Nya EU-regler ger billigare bilservice

EU-kommissionen antog på torsdagen nya konkurrensregler för försäljning och service av bilar i Europa. Man måste inte längre serva bilen på märkesverkstad för att garantin...
Annons

EU-kommissionen antog på torsdagen nya konkurrensregler för försäljning och service av bilar i Europa. Man måste inte längre serva bilen på märkesverkstad för att garantin ska gälla. Reglerna träder i kraft den 1 juni.

Nya EU-regler ger billigare bilservice

Från 1 juni kan inte biltillverkarna kräva att service och reparationer görs på en auktoriserad märkesverkstad för att nybilsgarantin ska gälla.

Konkurrensen i bilbranschen när det gäller underhåll och reparationer måste öka. Det har EU påtalat länge, och fram till nu har undantagsbestämmelser gällt i branschen. Men på torsdagen antog kommissionen nya regler som ska skapa konkurrens på lika villkor för fristående gentemot auktoriserade bilverkstäder.

Reglerna börjar gälla den 1 juni, nästa vecka, och de antas leda till klart sänkta underhållskostnader för bilägarna.

EU-kommissionens nya regler gäller avtal mellan biltillverkarna och deras auktoriserade återförsäljare, verkstäder och distributörer. Det handlar bland annat om vilka reservdelar som får användas vid service och reparationer för att garantin ska gälla samt tillgången till teknisk information även för oberoende verkstäder.

Reglerna kommer nu att ge fristående verkstäder tillgång till alternativa reservdelar, och biltillverkarna kan inte vägra oberoende verkstäder att få del av teknisk information som behövs för underhåll och reparation.

-Jag tror att det nya regelverket kommer att betyda påtagliga fördelar för konsumenterna genom att kostnaderna för reparationer och underhåll – som utgör cirka 40 procent av den totala kostnaden under hela bilinnehavet – kommer att sjunka, säger kommissionens konkurrenskommissionär Joaquin Almunia.

De nya reglerna gör det också lättare för konkurrensbevakande myndigheter att ingripa mot tillverkare som kräver att service, exempelvis oljebyte, på deras bilar endast får utföras av auktoriserade verkstäder.

I fall där biltillverkaren ska stå för reparationer inom ramen för fabriksgarantin, är det däremot full tillåtet att kräva enbart originaldelar.

När det gäller distributionen av bilar konstaterar EU-kommissionen att de EU-regler som gäller i dag är "onödigt komplicerade" och har drivit upp kostnaden för distribution och försäljning – en post som i snitt utgör 30 procent av nybilspriset. Därför släpper kommissionen på restriktionerna och gör det möjligt för tillverkarna att organisera sina distributionsnät mer flexibelt, så att bilförsäljning likställs med annan försäljning. Det blir därmed fritt fram att sälja bilar både via ren märkeshandel och via så kallade bilvaruhus med flera märken sida vid sida.

De nya reglerna för verkstäder träder i kraft den 1 juni 2010 medan reglerna för distributionen får en övergångstid och börjar gälla den 1 juni 2013. I båda fallen gäller reglerna sedan till och med den 31 maj 2023.

Annons
Annons
Rulla till toppen