda 40.

Ola Källenius kommer närmast från arbetet som chef över Mercedes fabrik i Tuscaloosa, Alabama, en tjänst som han bara haft i nio månader. Mercedes har investerat mycket i sin USA-fabrik och ska bland annat utöka produktonen med C-klass. Källenius efterträdde Bill Taylor, som gick i pension sommaren 2009.

Arbetet som fabrikschef i USA var en liten avvikelse i karriären för Ola Källenius som dittills mest jobbat med inriktning mot motorsport och högprestandamodeller. Han kom närmast från chefsjobbet på Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd (tidigare Ilmor) i Storbritannien.

Ola Källenius inledde faktiskt sin chefskarriär inom Mercedes genom att börja arbeta i USA-fabriken 1995 när den byggdes upp. Källenius kom till Daimler-Benz AG 1993 som en del av IMAP (International Management Associate Program).

Källenius arbetade med suvmodellerna i USA fram till år 2000 då han flyttades till Woking i England för att jobba med SLR McLaren projektet och blev 2004 chef för Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd.

Källenius jobb som AMG-chef startar 1 april och är ett resultat av en chefsrokad i flera steg hos Daimler AG. Nuvarande koncernchefen Dieter Zetsche jobbade ihop med parhästen Wolfgang Bernhard när de i början av decenniet skulle försöka få ordning på problemtyngda Chrysler, på den tiden som en del av DaimlerChrysler. Zetsche befordrades 2006 till styrelseordförande hos DaimlerChrysler efter Jürgen Schrempp (som sparkat Wolfgang Bernhard 2004 och han gick då vidare till Volkswagen, där han dock snabbt blev utmanövrerad i en ny toppstrid bland cheferna).

Dieter Zetsche värvade tillbaka Wolfgang Bernhard som chef över de kommersiella fordonen ("Mercedes-Benz-Transporter-Sparte") i februari 2009 och nyligen flyttades han upp till att bli styrelsemedlem i Daimler AG. Tidigare AMG-chefen Volker Mornhinweg tar över Bernhards post som chef över Mercedes-Benz-Transporter-Sparte.

En svensk som chef över Mercedes-AMG - det var tungt!
262
9