EU höjer strafftullen på Kina-fälgar

Kinesiska fälgtillverkare prisdumpar avsiktligt aluminiumfälgar, det anser i alla fall EU som nu höjer tullavgiften på fälgar importerade från Kina. Cirka en miljon aluminiumfälgar importeras...
Annons

Kinesiska fälgtillverkare prisdumpar avsiktligt aluminiumfälgar, det anser i alla fall EU som nu höjer tullavgiften på fälgar importerade från Kina. Cirka en miljon aluminiumfälgar importeras från Kina varje år till EU-länder.

EU tänker sätta hårt mot hårt mot kinesiska fälgtillverkare, det står klart efter ett sammanträde under veckan. Sammanträdet skedde bakom stängda dörrar men resultatet talar sitt tydliga språk ändå: tullsatsen för importerade fälgar från Kina ska öka från 20,6 till 22,3 procent. Beslutet ska slutgiltigt godkännas av berörda ministrar inom en månad.

EU höjer strafftullen på Kina-fälgar

Europeiska fälgtillverkare, som exempelvis BBS, hotas av kinesisk prisdumpning.

En anonym tjänsteman med insyn i ärendet sa i ett uttalande till nyhetsbyrån Reuters att EU-politikerna benämner de kinesiska fälgtillverkarnas beteende som "aggressiv prisdumpning". Syftet ska vara att genom låga priser få ett grepp om de stora biltillverkarna inom EU, något som på bara några års sikt hotar flera av de europeiska fälgtillverkarna.

Kina har hotat med repressalier om EU inför de höjda strafftullarna, till exempel att det blir svårare för europeiska biltillverkare att exportera till Kina. Bilindustrins underleverantörer hävdar å andra sidan att kinesiska fälgtillverkare får köpa aluminium 30 procent under världsmarknadspris, något som gör det omöjligt att konkurrera. Man befarar också att den aggressiva prisdumpningen kan sprida sig till fler komponenter än fälgar.

Fälgtillverkning är en stor industri och de biltillverkare som opererar inom EU köpte förra året cirka 35 miljoner aluminiumfälgar från sina underleverantörer. Ungefär en miljon av dessa fälgar kom från kinesiska tillverkare.

På eftermarknaden har många av de mindre fälgtillverkarna i Europa gått omkull, blivit uppköpta eller fått se sin försäljning minska kraftigt. Höjda råvarupriser och tuff konkurrens från Kina anges nästan alltid som orsak. Ett annat problem är att framgångsrika fälgmodeller blir kopierade och för konsumenten kan det vara svårt att se skillnaden.

Även stora fälgtillverkare på eftermarknaden med väletablerade varumärken har haft problem. Italienska O.Z var i början på 00-talet nära konkurs men klarade sig genom en radikal bantning. Tyska BBS fick också ekonomiska problem och togs 2007 över av belgiska Punch International.

Annons
Annons
Rulla till toppen