VW Touareg: Transformerad

Föregångaren gick i Land Rovers anda. Nya Touareg har mjuknat och mognat. De extremaste off road-talangerna ligger i ett tillvalspaket, V10- och W12-motorerna är borta,...
Annons

Föregångaren gick i Land Rovers anda. Nya Touareg har mjuknat och mognat. De extremaste off road-talangerna ligger i ett tillvalspaket, V10- och W12-motorerna är borta, istället finns en hybrid.

VW Touareg: Transformerad

Touareg Hybrid kilar in sig mitt emellan BMW och Lexus beträffande både förbrukning och acceleration.

Touareg vill vara och är fortfarande att räkna som en terrängbil – inte en suvliknande mpv. Volkswagen marknadsför den i Dakar-rallyt och även i andra evenemang utanför vägnätet som kräver en bil av rätta virket. Något sjusitsigt familjealternativ är inte aktuellt. Låsbar mitt- och bakdifferential i kombination med lågväxel gäller fortfarande – om än bara som extrautrustning och till ett motoralternativ (V6 TDI). Detta är grunden.
Samtidigt vet Volkswagen att Touareg huserar i ett lyxsegment som utöver detta också kräver maximal komfort, de senaste tekniska hjälpmedlen – samt gärna avancerad bränslesparande teknik på toppen.
Kunderna torde inte bli besvikna. Jämfört med motsvarande modell av föregångaren uppges bränsleförbrukningen ha sänkts med 20-24 procent. Ännu större nyhet är Touareg Hybrid som nu tar plats i programmet bredvid 3,0 TDI och 4,2 TDI (3,6 FSI är ej aktuell på den svenska marknaden). Och nog finns det en hel del ny utrustning att gotta ner sig i.

VW Touareg: Transformerad

Den som hoppar över hybriden till förmån för V6 TDI får en bättre bil och sparar 300.000 kronor…

Nya Touareg har växt med 4,1 centimeter på längden medan bredden är nästan densamma. Av skäl som har med både design och luftmotstånd att göra har den blivit 1,7 centimeter lägre. Mest intressant är att vågen uppges visa hela 203-222 kilo mindre nu. Denna besparing kommer av bland annat aluminium i hjulupphängningarna (-37 kilo), torsendifferential (-20) och lättare kaross (-15), kardan, motorer och växellådor – totalt 270 olika områden omfattas.
Jag kliver in i bakom ratten i Touareg Hybrid. Redan när man tar i det inre dörrhandtaget för att stänga dörren blir man varse om den goda kvalitetskänslan. Lädret är välkomnande mjukt och hela interiören håller hög klass. Möjligtvis kan man sakna de grova rattspakarna som föregångaren var ensam om tillsammans med Phaeton. Men om nu exempelvis rattknapparna känns igen från Golf beror det snarare på att Golf har klättrat uppåt än Touareg neråt. Inredningen har en kantig brukskänsla i linjerna men med tydlig guldkant (åtminstone kromkant) och träpaneler, vilket klär bilen. De karaktäristiska vreden på mittkonsolen har precis rätt känsla i klicken.

VW Touareg: Transformerad

Krom och trä som ögongodis och genomgående bra kvalitetskänsla skapar trivsel i kupén. Mellan mätartavlorna finns en display som visar hur hybriden arbetar (som finns i fem eller sju tum beroende på version).

Informationsdisplayerna blir generellt allt större och den sju tum stora skärmen mellan mätartavlorna i Touareg skäms inte för sig. Tydlig och snygg där den lilla miniatyrvisningen från navigatorn uppe i hörnet är särskilt diskret och läcker.
Tack vare elmotorn på 47 hästkrafter och 299 newtonmeter förblir bensinmotorn avstängd då vi rullar ut från parkeringen. Men inte mer än så. Trots ytterst försiktig acceleration "tänder" förbränningsmotorn redan vid omkring 20 km/h. Touareg Hybrid klarar visserligen 50 km/h på ren eldrift, men det bara under en kort period vid konstant fart. Det är lätt att glömma att hybridkonceptet mest handlar om att el- och förbränningsmotor ska samverka så att den senare avlastas under sina förbrukningsmässigt minst gynnsamma driftspunkter.
Detta samarbete sker genom en hydrauliskt styrd enskivig torrkoppling som är inhyst i en hybridmodul positionerad mellan dieselmotor och växellåda. En stadstur i Florens krävande stadstrafik avslöjar att Volkswagens lösning inte

lyckas maskera övergångarna i drivsätt lika bra i alla situationer. Ibland noteras ett litet ryck som man inte känner igen från konkurrerande suvars mer komplicerade system. Det känns att man kör en hybrid och till detta bidrar bromsarnas regenerering av energi. Man kan som förare notera en förstärkt retardation, som om bilen vill säga: "Jag behöver lite extra kräm till batteriet och passar på när du nu ändå verkar vilja sakta ner."
Accelerationsmässigt finns det inget att klaga på när det gäller hybriden. Den kompressormatade V6:an ger 333 hästkrafter bara den och totalpaketets 380 hk/580 Nm ger V8-prestanda till V6-förbrukning.
Billigt är det dock inte och den som inte är ovanligt hybridintresserad kan med fördel välja instegsdiseln V6 TDI istället. Här fås fullt tillräckliga prestanda och en naturligare känsla bakom ratten. Dessutom till ett pris som uppskattningsvis börjar någonstans norr om 450.000 kronor i stället för minst 750.000 kronor.
Provbilarnas luftfjädring ger möjlighet att välja mellan pösigt komfortläge, "normal" eller stadigare sportläge. Touareg blir aldrig särskilt sportig att köra, men stabil och trevlig och med bra känsla i den elektrohydrauliska styrningen. Tyvärr rår luftfjädringen aldrig på skarvar särskilt väl. Sådana korta ojämnheter får de stora hjulen att skallra till – inte helt ovanligt bland luftfjädrade suvar.
Komforten är ändå hög. Bilen rullar tyst och komfortstolarna fram är ett nytt tillbehör som också lever upp till sitt

namn.
Kupéutrymmet har vuxit på alla ledder. Numera sitter man bra också i baksätet och de 6,8 centimeterna extra knäutrymmet märks verkligen. Ännu bättre lårstöd är det enda som saknas. Ryggstödet är vinklingsbart och det går numera även att skjuta baksätet i längsled för att skapa mer plats i bagageutrymmet.
Det finns en rad nya finesser att välja till. Bland annat översiktskameror runt hela bilen och system som bromsar bilen vid fara.
Nya Touareg hittar hit till midsommar. Att den 40-procentiga rabatten på hybridbilars förmånsvärde fortsätter är långt ifrån säkert. Även om Touareg Hybrid är tekniskt intressant är modellen beroende av en ekonomisk morot. Men Touareg V6 TDI är lätt att rekommendera redan idag.

Annons
Annons
Rulla till toppen