Mercedes CL facelift behåller namnet

Ryktena hade fel: Mercedes största coupémodell behåller namnet CL och blir inte ”S-klass Coupé”. Den tydligt uppdaterade CL 2011 är superlyxig, har säkerhet i särklass...
Annons

Ryktena hade fel: Mercedes största coupémodell behåller namnet CL och blir inte ”S-klass Coupé”. Den tydligt uppdaterade CL 2011 är superlyxig, har säkerhet i särklass och klarar sig under litern per mil med en V8 som ger 700 Nm.

 

Mercedes CL facelift behåller namnet

Tydligaste tecknet på att detta är en CL 2011, är lysdiodlisterna nedtill som agerar dagbelysning (varselljus).

Så sent om i början på sommaren var det ”klart” att Mercedes stora coupémodell skulle byta namn från CL till S-klass Coupé. Nu meddelar Mercedes att modellen behåller CL-beteckningen, samtidigt man påpekar att CL framöver kommer att få en mer självständig roll i modellprogrammet, och på olika sätt skilja sig tydligare från fyradörrars S-klass.

I Mercedes pressmaterial kallas den ”nya” CL, men tittar man noga, framgår att det handlar om en ganska normal ansiktslyftning – varje fall till det yttre. Däremot har det hänt mer under skalet.

Mercedes CL facelift behåller namnet

Den nya V8-motorn på 4,6 liter som ger 435 hk och 700 Nm – tack vare ett turboaggregat per cylinderbank.

Den stora nyheten hittar vi på motorsidan. Mercedes ingenjörer har av allt att döma överträffat sig själva: Den tidigare V8-motorn i CL500 har fått cylindervolymen sänkt från 5,5 till 4,6 liter, samtidigt som effekten höjts från 388 till 435 hästkrafter och vridmomentet från 530 till 700 newtonmeter – det senare ett plus på 32 procent.

Tack vare insats av dubbelturbo (en per cylinderbank), förfinad piezoinsprutning och multignisttändning samt start/stoppteknik och diverse andra åtgärder, har Mercedes på samma gång lyckats sänka bensinförbrukningen för ”nya” CL 500 från 12,3 till 9,5 liter per 100 kilometer. Det är en minskning med 22 procent, och lika mycket har koldioxidutsläppet sjunkit: från 288 till 224 gram per kilometer.

Mercedes CL facelift behåller namnet

Typisk CL-profil med symbolisk B-stolpe – en lösning kallades hard-top förr i världen. CL är gansk precis fem meter lång.

Jämfört med den föregående V8-generationen har vridmomentet vid 2.000 r/min ökat med drygt 40 procent. Den nya 4,6-litersmotorn ger minst 600 Nm hela vägen från 1.600 till 4.750 varv per minut. Och maxvridet är som nämnts 700 newtonmeter. Mercedes hävdar att detta är prestanda som motsvarar en V8 på sju liter utan turboladdning.

CL 500, som officiellt har tillnamnet Blue Efficiency, levereras med Mercedes 7-stegade automatlåda 7G-tronic Plus. Som tillval (för cirka 5.000 euro) finns till CL 500 den egenkonstruerade fyrhjulsdriften 4Matic.

CL hör till Mercedes toppmodellerserie, och där finns också kundkrav på motorstyrka utöver det vanliga. Därför erbjuds också CL 600, med den numera lite till åren komna V12-motorn på 517 hästkrafter och 830 newtonmeter. Nytt är att den nu uppfyller avgasnormen Euro 5. CL 600 behåller den numera ganska gamla 5-stegade automatlådan.

Mercedes CL facelift behåller namnet

Stilrent är mottot för Mercedes största coupémodell. Men den är också mäktig, sedd bakifrån.

Förutom den nya bensinmotorn bjuder den uppgraderade CL-modellen på hela den arsenal av assistanssystem och säkerhetsutrustning som ingår i senaste versionen av S-klass. Det betyder bland annat:

# Spårhållare (vingelvarning) som med hjälp av kamera varnar när man driver ut över körfältsmarkeringarna. Reagerar inte föraren på rattvibrationerna, griper ESP-systemet in och bromsar bilen tillbaka in i körfältet.
# Döda-vinkeln-övervakning med kamera.
# Trötthetsövervakning som kontinuerligt väger samman cirka 70 olika parametrar för att upptäcka om föraren är sömnig och riskerar att falla i mikrosömn. Om risken finns, varnas föraren med ljudsignal och displaygrafik. Systemet är standard på CL.
# Fartgränsassistent i form av kamera som tolkar fartbegränsningsskyltar och visar gällande gräns i förardisplayen.
# Adaptiv belysning som automatiskt bländar av och optimerar ljusbilden efter trafiksituationen.
# Nattsiktsystem är ett tillval som med infrarödkamera upptäcker personer, djur och hinder långt framför bilen i mörker och visar en skarp svartvit bild mitt i förarens siktfält. Finns fotgängare i bilden, markeras deras konturer i rött.
# Aktiv avståndshållare med nödbroms som med radar håller avståndet och varnar om det uppstår risk för påkörning. Om föraren inte reagerar på varningarna, bromsar bilen själv.
# Sidvindskompensering. Korrigerar kursen med ESP-systemet när det blåser hårt från sidan.

Mercedes CL facelift behåller namnet

Viktigt tillval i CL: nattvisionssystemet som med infrarödkamera upptäcker människor, djur och hinder utanför strålkastarnas ljuskägla också i totalt mörker. Dyker något upp nära vägbanan, tonas nattbilden in framför föraren och täcker tillfälligt hastighetsmätaren (som också är virtuell på instrumentbildskärmen).

Utöver allt detta är CL som väntat även utrustad med Mercedes avancerade passiva säkerhet, som bland annat omfattar ett pre-safe-system som på olika sätt förbereder bilen på att skydda de åkande maximalt om en krock verkar oundviklig.

Även övrig utrustning håller den klass man kan förvänta sig miljonprisklassen: bildskärm med split-screen (två olika bilder på samma skärm) är tillval, liksom navigator med hårddisk som även rymmer tusentals musikfiler samt ljudsystem med 14 högtalare från Harman Kardon.

Mercedes CL facelift behåller namnet

Mecedes CL går rakt fram även när det blåser halv storm tvärskepps. Vill bilen driv åt lä, bromsas den rätt av antisladdsystemet.

Mercedes CL 2011 premiärvisas för allmänheten på Parissalongen som öppnar den 2 oktober. Det tyska priset för CL 500 anges till 118.345 euro (cirka 1,1 miljoner kronor) medan CL 600 kostar 162.792 euro, motsvarande i runda tal 1,5 miljoner kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen