Suzuki Swift: Prestigelös och körglad

Söker du en körglad och välbyggd citybil? Måste du synas i en Audi A1/Mini Cooper? Inte? Bra. Då kan du spara omkring 100 papp på...
Annons

Söker du en körglad och välbyggd citybil? Måste du synas i en Audi A1/Mini Cooper? Inte? Bra. Då kan du spara omkring 100 papp på att besöka en Suzukihandlare.

Suzuki Swift: Prestigelös och körglad

Swift har ett CO2-utsläpp på 116 g/km och är därmed skattebefriad i fem år. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 21-2010.)

Suzuki lever en något tillbakadragen tillvaro i Bilsverige. Varumärket associeras kanske närmast med tvåhjulingar och båtmotorer, men modellen Suzuki Swift är ändå ett modellnamn som klingar bekant i mångas öron.
Swift har varit en populär småbil för den som söker en billig kompakt. Senaste generationen har faktiskt sålts i 1,87 miljoner exemplar sedan 2004.
Kanske är det därför Suzuki tog det säkra före det osäkra när de skulle formge den efterföljande generationen. Bilen på bilden här ovan är inte en diskret ansiktslyftning utan en helt ny bil.

Suzuki Swift: Prestigelös och körglad

Priset för en tredörrarsversion börjar på 119.900 kronor och femdörrarsversionen kostar 5.000 kronor ytterligare.

Den femte generationen sedan modellnamnet Swift debuterade 1983 har – som sig bör vid ett generationsskifte – växt på alla ledder. Hjulbasen är förlängd med fem centimeter för att skapa en rymligare kupé. Det är lätt att hitta en bra sittposition även i baksätet. Dock är bagageutrymmet sämre än många andra i klassen och sväljer endast 211 liter.
Krocksäkerheten har förbättras och den nya modellen fick fem stjärnor i Euro NCAP samtidigt som pisksnärtskyddet fick högsta betyg. Nya Swift kommer med sju airbags som standard. Utöver sidokrockkuddar och krockgardin stoltserar Swift med en knäkrockkudde som annars tillhör ovanligheterna – även bland de större och mer påkostade bilarna.
När det gäller motor-alternativen noterar vi stora förändringar – fast inte enbart positiva nyheter. Initialt erbjuds Swift med ett väldigt magert utbud bestående endast av en 1,2-liters bensinmotor. De tidigare 1,6- och 1,3-alternativen har försvunnit. Det har även dieselmotorn på 1,5 liter.

Suzuki Swift: Prestigelös och körglad

Inredningen känns välbyggd och är lättanvänd. Nya Swift har bra standardutrustning med cd, elhissar samt aircondition. Men varför kostar teleskopiskt ställbar ratt extra?!

Glädjande är dock att denna 94 hästar starka 1,2-litersmotor endast dricker 5,0 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på 116 g/km. Därmed är nya Swift skattebefriad i fem år.
Priset för en tredörrarsversion börjar på 119.900 riksdaler och femdörrarsversionen, som därtill har bälte på mittplatsen bak, kostar 5.000 kronor ytterligare.
Som alternativ kan man välja till en automatlåda (för 13.500 extra) och från och med december även beställa fyrhjulsdrift. Det är ett unikt tillval för klassen som säkert kommer att uppskattas på de norra breddgraderna av vårt avlånga land.

I början av nästa år kommer en 1,3-liters dieselmotor som kompletterar utbudet.
Det är inte bara med förnuftiga argument som säkerhet och miljöklassning som Swift plockar poäng. Glädjande nog kan jag meddela att Swift även levererar rent känslomässigt och motorn på 94 hästkrafter och 118 Nm visar sig räcka oväntat långt. Chassit är inte det mest påkostade med stel bakaxel och traditionell McPherson-framvagn men chassisättningen är välbalanserad och nya Swift visar sig vara snabb i reaktionerna och en trivsamt lättfotat karaktär.
För att sammanfatta den nya Swiftgenerationen är den en småbil som småbilar brukade vara förr – kvick i reaktionerna och rapp. Turligt nog är tiden då de var livsfarliga konservburkar förbi.

Annons
Annons
Rulla till toppen