Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Parissalongens mest imponerande satsning står Lotus för. Håll i dig nu: 1 miljard euro har investerats i fem nya modeller och alla chefer är utbytta...
Annons

Parissalongens mest imponerande satsning står Lotus för. Håll i dig nu: 1 miljard euro har investerats i fem nya modeller och alla chefer är utbytta mot män som tidigare jobbade för Ferrari, Aston Martin och Mercedes AMG. Alrik Söderlind gick i totalt tokspinn…

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus chockar alla på Parissalongen och presenterar inte mindre än sex (6!) nya konceptbilar, ett resultat av massiv utvecklingsoffensiv som kostat en miljard euro. På bilden helt nya Lotus Esprit Concept med 5,0-liters V8-motor på 620 hk. Ska lanseras under 2013. KLICKA FÖR STÖRRE

Lotus Elise visades 1996 och sedan dess har det allvarligt talat inte hänt mycket hos Lotus, med undantag för 2+2 Evora. Men sedan ett drygt år tillbaka har malaysiska Proton, som äger Lotus, tänt efterbrännkammaren – och det rejält!

För ett drygt år sedan startade offensiven genom att Lotus anställde Ferraris chefsdesigner Donato Cocco och Ferrarichefen Luca Cordero di Montezemolos högra hand Danny Bahar. Därtill fick ett gäng chefer från Aston Martin och Mercedes AMG erbjudanden de inte kunde tacka nej till (av ekonomiska skäl, kan man anta). De nio nya cheferna äger 20 procent av företaget, de resterande 80 ägs av Proton.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elan Concept är en av de bilar som överraskade mest – inte minst för att den blir en svår konkurrent internt mot redan existerande Evora. Elan ska i alla fall få 450 hk stark kompressormatad 4,0-liters V6-motor (från Toyota). KLICKA FÖR STÖRRE

Satsningen går rakt in i Ferrari och Porscheland, med en full "lineup" med fina sportbilar. Glöm gamla Lotus med extremt nördiga trackdaybilar – nu är det bekvämare, starkare, dyrare och snyggare bilar som gäller.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

En stor, fyrdörrars sedan – vem hade väntat något sådant från Lotus? ”Eterne Hybrid Sedan Concept” siktar in sig på bland annat Rapide, Panamera och A7 Sportback. Fram sitter en 5,0 liters V8 från Toyota som uppges ge 620 hk. Ämnad för produktion 2015. KLICKA FÖR STÖRRE

Inom fem år kommer det fem helt nya bilar.
2013: Lotus Elan med V6 på 420 hk.
2012: Lotus Esprit med V8 på 620 hk.
2015, en ny Elise med fyrcylindrig motor och 320 hk (dessa tre bilar har motorerna bakom förarens rygg och är således strikt tvåsitsiga).
2014: Elite med V8 på 620 hk. Med ett litet baksäte.
2015: Eterne, fyrdörrars sedan med V8 på 620 hk och ett större baksäte.

Enligt Andreas Maenner som är PR-manager för Lotus i Europa (och står för fakta i denna text) kommer Lotus att erbjuda Kers (eldrift för ännu bättre prestanda) till alla modeller. Det ska betyda ytterligare 70 hk i V8-modellerna och 50-60 hk i V6-bilarna.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elite var den konceptbil som vi kände till innan Parissalongen öppnade. Även denna har en 5,0-liters V8 från Toyota med strax över 600 hk. Vad man kanske inte upptäcker genast är att Elite har fällbart ”plåtcab”, dessutom plats för fyra. Ska i produktion 2014. KLICKA FÖR STÖRRE

Lotus satsar alltså hårt på att erbjuda bilar som ska kunna användas varje dag, med hög komfort och mer lyx än tidigare (nya Elise ska väga cirka 1.050 kg). Men de ska fortfarande vara lättast i klassen och energisnålast. Chassitekniken är vidareutvecklad från Elises aluminiumuppbyggnad och det finns mycket kolfiber i karosserna.

Försäljningsmålet för 2015 är 8.000 sålda bilar, i dagsläget säljer man cirka 2.200 bilar per år. Den 50-sidiga broschyren, se bilden nedan, som beskriver Lotus framtid går att ladda hem som pdf-fil genom att klicka på denna länk.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Vill du läsa mer om Lotus spännande framtid? Klicka på bilden ovan och ladda hem Lotus 50-sidiga broschyr som pdf-fil med massor av fakta och även en historisk återblick.

Till detta visar Lotus också upp ett "City Concept" som ska locka andra tillverkare till att köpa ingenjörshjälp från Lotus, när de ska lösa sina problem med att bygga en smart, effektiv citybil. Själv skulle jag inte ha mycket emot att ha en Elite, ny Elise och/eller en City Concept.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Elise är ett modellnamn med lång tradition hos Lotus och hur uppdaterar man en sådan kär vän? Jo, med ”Lotus Elise Concept”. Den mittmotorplacerade 2,0-liters fyran är precis som hos bröderna hämtad från Toyota och ger i det här fallet 320 hk. Lite tyngre än nuvarande Elise och definitivt dyrare, om vi får tro vad vi hört på mässgolvet. Men det ska komma billigare instegsmodeller också. Avsedd för produktion 2015. KLICKA FÖR STÖRRE

Det måste erkännas att det blir förvirrande och överväldigande att försöka smälta intrycken från fem helt nya Lotusmodeller på en gång. Inte helt lätt att veta vilken bil som är vilken. Designen är mycket bättre än dagens Evora som smakar för mycket kitcar för min smak. De främre lyktorna påminner lite om Lamborghini, men karosserna har mer kurvor.

Jag är tyvärr lite för upphetsad för att se helt klart, men om jag försöker samla mig bland alla fräna gama F1-idolhjälmar, kultiga filmer från Lotus gamla F1-epok i den grymt snygga montern – som dränkts av historiska prylar och merchandise – tror jag mig kunna säga att den nya generationen Lotusbilar är snygg.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elise blir inte fullt så spartansk i framtiden, om vi får tro på de idéer som visas på konceptbilen i Paris. KLICKA FÖR STÖRRE

Med den massverkan som kommer av denna totalsatsning blir bilarna lite anonyma, som en urtyp av "modern sportbil", men för mig räcker det mycket långt med Lotusmärket i front och akter, riktigt snygga fälgar med Lotusmärken och linjer som är både vassa och mjuka. Och vetskapen att bilarna är lika Lotus-lätta som förut. Mums.

Att jag gillar Lotus kan givetvis till stor del skyllas på Ronnie Peterson, med det faktum att Lotus aldrig gått på stora starka motorer för att ge bra prestanda har gett märket rätt "underdogkänsla".

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Med 620 hk i den kommande Esprite utlovar Lotus en 0-100 km/h tid på runt 3,5 sekunder och toppfart kring 325 km/h. ”KERS, Kinetic Energy Recovery System” ska finnas som tillval för att återvinna bromsernergin.

Hur blir det nu med lyxiga läderinredningar och V8-maskiner? Ingen större fara. Lotus är fortfarande långt ifrån sportbilarnas überglidarmärke, och jag hoppas att bilarna fortfarande är fokuserade på körkänsla.

Visste du för övrigt att Lotus F1-team bara har namnet gemensamt med Lotusfabriken? Lite trist, men jag kan slå vad om att Lotus inte kommer att låta F1-bilarna med samma namn tröska runt längst bak i startfältet när väl de nya bilarna rullar ut hos återförsäljarna. Vilka tar för övrigt hand om Lotusagenturen i Sverige?

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

”City Car Concept” visar Lotus ingenjörskunnande, vilket innebär att samma teknik kan dyka upp under skalet hos andra biltillverkare. Serietillverkning hos Lotus? Mera tveksamt…

Vid sidan sportbilarna ställde Lotus också upp sin "City Car Concept". Den visar vad företaget kan åstadkomma och även om modellen förmodligen inte serietillverkas av Lotus i framtiden kan tekniken dyka upp och en annan biltillverkare.

"City Car Concept" har samma räckviddsförlängare som vi såg i konceptbilen Evora 414E Hybrid, det vill säga en 1,2-liters trecylindrig förbränningsmotor. Med denna är den totala räckvidden närmare 50 mil, på enbart eldrift kan man köra 6 mil. Med 72 hästar är den lilla hybriden hyggligt kvick, 0-100 km/h ska gå på 9,0 sekunder.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Eterne.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Eterne.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Eterne.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Esprit.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Esprit.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Esprit.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elite interiör.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elite interiör.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elite.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Studio Elite.

Lotus-chock: Esprit, Elan, Elise, Elite, Eterne och City Car!

Lotus Elise interiör.

Annons
Annons
Rulla till toppen