Fisker gör PR (Porrig Reklam) – eller?

Fisker visar äntligen upp en produktionsbil av Fisker Karma – den yppiga pluginhybridsportbilen. Det kan bli provkörning redan i år! Men hur är det med...
Annons

Fisker visar äntligen upp en produktionsbil av Fisker Karma – den yppiga pluginhybridsportbilen. Det kan bli provkörning redan i år! Men hur är det med reklamstrategin? Kul eller samma nivå som pinsamma tuningföretag?

Fisker gör PR (Porrig Reklam) - eller?

Marti Eulberg är chef för Fiskers PR och reklam och måste ha ett drömjobb.

Fisker är världens första pluginhybridsportbil som ska ställa den övriga "tungfotade" bilindustrin i skamvrån. 83 gram/km och över 400 hk!
Utgångspunkten för Fisker är grundaren och designern Henry Fiskers dröm om att få rita och bygga den snygga miljövänliga

Fisker gör PR (Porrig Reklam) - eller?

Karma ställer den övriga bilindustrin i skamvrån med ett koldioxidutslätt på 83 gram/km och över 400 hk!

bilen. På blott två år från första bilbygget står nu den första produktionsbilen på Parissalongen. Snygg är den – och byggd av valmet i Finland.
Bensinmotorn med turbo fungerar som en generator och laddar batterierna när det behövs. Räckvidden på en tank ska ligga på cirka 40 mil. (Mycket mer fakta och bilder på Fisker Karma hittar du här!)

Nästa år ligger planen på att bygga 15.000 bilar och inom några år kommer en Fiskerbil i lite mindre storlek som ska kunna byggas i över 100.000 exemplar.
Säljargumentet är givetvis miljövänligheten. Tre procent av de som beställt en bil kör i dagsläget en Prius. Men 60 procent kommer från en konventionell lyxbil, man räknar med att sälja 40 procent av bilarna i USA och 40 procent i Europa – de resterande 20 lär gå till Kina.
En svensk generalagent kommer att utses inom kort. Den offensinva planen säger att Fisker kommer att tjäna pengar redan nästa år.

Fisker gör PR (Porrig Reklam) - eller?

Fredrik Pettersson är strax över 180 cm och har inte jättegott om svängrum i kupen.

En snabb provsittning visar att Karma är en trång bil, trots sin storlek. Baksätet är mest för syns skull. Inredningen känns välbyggd och det ska bli mycket spännande att få provköra.
I stadstrafik kommer bilen att ge ifrån sig någon form av "elektriskt grundljud" för att gående inte ska bli öveerraskade och påkörda. Kanske kommer det också någon form av elektroniskt motorljud när man kör bilen i sportmode.

Marti Eulberg, som bott i Sverige några år berättar att Fisker inte är ett vanligt företag utan tar ansvar för naturen.
Men när jag ser reklamaffischen med en lättklädd kvinnas akter som tittar ut från baksätet medan en laddsladd fyller pluginbilen undrar jag om Fisker har funderat på genusperspektivet och om man vill vara en förebild i mer än miljöhänseende.
"Det här hjälper oss, det sätter fokus på tekniken och fungerar. Sensuellt ljus ger en bra känsla för bilen."
Ska man tänka på pluginteknik?
"Man kan svänga allt hur som helst. Men det här är en sexig bil. Det står vi för."

Annons
Annons
Rulla till toppen