Toyota Prius Plug-In blir kall – och varm

En finess som Toyota bjuder på i sin kommande plugin-version av Prius är fjärrstyrd kupévärme. Luftkonditioneringen är elektrisk men det är även uppvärmningen och temperaturen...
Annons

En finess som Toyota bjuder på i sin kommande plugin-version av Prius är fjärrstyrd kupévärme. Luftkonditioneringen är elektrisk men det är även uppvärmningen och temperaturen hålls automatisk på rätt nivå.

Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm

När bilen är inkopplad för uppladdning går det att fjärrstyra uppvärmning (när det är kallt) och även luftkonditioneringen (när det är varmt) via nyckeln till Prius Plug-In. KLICKA FÖR STÖRRE

Laddhybriderna och elbilarna är på väg ut till bilhandlarna och då får vi se om den miljövänliga tekniken blir en succé eller ej. Även om media rapporterat flitigt om de nya modellerna är det inte säkert att konsumenterna är redo att acceptera den prislapp som elbilarna får.

Helt säkert kommer elbilspriserna att gå ner i takt med att tekniken utvecklas och massproduceras. Men till de uppenbara miljöfördelarna kommer även en del finesser som kanske kan övertyga en och annan vankelmodig elbilsköpare. En av dessa hittar vi hos Toyotas Prius Plug-In, även om det ännu så länge "bara" rör sig om den förserie på 200 bilar som är på väg ut i Europa för test.

För att en hybridmodell som Prius ska fungera måste flertalet funktioner drivas av elmotorer istället för att hämta kraften från förbränningsmotorn. Exempelvis är luftkonditioneringen elektrisk, istället för remdriven som på konventionella bilmodeller. Det ger fördelen att kunna ha luftkonditioneringen igång även i en parkerad Prius. Med det större batteriet i Prius Plug-In ges en eldriven aktionsradie på ungefär två mil och då behövs inte bara elektrisk luftkonditionering utan också en eldriven uppvärmning av kupéluften – vilket Prius Plug-In har.

Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm

Den kommande Plug-In modellen av Prius kan ladda drivbatteriet från ett vanligt eluttag. Man kan därmed alltid starta med fulladdat batteri som räcker för två mils körning helt utsläppsfritt – under förutsättning att bilen varit kopplad till elnätet i minst 100 minuter.

Med den eluppvärmda kupéluften ges möjligheten att värma upp bilen även vid parkering och den finessen har Toyota byggt in som en trådlös fjärrfunktion i nyckeln. Närhelst bilen står parkerad och är ansluten till ett vägguttag eller en laddstolpe ser bilen till att hålla den inställda kupétemperaturen, oavsett om det innebär att luftkonditioneringen eller eluppvärmningen aktiveras.

Ägarna till Prius Plug-In har alltså inte enbart miljöfördelar, de får förbättrad komfort också. Försäljningen av Prius Plug-In beräknas börja 2012 och två av de 200 testbilar som hamnar i Europa är öronmärkta till Sverige. Totalt bygger Toyota 600 Prius Plug-In för tester på olika marknader. Läs mer om Prius Plug-In på denna länk, samt även på denna sida.

Annons
Annons
Rulla till toppen